AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Autist i barnehagen har fått 100% assistentstøtte hvordan organiseres det? Anonymkode: 5c7f2...bc1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Autist i barnehagen har fått 100% assistentstøtte hvordan organiseres det? Anonymkode: 5c7f2...bc1 Hvem er du for dette barnet MED autisme? Anonymkode: b4e5b...471 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvem er du for dette barnet MED autisme? Anonymkode: b4e5b...471 og hva slags rolle spiller egentlig dette? hva med å bare svare på spørsmålet? eventuelt ikke svare i tråden i det hele tatt, hvis du uansett ikke har peiling. Anonymkode: e98a7...fd7 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Autist i barnehagen har fått 100% assistentstøtte hvordan organiseres det? Anonymkode: 5c7f2...bc1 Det organiseres slik at assistenten følger barnet gjennom dagen i alle situasjoner. Hvordan? - kommer an på hva barnet trenger mest hjelp til. Som oftes er det utfordrende sosialt, og her vil ass sette sammen mindre leke grupper osv. sørge for å skjerme barnet når det blir for mye ved å ta ut barnet enten alene eller sammen med andre barn. Autisme spekter er så mangt, noen sliter mer enn andre. Ass vil legge opp dagen etter som hva barnet har behov for og trenger hjelp til Anonymkode: 5e2b2...a9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det organiseres slik at assistenten følger barnet gjennom dagen i alle situasjoner. Hvordan? - kommer an på hva barnet trenger mest hjelp til. Som oftes er det utfordrende sosialt, og her vil ass sette sammen mindre leke grupper osv. sørge for å skjerme barnet når det blir for mye ved å ta ut barnet enten alene eller sammen med andre barn. Autisme spekter er så mangt, noen sliter mer enn andre. Ass vil legge opp dagen etter som hva barnet har behov for og trenger hjelp til Anonymkode: 5e2b2...a9b Må legg til.. som oftes i tett samarbeid med ppt og spes ped. vedtaket sier noe om hva barnet trenger hjelp til. Men når det er 100% vil jeg tro det er det meste i ulik grad. Anonymkode: 5e2b2...a9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): og hva slags rolle spiller egentlig dette? hva med å bare svare på spørsmålet? eventuelt ikke svare i tråden i det hele tatt, hvis du uansett ikke har peiling. Anonymkode: e98a7...fd7 Pga måten du skriver om dette barnet på, såklart stusser man da. Anonymkode: b4e5b...471 16
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Assistenten er det en person eller kan det være flere som kan dele på det? eks mellom vakt har ansvaret den dagen? Anonymkode: 5c7f2...bc1 1
Mt3 Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 100% Assistent er det flere personer som deler på, for en person har jo kun 7,5timers dag max også har denne personen rett på matpause, skal på do.... i løpet av dagen. dessuten så bør det være 2-3personer på barnehagen som vet om barnets behov og som barnet kjenner godt som kan dele på denne oppgaven, så barnet ikke blir helt skiplet om assistenten skulle være syk en dag. Hva assistenten gjør kommer an på hvilke behov barnet har, som regel følger de tettere på for å hjelpe barnet inn i lek når det ønsker å delta og skjermer barnet med å ta det ut av gruppen om det trenger mer fred og ro. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 Da er det en person som er der kun for barnet hele dagen. Hele dagen vil si 7 timer ca i kjerntiden, eller hvis ikke anna blir avtalt. Der jeg jobba var det en person fra pedagogiskfagsenter som hadde erfaring med autisme som var med gutten på min avdeling. Anonymkode: 29941...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pga måten du skriver om dette barnet på, såklart stusser man da. Anonymkode: b4e5b...471 Autist i barnehagen har fått 100% assistentstøtte hvordan organiseres det? Hva var galt med denne måten? er vel ganske nøytral om hvem eller hva dette?? Anonymkode: 5c7f2...bc1 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvem er du for dette barnet MED autisme? Anonymkode: b4e5b...471 De fleste autister foretrekker termen autist fremfor "med autisme". https://www.centerforautismresearch.org/driven/“autistic-person”-or-“person-autism”-one-more-correct Anonymkode: d7de1...987 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har vært borti to stk i bhg med 100% assistent, og da har arbeidsdagen til assistenten i all hovedsak vært sammenfallende med når barnet er i barnehagen. Altså at man kommuniserer med foreldrene og spør når Per kommer denne uka. Avtalen var også at barna måtte hentes før det ble en voksen alene på jobb (hvilket var en halv time senere enn de hadde satt som opphold, så de hadde god tid sånn sett). Fungerte fint der, men det krever jo dialog. Pause og toalettbesøk for assistenten løste vi internt på avdeling. Anonymkode: 56a39...a58 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 Noen som har erfaringer der det blir delt på ? 4 assistenter som rulerer fra dag til dag? Anonymkode: 5c7f2...bc1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #14 Skrevet 12. mai 2022 Hvorfor spør du ikke barnehagen? Jeg jobber i barnehage, og der får de med autisme, Downs syndrom eller andre store diagnoser en egen pedagog. Denne pedagogen følger barnet hele dagen, har ansvaret for læring og oppgaver på kontoret med barnet. De andre tar barnet på morgenen hvis pedagogen enda ikke har kommet på jobb. Ved fravær må barnet være med en av de andre voksne. Anonymkode: bd166...a73 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #15 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor spør du ikke barnehagen? Jeg jobber i barnehage, og der får de med autisme, Downs syndrom eller andre store diagnoser en egen pedagog. Denne pedagogen følger barnet hele dagen, har ansvaret for læring og oppgaver på kontoret med barnet. De andre tar barnet på morgenen hvis pedagogen enda ikke har kommet på jobb. Ved fravær må barnet være med en av de andre voksne. Anonymkode: bd166...a73 Fordi det er barnehagen som vil endre frem til nå har hun hatt egen assistent men nå vil de endre ved at fler skal følge henne og jeg er skeptisk derfor undrer jeg om andres erfaringer. Er så redd det funker så fint nå og endringer er av erfaring ikke bra. Anonymkode: 5c7f2...bc1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #16 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor spør du ikke barnehagen? Jeg jobber i barnehage, og der får de med autisme, Downs syndrom eller andre store diagnoser en egen pedagog. Denne pedagogen følger barnet hele dagen, har ansvaret for læring og oppgaver på kontoret med barnet. De andre tar barnet på morgenen hvis pedagogen enda ikke har kommet på jobb. Ved fravær må barnet være med en av de andre voksne. Anonymkode: bd166...a73 Særlig Anonymkode: eda62...eec 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #17 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Særlig Anonymkode: eda62...eec ? Anonymkode: bd166...a73 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #18 Skrevet 13. mai 2022 Jeg e pedagog og kan svare på at det er slitsomt, så godt hen har fått 100% assistent. Vi fikk ikke det. Det barnet tok 1 voksen 100% så da ble det 2 ansatte på resten av barnegruppen. Jeg sluttet å jobbe i barnehage av en grunn. Nå studerer jeg igjen og det er det beste valget jeg har tatt! Anonymkode: 41fa7...b78 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #19 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fordi det er barnehagen som vil endre frem til nå har hun hatt egen assistent men nå vil de endre ved at fler skal følge henne og jeg er skeptisk derfor undrer jeg om andres erfaringer. Er så redd det funker så fint nå og endringer er av erfaring ikke bra. Anonymkode: 5c7f2...bc1 Det ville jeg nok spurt BUP om de anbefaler. Det er ikke barnehagen som skal bevilge midlene til assistent, og derfor ikke de som skal ha siste ord. Tror nok du har rett i din bekymring ovenfor et barn med autisme som trenger 1-1. Jeg hadde ikke gått med på brudd i rutiner der. Anonymkode: cdbaa...3be
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #20 Skrevet 13. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 6.29): Noen som har erfaringer der det blir delt på ? 4 assistenter som rulerer fra dag til dag? Anonymkode: 5c7f2...bc1 Jeg jobbet på en avdeling der 3 stk delte ansvaret for et barn med 100% ekstraressurs. Da delte de dagen rundt lunsjtider slik at barnet var med én voksen på formiddagen og én på ettermiddagen. Vi brukte bilder av de voksne for å fortelle hvem barnet skulle være sammen med Det krever jo litt planlegging og kommunikasjon både mellom ansatte og med barnet, men det blir mindre sårbart enn om en ansatt skal ha ansvaret hele tiden - ved fravær, pauser osv. Denne ordningen brukte vi det året barnet var eldst i bhg, så forståelsen var på plass hos barnet. Det er jo også en viktig forutsetning for at et slik opplegg fungerer Anonymkode: f0ecc...0e5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå