Gå til innhold

Hvordan påvirkes dere andre? Og er dere fornøyd med eget liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er deres familieliv når det gjelder materialisme? Pusser dere opp hele boligen når dere kjøper dere bolig? Må dere ha alt nytt? Møbler, kjøkken, bad osv? 
Har dere mye klær til dere selv? Nyeste mote, beste ski klær, beste barnevogn osv? 
arver dere eller kjøper brukt? 
Dere som har middels råd, føler dere dere mislykket når «alle andre» pusser opp huset? kjøper nye klær osv? 
eller er dere fornøyd med det dere har? 
blir dere påvirket av andre? 

Anonymkode: 249db...1d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et 70 talls hus for 20 år siden. 
Den gangen bare malte vi veggene og gjorde det koselig med det vi hadde. 
Det var hverken sosiale medier eller noe fokus på interiør osv. 

vi har tatt litt og litt oppgjennom årene, og hele huset er nå renovert. Jeg har absolutt blitt påvirket av interiør sider og har higet etter det perfekte hjemmet. 
Men nå i dag ser jeg på det som litt latterlig .. jeg ble jo ikke mer lykkelig eller mer tilfreds? Kanskje der og da, men ikke i lengden. 
Har hatt venner som kjøpte alt nytt til babyen, beste utstyret og beste vognen. Jeg heiv meg på og trodde jeg også måtte ha alt dette. Nå vet jeg bedre.

Det er et enormt hig etter å ha det fint og flott, bra klær og utstyr, og vi skryter på insta så det synger. 
Jeg har merket at de siste 3 årene har jeg gått mer og mer tilbake til hvordan jeg var før dette sirkuset startet. 
Merker at jeg har funnet roen og tilfredsheten med meg selv. Jeg er fornøyd med det jeg har, og har funnet en indre ro/ harmoni på mange måter. 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt den higen etter å ha det andre har, om noe har jeg heller lagt mer merke til hva andre har som jeg IKKE vil ha - det har gitt meg motivasjon til å snu livet mitt i en annen retning. Lever i dag det helt motsatte av et A4 liv, med svært lave kostnader og like lite jobb, fordi livsstilen min kan opprettholde det. Kunne ikke vært mer fornøyd, så ja, veldig tilfreds i grunn! 

Anonymkode: 72d38...24e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har aldri hatt den higen etter å ha det andre har, om noe har jeg heller lagt mer merke til hva andre har som jeg IKKE vil ha - det har gitt meg motivasjon til å snu livet mitt i en annen retning. Lever i dag det helt motsatte av et A4 liv, med svært lave kostnader og like lite jobb, fordi livsstilen min kan opprettholde det. Kunne ikke vært mer fornøyd, så ja, veldig tilfreds i grunn! 

Anonymkode: 72d38...24e

Så digg! 
Vi trenger ikke halvparten av alt vi kjøper. Det eneste som koster er å bo, mat osv. 

Det er helt kvalmt hvordan samfunnet har blitt «bruk og kast» da jeg vokste opp kjøpte vi ny sofa om den andre ble ødelagt eller noe. Nå kjøper mange ny sofa etter 3 år da de er «lei» og vil ha noe nytt. 
Kunne spart så mye penger om man var mer fornøyd med det en hadde, og heller brukt mer tid på hverandre ❤️ 
Mine foreldre hadde alltid kaffebesøk da vi var små. Nå i dag må det planlegges i kalenderen. Alle er sliten og alle trenger alenetid. 
lurer på konsekvensene av å sitte i den karusellen for lenge? 
Leser om flere og flere som blir utbrente, får utmattelse og er langtidssykmeldte. Mine foreldre var ikke borte en dag fra jobb omtrent. 
Tror hodet vårt lever i konstant stress med den digitale verden, og alt vi skal prestere.. både når det gjelder hus og hjem, jobb, være perfekte foreldre, god venninne, god partner, trening osv. 

Kan ikke huske mine foreldre trente eller var opptatt av interiør og egentid. Men de var sikkert sliten de også til tider. 
men på en annen måte enn nå i dag 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper nesten alt brukt til ungene. Men vi er vel litt i et miljø hvor det er ting med en historie og kulhet/orginalitet som teller, fremfor a4-materialisme. Jeg er vokst opp lutfattig og klarer rett og slett ikke å sløse på masse nye ting. Men, jeg er sløsete på bruktmarkeder og finn.no. Drømmen er å være sånn som stopper og lappersammen egne klær, syr om, strikker og hekler, sylter, fermenter, dyrker osv. Dagens A4-samfunn- og materialisme er noe tull.

Anonymkode: 6787c...3b9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har grei råd, har pusset opp noen rom de siste årene. Vi bor i min manns barndomshjem og det var ikke gjort stort siden han var liten så det var ganske slitt. Er fortsatt noen rom som er som de var, men vi prioriterer det ikke på en stund tror jeg.

Kjøpte mye brukt til babyen, arvet også en del, mye klær i de minste størrelsene. Det er først nå ved 1,5 år at vi må kjøpe en del klær til barnet selv. Vi voksne kjøper nye klær når de gamle er slitt eller behovet endrer seg. 

Men, vi har en del ting likevel. Veldig mye bøker, for eksempel. Håper å få ryddet og kvittet oss med en del i sommer.

Anonymkode: 5f13b...15f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er deres familieliv når det gjelder materialisme? Pusser dere opp hele boligen når dere kjøper dere bolig? Må dere ha alt nytt? Møbler, kjøkken, bad osv? 
Har dere mye klær til dere selv? Nyeste mote, beste ski klær, beste barnevogn osv? 
Dere som har middels råd, føler dere dere mislykket når «alle andre» pusser opp huset? kjøper nye klær osv? 

Pusset opp det letteste når vi flyttet inn da vi måtte selge den andre plassen og male der og. Kjøper gjerne klær på salg om jeg finner noe, får mer for pengene da.Eller det jeg liker om det er h&m eller merkebutikk spiller ingen rolle så lenge jeg finner noe jeg eller barna liker. Hva andre går med bryr jeg meg ikke om. Ja vi har mye klær alle sammen. Skal pusse opp kjøkken og bad men tiden har ikke strekt til og sykdom. Har god råd men driter ikke penger på å kjøpe dyre merkeklær. Blir ikke påvirket av andre. Skulle ønske vi kunne bli ferdig med oppussingen her vi bor men det skjer vel en dag i framtiden.

Vi har mat på bordet, tak over hodet og glad i hverandre. Masse kjærlighet. Det er det viktigste for oss! Ikke fasade som altfor mange har! 

Anonymkode: c0e67...08a

AnonymBruker
Skrevet

Arver gjerne! Kjøper også brukt til barna innimellom. Gjerne yttertøy som regntøy, parkdress etc. Kjøper ofte nye sko da.

Vi bor i hus som er 26 år gammelt. Har renovert ett bad i 2.etasje fordi det var fukt. Har ellers malt begge soverom i 2.etasje, og lagt nytt gulv på ene rommet da teppet raknet 😁

1.etasje er fra byggeår. Med tanke på hvor fint folk jevnt over har det, så bor vi nok ikke etter standarden. Det hadde vært litt behov for maling på stua, og kjøkkenet burde også vært gjort noe med. Her har vi fått byttet benkeplate fordi vi måtte bytte ut ovnen som hadde brent kontakt.

Men... Vi jobber begge to 100%, har to barn, og jeg føler at livet er hektisk nok i hverdagen. I tillegg blir det mye bruksmerker etter barn!!!! Det er tusj og tegnemerker her og der. Vi har heldigvis arvet en sofa, samt fått farfars gamle stuebord. Det er robust til tusen, og ser ikke ut, men det er greit!

Vi har dog brukt tid på det som er nødvendig. Som å male huset, bytte noen bord på kledningen, etc. Det er lite grønske og sopp å se på vårt hus! 

Ser en del hus med dårlig vedlikehold. Mye sopp og grønske. Det er jo klart at dette er mye verre, fordi det sliter mye mer på det som er viktig ved huset, som å holde vannet borte fra konstruksjon.

Vi kommer til å pusse mer opp inne, når barna er litt større. Da har vi mer tid, men sikkert ikke mer energi 😅😅

Anonymkode: a14f3...f04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Reparerer det som går i stykker. Arver og kjøper brukt. Lapper klær. Pusser ikke opp ting med mindre det er helt nødvendig av andre årsaker enn det estetiske. Synes forbrukertrenden er latterlig, avskyelig og destruktiv. Det gir ikke noe status for meg å sløse med ressurser, jeg synes synd på folk som lever på den måten og lærer barna sine det.

Anonymkode: 34002...f85

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det eneste er at jeg syns vi har det så rotete. Det har nok litt med dårlige løsninger og manglende evne til å finne gode løsninger å gjøre. Og så jeg er litt rotete av meg og mannen min helt ille. Det plager meg egentlig ikke, men jeg er redd for hva folk skal tenke når vi har besøk.

Anonymkode: 43214...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det eneste er at jeg syns vi har det så rotete. Det har nok litt med dårlige løsninger og manglende evne til å finne gode løsninger å gjøre. Og så jeg er litt rotete av meg og mannen min helt ille. Det plager meg egentlig ikke, men jeg er redd for hva folk skal tenke når vi har besøk.

Anonymkode: 43214...7b9

Jeg liker å ha de ryddig og ikke noe flyter her. Utenom leker men de ryddes vekk når de er ferdig. 

Hvirdan andre har det hos seg bryr jeg meg ikke om . Så det skal du ikke tenke på! 

Anonymkode: c0e67...08a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøper det jeg liker og som jeg ønsker meg. Det hender jeg spør hvor en person har kjøpt ditt og datt for det var pent. Jeg legger ikke opp livet mitt etter hva andre kjøper. 

Vi har sjeldent noe nytt igrunn, det meste kan kjøpes brukt. 

Anonymkode: b182d...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...