AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #21 Del Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 8.04): De fleste autister foretrekker termen autist fremfor "med autisme". https://www.centerforautismresearch.org/driven/“autistic-person”-or-“person-autism”-one-more-correct Anonymkode: d7de1...987 Jeg har en sønn MED autisme. Han er så mye mer enn merkelappen autist. Føler det tar fra ham identiteten. Anonymkode: b3e00...2d2 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #22 Del Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fordi det er barnehagen som vil endre frem til nå har hun hatt egen assistent men nå vil de endre ved at fler skal følge henne og jeg er skeptisk derfor undrer jeg om andres erfaringer. Er så redd det funker så fint nå og endringer er av erfaring ikke bra. Anonymkode: 5c7f2...bc1 Jeg jobber i barnehage. Nå vet jeg ikke hvilke utfordringer barnet ditt har. Det er ganske tøft å være bare en ansatt på et barn med spesielle behov, og ofte kan barnet bli ganske lei av den voksne som alltid er med dem. Det kan være positivt å være flere å bytte på, både for barn og personalet. Barn med spesielle behov bør også øve på å være litt fleksible, så de ikke blir for rigide. Har dere ikke felles møter der sånne ting blir forklart? Her pleier vi å ha møte med foreldre, teamet til barnet (både personalet fra barnehagen og institusjonen barn evt er på avlastning), spesialpedagogen fra habiliteringstjenesten som har ansvar, av og til er helsesykepleier, styrer fra barnehagen og evt andre familiemedlemmer som har ansvar for barnet. Anonymkode: cf5b3...a79 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #23 Del Skrevet 13. mai 2022 En vanlig måte å organisere hos oss på: Barnet kommer fast 7.30 til barnehagen, da er en av personalet kommet og er klar til å ta imot. Denne pedagogen har ansvar for barnet til den som skal ta over har hatt pause. Så bytter de, og den andre har ansvar for barnet til barnet er hentet. Noen barn er på avlastning på en institusjon for mennesker med spesielle behov, eller har avlastningshjem, da er det de som henter i barnehagen. Anonymkode: cf5b3...a79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #24 Del Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en sønn MED autisme. Han er så mye mer enn merkelappen autist. Føler det tar fra ham identiteten. Anonymkode: b3e00...2d2 Jeg skjønner det. Og det viste jo spørreundersøkelsen til også. At de rundt foretrakk det. Men de voksne autistene foretrakk å bli kalt autist. De ser på det som en fundamental del av seg, som de ikke skammer seg over. Hilsen stolt autist. Anonymkode: d7de1...987 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #25 Del Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 18.26): Fordi det er barnehagen som vil endre frem til nå har hun hatt egen assistent men nå vil de endre ved at fler skal følge henne og jeg er skeptisk derfor undrer jeg om andres erfaringer. Er så redd det funker så fint nå og endringer er av erfaring ikke bra. Anonymkode: 5c7f2...bc1 Har barnehagen gitt noen forklaring på hvorfor de vil gå fra en ansatt til flere? Jeg jobber på skole og vi ønsker at 2-3 ansatte har et nært forhold til eleven med full oppdekning av støtte. Dette fordi det blir mindre sårbart ved sykdom/ fravær og enklere ved avvikling av pauser, møter mm. Det kan være krevende å jobbe «en til en» hele arbeidsdager og godt for barnet med ny energi og impuls, men bør ikke bli for mange heller. Og 100% støtte er en full stilling - 37,5 timer i uka, ikke at barnet har støtte hele oppholdstiden om den overstiger dette. Anonymkode: 430e8...f24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #26 Del Skrevet 14. mai 2022 Hvis barnet har fått tildelt 100% ekstraressurs, har barnet 1-1 bemanning. En oppfølging som krever bemanning som er på, fullt fokus. Da vi hadde et barn med lavtfungerende autisme, var vi 3 voksne som fordelte dagen. Man blir sliten i hodet. Vi hadde interne møter hver uke og med HAB. Slik fikk vi samarbeid og veiledning tett. Det er nemlig slik at personalet burde ha lik praksis, både i forhold til adferd hos barnet og treningen. Ingen med autisme er lik. Anonymkode: 6e2cd...c6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #27 Del Skrevet 14. mai 2022 Ikke det samme, men jeg jobber på en videregående skole der vi noen ganger har elever med autisme. Etpar av dem har vært svært krevende å jobbe med, så for at ansatte skal holde ut i jobben MÅ de bytte litt på. En av ungdommene med autisme snakket nesten ikke. Det er veldig krevende å være med en nesten språkløs elev en hel skoledag; å skulle kommunisere og tolke små tegn, lyder, og et mimikkfattig ansikt En annen var svært utagerende og det var ikke alltid så lett å skjerme han fra triggere siden man ikke fant 'mønster' i alt. Så selv om det kan være ønskelig for en med autisme +foreldrene hennes å kunne forholde seg hovedsaklig til èn ansatt, så er det flere hensyn å ta. At en ansatt blir langtidssykemeldt eller velger å bytte jobb fordi det blir for krevende å være alene om ansvaret for ett barn/en ungdom hele tiden må unngås Anonymkode: 740db...379 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #28 Del Skrevet 15. mai 2022 On 5/13/2022 at 5:11 PM, AnonymBruker said: Jeg har en sønn MED autisme. Han er så mye mer enn merkelappen autist. Føler det tar fra ham identiteten. Anonymkode: b3e00...2d2 Selvsagt er barnet mer enn autist. Samtidig er autisme en så stor del av ham at jeg tipper at det påvirker store deler av hans hverdag og relasjoner, og derfor er en del av hans identitet. Veldig mange med autisme omtaler seg selv som autister. Hvorfor mener du dette er galt? Anonymkode: a6478...56c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 15. mai 2022 #29 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 17.11): Jeg har en sønn MED autisme. Han er så mye mer enn merkelappen autist. Føler det tar fra ham identiteten. Anonymkode: b3e00...2d2 Tror du de som kaller seg autist tror de ikke er mer enn en merkelapp? Hvorfor føler du det tar fra ham identiteten? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #30 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Selvsagt er barnet mer enn autist. Samtidig er autisme en så stor del av ham at jeg tipper at det påvirker store deler av hans hverdag og relasjoner, og derfor er en del av hans identitet. Veldig mange med autisme omtaler seg selv som autister. Hvorfor mener du dette er galt? Anonymkode: a6478...56c Fordi alle med autisme ikke anser seg selv som «autister». At noen liker å bli kalt «autister» betyr ikke at alle ønsker det, folk med autisme er ikke en homogen gruppe. Har det noe å si for deg egentlig? (Ikke meg du siterer) Anonymkode: b4e5b...471 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #31 Del Skrevet 15. mai 2022 Blod skrev (1 minutt siden): Tror du de som kaller seg autist tror de ikke er mer enn en merkelapp? Hvorfor føler du det tar fra ham identiteten? Mange ønsker ikke å kalle seg for «autister», ta dette fra en mor som har et barn MED autisme som hater at folk kaller det autist. Anonymkode: b4e5b...471 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #32 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange ønsker ikke å kalle seg for «autister», ta dette fra en mor som har et barn MED autisme som hater at folk kaller det autist. Anonymkode: b4e5b...471 DETTE. Anonymkode: 2ef64...5b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 15. mai 2022 #33 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange ønsker ikke å kalle seg for «autister», ta dette fra en mor som har et barn MED autisme som hater at folk kaller det autist. Anonymkode: b4e5b...471 Jeg skjønner det. Det er til syvende og sist en preferanse som er opp til hver enkelt det gjelder. Hvorfor hater hen det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #34 Del Skrevet 15. mai 2022 Blod skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner det. Det er til syvende og sist en preferanse som er opp til hver enkelt det gjelder. Hvorfor hater hen det? Fordi barnet er mer enn sin diagnose. Å bli kalt «autist» er for mange som å bli nedgradert til sin diagnose og deretter bli satt begrensninger utifra hva det kan gjøre og ikke gjøre. Anonymkode: b4e5b...471 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 15. mai 2022 #35 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi barnet er mer enn sin diagnose. Å bli kalt «autist» er for mange som å bli nedgradert til sin diagnose og deretter bli satt begrensninger utifra hva det kan gjøre og ikke gjøre. Anonymkode: b4e5b...471 Da spør jeg igjen - tror du de som omtaler seg som autist tror de ikke er mer enn diagnosen sin? Jeg forstår poenget ditt altså. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #36 Del Skrevet 15. mai 2022 Blod skrev (1 minutt siden): Da spør jeg igjen - tror du de som omtaler seg som autist tror de ikke er mer enn diagnosen sin? Jeg forstår poenget ditt altså. Folk har forskjellige syn på ordet «autist», og har derfor forskjellige oppfatninger av det, noen liker det, andre liker det ikke. Jeg kan ikke snakke på vegne av mitt barn, annet enn å fortelle at barnet mitt og venner av det som også har den diagnosen ikke liker å bli kalt for autister, og er noe som må respekteres. Anonymkode: b4e5b...471 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 15. mai 2022 #37 Del Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk har forskjellige syn på ordet «autist», og har derfor forskjellige oppfatninger av det, noen liker det, andre liker det ikke. Jeg kan ikke snakke på vegne av mitt barn, annet enn å fortelle at barnet mitt og venner av det som også har den diagnosen ikke liker å bli kalt for autister, og er noe som må respekteres. Anonymkode: b4e5b...471 Absolutt. Trodde du jeg ikke respekterte det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #38 Del Skrevet 15. mai 2022 Hvordan det organiseres er opp til foreldre og barnehagen. Noen har lengre dager i bhg fordi foreldrene jobber, og andre har kortere dager. Noen har behov for 2 assistenter og andre trenger 1, de skal gjøre det som må gjøres med barnet, de skal utvikle barnet etter en tilpasset plan til barnet og de skal hjelpe barnet slik at det kan være med på det sosiale med de andre barna samt skjerme barnet ved behov. Det er jo bare å spørre, gjerne assistentene fordi kan faktisk gi deg et riktig svar. Hos oss har det nettopp begynt assistenter til et barn som har andre behov, og tanken på hvordan de organiserer seg er så langt borte fra mine tanker? Jeg tenker mer på at det er fint for barnet og at jeg håper de tar godt vare på barnet. Anonymkode: 84e40...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #39 Del Skrevet 15. mai 2022 Ofte er det 40% spes ped og 60% assistent. Aldri 100% assistent. det er alltid en spes ped i bildet ved ekstra ressurser. Ppt som fatter vedtak om ressurser Anonymkode: 5e2b2...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #40 Del Skrevet 15. mai 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Fordi alle med autisme ikke anser seg selv som «autister». At noen liker å bli kalt «autister» betyr ikke at alle ønsker det, folk med autisme er ikke en homogen gruppe. Har det noe å si for deg egentlig? (Ikke meg du siterer) Anonymkode: b4e5b...471 Nei, folk må få velge selv. Jeg reagerer derimot på at ts devalueres for å bruke ordet autist. Å velge å bruke ordet er like legitimt som å ikke gjøre det. Anonymkode: a6478...56c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå