AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har aldri hatt en fastlege som forstod meg eller tok meg på alvor, før jeg fant en for to år siden. Så endte jeg opp med å flytte til en by 3 timer unna, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er avhengig av en god lege som også forstår seg på det psykiske, noe mange ikke gjør. Jeg har bytta til en fastlege her, men føler at jeg er tilbake til der jeg var. Har ikke noe kjemi med legen min, føler at han er veldig passiv og snakker veldig lite. Jeg må liksom sitte og forklare veldig mye for han, også det som skjedde før for at han skal forstå. Også er han mye borte, så det blir ofte vikarer. Vurderer å bytte tilbake til den fastlegen jeg hadde i den andre byen. Blir det for dumt? Anonymkode: 07ea2...4c0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 En god fastlege er gull verdt. Ting du kanskje bør tenke over ved eventuelt bytte: Trenger du ofte/innimellom akutt-timer? I så fall vil det jo ikke være enkelt med 3 timers reisevei. Har du tid (i forhold til jobb, studier, eventuelle barn etc) til å bruke en hel dag (som det jo vil utgjøre) på å dra til legen? Hvor ofte trenger du lege vanligvis? Trenger du ukentlige timer, vil det bli nokså dyrt å reise til den gamle fastlegen, men trenger du et par timer i året, er kostnaden mer overkommelig. Er det enkelt for deg å reise til den gamle legen? Kjører du bil, går det hyppig kollektivtransport, eller er du avhengig av buss som går tre ganger i døgnet? Jeg har selv hatt en times reisevei til verdens beste lege. Det var så absolutt verdt det. Hun hadde jeg reist 3 timer for også, men jeg hadde sjeldne timer, planlagt i forveien, mye tid og enkel reisevei. Anonymkode: 84d9a...605 2
Gjest Adobyen Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har vært så dårlig at jeg har tatt taxi til akuttime hos fastlegen, og blitt sendt videre til sykehus med ambulanse. Kunne selvsagt valgt å ta kontakt med legevakt, men gjorde ikke det. Da ville det vært vanskelig med så lang reisevei til legen. Det er mange hensyn å ta med dette.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Hadde byttet tilbake. For hvor ofte trenger du egentlig å møte fysisk på legekontoret? Du klarer deg antagelig veldig fint med telefonkonsultasjoner og meldinger på HelseNorge. Og trenger du ta blodprøver så får du jo tatt det andre steder. Anonymkode: d2919...b84 1
nordlending Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 (endret) Hvis legen har ledig kapasitet, kan du jo ringe til legekontoret og forhøre deg om det vil være greit for legen med telefonkonsultasjoner som hovedregel for din del. Hvis det er daglegevakt der du er, kan du også benytte deg av den om du velger fastlegen 3 timer unna, da daglegevakten tar imot de som ikke har fastlege der du bor. Da vil du være sikret en bra lege, og ha alternativer om det skulle oppstå noe akutt. Har du forresten sjekka legelisten for å se om det er noen andre leger der du bor som kan være like bra som den du har hatt tidligere? Endret 10. mai 2022 av nordlending
Dynetrekket Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 En god fastlege er gull verdt! Ikke dumt i det hele tatt!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 En god fastlege er gull verdt, men de er det mange av. Å plukke den ene(este) legen som hører på deg, ville jeg dog vært forsiktig med, og grundig undersøkt hvorfor det er sånn. Gjerne med vedkommende. Husk at leger som tar imot pasienter tjener på det. De har fra start et motiv for å ha deg som pasient, utover ditt velvære. Det betyr ikke at de er skurker, for all del, men verdt å tenke over. Anonymkode: 7a4c7...2ed
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): En god fastlege er gull verdt, men de er det mange av. Å plukke den ene(este) legen som hører på deg, ville jeg dog vært forsiktig med, og grundig undersøkt hvorfor det er sånn. Gjerne med vedkommende. Husk at leger som tar imot pasienter tjener på det. De har fra start et motiv for å ha deg som pasient, utover ditt velvære. Det betyr ikke at de er skurker, for all del, men verdt å tenke over. Anonymkode: 7a4c7...2ed Hva mener du? Anonymkode: 0e2c8...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå