AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Idag virker det som de fleste bare er på hils med hverandre, og tilbakemelding er OK eller OKEI og det å spørre hvordan - Står det til ? Er den mellommenneskelige omtanken for hverandre, og det å tilkjennegji at eit bryr seg om hverandre utgått på dato.? Møter eg ein venn, ein arbeidskolega, familie som eg ikkje har sett på en stund så et det noe av det første eg spør om - Hvordan vedkomende har det . Eller hvordan står det til. . Eg vokste opp i en mindre bygd med 500 innbyggere der alle kjente alle, og der det alltid var tradisjon å spørre hvordan du har det. Har noen vert syk, eller opplevd motgang og tap av nære pårørende så var det viktig å vise at ein brydde seg. Anonymkode: 90bef...6c2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Folk har vel innsett at ingen egentlig bryr seg om hvordan andre har det. Bare tenk litt etter, bryr du deg om hvordan andre har det? regner med at svaret er nei Anonymkode: 0d36f...2ec 4
Gjest Lexie Grey Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk har vel innsett at ingen egentlig bryr seg om hvordan andre har det. Bare tenk litt etter, bryr du deg om hvordan andre har det? regner med at svaret er nei Anonymkode: 0d36f...2ec For et kaldt, kynisk og trist samfunn det har blitt. 😔
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Hvordan har du det ts? Anonymkode: 1e170...716 1
Pillarguri Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Jeg sier av og til: Hvordan har du det? Som oftest er svaret: Bare bra eller lign. Det er en høflighetsfrase og ingenting annet. Du forventer ikke å få et langt og utfyllende svar om hvordan personen egentlig har det, og du forventer i hvert fall ikke en lang utredning om vanskeligheter i ekteskapet, helseproblemer, vanskeligheter på jobb osv osv. Det får du bare hvis du sitter alene og uforstyrret med personer du kjenner godt og spør: hvordan har du det egentlig? 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Folk har vel innsett at ingen egentlig bryr seg om hvordan andre har det. Bare tenk litt etter, bryr du deg om hvordan andre har det? regner med at svaret er nei Anonymkode: 0d36f...2ec Ikke ts, men ja bryr meg oppriktig om hvordan folk har det. Anonymkode: 20289...962 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Idag virker det som de fleste bare er på hils med hverandre, og tilbakemelding er OK eller OKEI og det å spørre hvordan - Står det til ? Er den mellommenneskelige omtanken for hverandre, og det å tilkjennegji at eit bryr seg om hverandre utgått på dato.? Møter eg ein venn, ein arbeidskolega, familie som eg ikkje har sett på en stund så et det noe av det første eg spør om - Hvordan vedkomende har det . Eller hvordan står det til. . Eg vokste opp i en mindre bygd med 500 innbyggere der alle kjente alle, og der det alltid var tradisjon å spørre hvordan du har det. Har noen vert syk, eller opplevd motgang og tap av nære pårørende så var det viktig å vise at ein brydde seg. Anonymkode: 90bef...6c2 Skybe er det deg? Anonymkode: f4694...88e 1
norw Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Lexie Grey skrev (47 minutter siden): For et kaldt, kynisk og trist samfunn det har blitt. 😔 Det er sant. Absolutt noe det er verdt å være litt bevisst på, og ikke ha for høye forventninger til andre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke ts, men ja bryr meg oppriktig om hvordan folk har det. Anonymkode: 20289...962 Det er dessverre ikke mange som deg. Jeg synes man bare kan droppe å spørre hvordan jeg har det hvis personen egentlig ikke bryr seg. Ingenting er verre enn falske folk som spør, og som helt åpenbart ikke er interessert i svaret. Anonymkode: 666b2...73c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 Lexie Grey skrev (2 timer siden): For et kaldt, kynisk og trist samfunn det har blitt. 😔 Sånn har det alltid vært. Anonymkode: 70195...9ed
PITTY Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 Pillarguri skrev (2 timer siden): Jeg sier av og til: Hvordan har du det? Som oftest er svaret: Bare bra eller lign. Det er en høflighetsfrase og ingenting annet. Du forventer ikke å få et langt og utfyllende svar om hvordan personen egentlig har det, og du forventer i hvert fall ikke en lang utredning om vanskeligheter i ekteskapet, helseproblemer, vanskeligheter på jobb osv osv. Det får du bare hvis du sitter alene og uforstyrret med personer du kjenner godt og spør: hvordan har du det egentlig? Enig. Kun èn frase, fra begges side. "jo takk, bare bra".. Hva er det for noe vås egentlig? Totalt innholdsløst. Skjønner godt at folk har begynt å droppe dette tullet. Hvis noen av vane spør meg, svarer jeg som oftest "medium - medium +". Det gir i det minste et visst innblikk. Aldri mer enn dette, for da kan de jo tro jeg har vunnet i Lotto. Og det vil jeg ikke ha noe av...🥶 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Mulig det er fordi det er mer akseptert å være åpen og ærlig i dag. På samme måte som det er mindre tabu å prate om psykiske utfordringer og mental helse. Dermed tørr folk rett og slett kanskje ikke å stille dette spørsmålet lengre i frykt for ærlige svar som de ikke vet hvordan de skal håndtere?🙈🙃 Anonymkode: 38b73...24e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan har du det ts? Anonymkode: 1e170...716 Har det bare bra -takk ! Anonymkode: 90bef...6c2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 Er bare en høflighetsfrase som ikke betyr noe, hater når noen sier det, bortkasta. Anonymkode: 67dc8...501 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 Jeg kan ikke fordra spørsmålet "Hvordan har du det?". Ikke stiller jeg det spørsmålet til andre, og ikke vil jeg ha det heller. Det er kun en høflighetsfrase som det kun finnes ett svar på: "Jo takk, bare bra". Om jeg virkelig er interessert i om noen har det bra eller ei, så spør jeg på en annen måte, og i en annen setting. Anonymkode: 6db23...bee 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mulig det er fordi det er mer akseptert å være åpen og ærlig i dag. På samme måte som det er mindre tabu å prate om psykiske utfordringer og mental helse. Dermed tørr folk rett og slett kanskje ikke å stille dette spørsmålet lengre i frykt for ærlige svar som de ikke vet hvordan de skal håndtere?🙈🙃 Anonymkode: 38b73...24e Det er mer aksepert å vera åpen, og ærlig idag, en tidligere. ? Møter ein venner, familie, eller andre kjente som ein kanskje ikkje har snakket, og sett på en stund, så er det naturleg å alltid reise spørsmål - Hvordan du har det ?. Dei fleste har idag kontakt igjennom sosiale medier, men ikkje alt ein kan brette ut der av personlige opplysninger. Det har utvilsamt skjedd en har endret holdningsendring i "genrasjonskløften" i måten vi kommuniserer på idag. Anonymkode: 90bef...6c2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Jeg er der at hvis jeg spør så forventer jeg et ærlig svar. Og siden de fleste bare svarer ovrfladisk , så spør jeg ikke så mange. Men mine nærmeste spør jeg og da får jeg et skikkelig svar på HVORDAN de har det. Jeg sjøl svarer også ærlig på slik for jeg er åpen rundt mitt liv og spør de så får de svar enten de vil eller ikke. Slik er jeg! Anonymkode: bcdd8...6fc 1
Måneskinn Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Det er nok ikke slutt på det -men ikke alle takler et ærlig svar, dersom de får det.. Folk kan bare møte deg så dypt de har møtt seg selv. Jeg spør gjerne folk jeg hvordan de har det, hvordan er livet - pleier jeg å si. For det kan svinge veldig. Jeg tar imot det svaret de har, enten det er godt eller dårlig, men vet jo at jeg bl.a har flere bekjente som bare spør fordi de vil være grei og det er overfladisk lett spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 Det er mange som ikke liker å bli spurt om det, virker det som.... Samme som vi ikke har lov å spørre om noen ønsker barn, ikke har lov å si ditt eller datt. Tror mange blir redd for å spørre om noe feil, og lar være i stedet. Dagens folk er jo så merkelige; legger ut alt mulig på SOme, men spør du om noe, blir de fornærmet for det er "privat"....... - selv om det er nærmeste familie. Snart har ikke ektefeller lov å spørre den andre parten om de ønsker barn eller ikke, eller hvordan de har det Anonymkode: c0a2c...887
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mange som ikke liker å bli spurt om det, virker det som.... Samme som vi ikke har lov å spørre om noen ønsker barn, ikke har lov å si ditt eller datt. Tror mange blir redd for å spørre om noe feil, og lar være i stedet. Dagens folk er jo så merkelige; legger ut alt mulig på SOme, men spør du om noe, blir de fornærmet for det er "privat"....... - selv om det er nærmeste familie. Snart har ikke ektefeller lov å spørre den andre parten om de ønsker barn eller ikke, eller hvordan de har det Anonymkode: c0a2c...887 Ein forsøker her selvsagt å skille mellom bekjentskaper, slekt, og venner. Selvsagt reiser ein ikkje spørsmålet til resepsjonisten som sitte bak skranken på hotellet, flyplassen, tollere. Blir eit tatt i fartskontroll av politiet så er det ikkje det første de spør etter om hvordan du har det selv om det kanskje hadde vert på sin plass når ein blir tatt av politiet. Anonymkode: 90bef...6c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå