Gå til innhold

Hormonsvingninger og humør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har siste årene oppdaget at jeg blir svært påvirket av hormoner og svingninger av disse. Det varierer litt fra måned til måned, men jeg er generelt ganske plaget av pms, da særlig mentalt. Jeg blir lunefull og lett hissig. ‘Har piggene ute’ som samboer sier🙈 Det er lett å se sammenhenger med det som skjer i kroppen fordi jeg også har fysiske symptomer som murringer, kvalme halsbrann, økt sekret fra skjeden, ømme bryster osv.

Nå har jeg forøvrig begynt å skrive dagbok av syklusen og det som overrasker meg litt er at det er særlig rundt eggløsning, da gjerne noen dager før at jeg særlig sliter med svingninger i humøret. Har alltid trodd at folk flest som sliter med pms er særlig plaget i uken eller dagene før mensen. Hos meg er det altså verst dag 10-14 i syklusen. Så roer det seg litt før jeg gjern blir lit ustabil igjen dagene før mensen. Men da ikke så ustabil som rundt eggløsning🙈

Er dette vanlig? Og andre som kjenner seg igjen?

I tiden rundt eggløsning er det jo østrogenet som regjerer. Og før mensen er det progesteron slik jeg har forstått det. Trodde det var progesteron som dempet dopaminet og serotoninet i hjernen og som videre gjorde at vi ble i dårlig humør?

Syns dette er litt innviklet, men samtidig spennende. Håper noen her har lit kunnskaper om syklus og kvinnelige hormoner og kanskje vil dele litt med meg. Send gjerne linker☺️ 

Vil så gjerne prøve å forstår hva som skjer inni meg når humøret bruser. Ikke minst forsøke å forklare samboer hva som skjer med meg og at dett ikke er noe jeg alltid styrer helt selv😅

Anonymkode: 88c0d...e92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...