Gå til innhold

Distriktssjefen vår skal komme og ha møter med oss individuelt og samlet, ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... pga medarbeiderundersøkelse hvor jeg vet at jeg selv og et par andre endelig turte å skrive litt om at vi synes at noen forhold på arbeidsplassen og sosiale forskjeller ikke er helt ok.

Sjefen min annonserte dette.

Men måten han gjorde det på, fikk meg til å forstå at distriktssjef kom for å sette oss på plass.

Mitt spørsmål er: "Burde jeg ha med advokat på møte? Ta kontakt med kjedenes HR og ha med en representant derifra?" 

Det har vært så mye opp gjennom åra, og jeg har flere ganger selv tenkt på å involvere d-sjef og HR, men jeg har ikke turt. Jeg er egentlig glad at d-sjef endelig skal få høre fra oss, og ikke bare vår sjef som jeg har merket forteller en helt annen historie enn det som mange ganger har skjedd. 

Jeg er ikke organisert, og sånn.sol jeg har forstått det på nettsidene, så gjelder ikke et eventuelt medlemskap for eksisterende problemer, men fremtidige som kan oppstå.

Anonymkode: aa453...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo fått sjefens oppfatning av hvorfor distriktssjefen kommer, det er ikke nødvendigvis sånn at de to er enige? Så kommer det an på hva du har reagert på. Hvem er ansvarlig for det? Er det sjefen din eller organisasjonen sentralt? 

Vet ikke om du bør stille med advokat akkurat, men du bør vel i hvert fall snakke på forhånd med de andre som er enige med deg, slik at dere fremstår samlet og sier det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Ta med tillitsvalgt? 

Anonymkode: 1c8cc...242

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Du har jo fått sjefens oppfatning av hvorfor distriktssjefen kommer, det er ikke nødvendigvis sånn at de to er enige? Så kommer det an på hva du har reagert på. Hvem er ansvarlig for det? Er det sjefen din eller organisasjonen sentralt? 

Vet ikke om du bør stille med advokat akkurat, men du bør vel i hvert fall snakke på forhånd med de andre som er enige med deg, slik at dere fremstår samlet og sier det samme.

Det er sjefen som er ansvarlig for det.

Kjeden er nesten aldri hos oss pga vi er lokalisert langt uti hutta-heitti.

De ser bare talla, som er bra.

Ja, jeg har tenkt det samme. Jeg vil bare ikke være "oppiglersk" og gå rundt og hviske og tiske, det er så dramatisk.

Men jeg vet at det er nødvendig å stå samlet. Vi har vært en liten gruppe som har samles på fritiden for å støtte hverandre. Den ene holdt på å få en psykisk knekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta med tillitsvalgt? 

Anonymkode: 1c8cc...242

Vi har ikke tillitsvalgt ...

Jeg ble utnevnt av sjefen som tillitsvalgt for noen år siden, men mista den tittelen da jeg ble litt mer kritisk til hans metoder og (manglende) organisering.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sjefen som er ansvarlig for det.

Kjeden er nesten aldri hos oss pga vi er lokalisert langt uti hutta-heitti.

De ser bare talla, som er bra.

Ja, jeg har tenkt det samme. Jeg vil bare ikke være "oppiglersk" og gå rundt og hviske og tiske, det er så dramatisk.

Men jeg vet at det er nødvendig å stå samlet. Vi har vært en liten gruppe som har samles på fritiden for å støtte hverandre. Den ene holdt på å få en psykisk knekk. 

Men da kan det jo faktisk være at distriktssjefen tar deg på alvor og at dere kan få gjort noe med dette. Da virker det sannsynlig at sjefen prøver å skremme dere på forhånd ved å fremstille det som at distriktssjefen kommer for å sette dere på plass. 

Men snakk med de andre slik at dere er samstemte og ekstremt godt forberedt. Ta gjerne med dokumentasjon osv.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (13 timer siden):

Men da kan det jo faktisk være at distriktssjefen tar deg på alvor og at dere kan få gjort noe med dette. Da virker det sannsynlig at sjefen prøver å skremme dere på forhånd ved å fremstille det som at distriktssjefen kommer for å sette dere på plass. 

Men snakk med de andre slik at dere er samstemte og ekstremt godt forberedt. Ta gjerne med dokumentasjon osv.

Det er lov å håpe, men kjenner jeg sjefen rett, så har han framstilt det hele som at jeg har dradd folk med meg på lasset. Sjefen vår tror oppriktig at det er bare jeg som er vanskelig, og at de andre ikke har noen problemer med driftsrutiner på arbeidsplassen og sjefens måte å behandle oss arbeidstakere på.

Jeg krysser fingrene. Skal få hjelp av samboer til å skrive en grundig liste, han har reagert i mange år på forhold på arbeidsplassen vår.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er lov å håpe, men kjenner jeg sjefen rett, så har han framstilt det hele som at jeg har dradd folk med meg på lasset. Sjefen vår tror oppriktig at det er bare jeg som er vanskelig, og at de andre ikke har noen problemer med driftsrutiner på arbeidsplassen og sjefens måte å behandle oss arbeidstakere på.

Jeg krysser fingrene. Skal få hjelp av samboer til å skrive en grundig liste, han har reagert i mange år på forhold på arbeidsplassen vår.

Nå sier du ikke hva problemene består i, bare at tallene er fine. Da lurer selvsagt distriktssjef på hvor det butter, særlig når din nærmeste leder fremlegger det som at alt er greit. En god leder vil være kritisk når det er store sprik mellom hva partene forteller, og ikke tillegge den ene siden mer veto på sannheten enn den andre. Gode tall og misfornøyde ansatte henger jo ikke sammen. Når leder da forsøker å få det hele til å se fint ut aner man at det kan være en fryktkultur, som til dels bekreftes når leder sier at distriktssjefen kommer for å stramme dere opp. 

Da gjelder det å vise seg som den oppegående parten. Vær konkret, vær klar i talen og stå samlet. Forbered dere godt, ha klare punkter på forbedringsområder, dokumenter problemer, og vær løsningsorienterte. Hvis dere fremstår som klagete og lite samlet, vil dette støtte lederens versjon om at det "kan være problemer blant de ansatte, men tallene viser at jeg har kontroll på det". Men om dere viser at tallene kunne vært enda bedre, dokumenterer hva som gjør at ting ikke er som det bør, og vise til hva som kan gjøres, gir dere jo distriktssjefen en gavepakke. Sett dere inn i lovverk (AML), lag oversikt over konkrete ting som kan gjøres ("på bakgrunn av..."), og om noen av dere er organisert får den/de fatt i noen fra fagforeningen. Dere skal i alle tilfelle ha verneombud og tillitsvalgt (sjekk AML for regler på dette) å støtte dere på.

Viktigst av alt, vær godt forberedt. Uansett hva dere møter på. Og ha i mente at nærmeste leder sannsynligvis allerede har gitt sin versjon. 

Anonymkode: 1c669...43a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 8.28):

Vi har ikke tillitsvalgt ...

Jeg ble utnevnt av sjefen som tillitsvalgt for noen år siden, men mista den tittelen da jeg ble litt mer kritisk til hans metoder og (manglende) organisering.

Dere skal jo ha en tillitsvalgt? Sjefen kan ikke avvikle den posisjonen fordi han ikke sier seg enig med personen. 

Anonymkode: 94596...d6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er garantert et knep fra sjefen deres for å få dere til å holde kjeft. Han vil vel fremstå som godt likt og flink, og det passer han sikkert dårlig at dere er ærlig med distrikssjefen. Så nå forsøker han å skremme dere til å være taus. Sleipt. 

Anonymkode: 88311...836

AnonymBruker
Skrevet

HR hos kjeden skal du ikke ta med deg noen på møtet fra, de er representanter for arbeidsgiver og ikke de ansatte. Du kan ta med deg tillitsvalgt, verneombud eller lignende. 

Anonymkode: 848f8...f82

Skrevet

Ut i fra informasjonen høres det mer ut som om distriktssjefen vil snakke med de ansatte, og at det er din sjef som har en skrape i vente...men ta med HR, verneombud eller hvem du har tillit til hvis du vil, det er lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppdater oss gjerne! Og masse lykke til på møtet🥰

Anonymkode: 42cb5...ea6

AnonymBruker
Skrevet

Da er det oppsigelser og oppvask i sikte. Lykke til. 

Anonymkode: ecfdc...85a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...