Gå til innhold

Endre barnas etternavn etter skillsmisse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat separert meg og har tatt tilbake mitt gamle etternavn. Barna har kun ett etternavn - farens (han ville det da ble født..) Nå har de spurt hvorfor vi nå ikke heter det samme og spurt om de kan ha mitt etternavn også - jeg har sagt at det kan de endre hvis de vil og evt når de blir større. 
Noen som har skiftet barnas etternavn etter skilsmisse? Evt da legge til et etternavn som mellomnavn?

Anonymkode: 6c2a4...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at å bytte er konfliktskapende, og hadde nok ikke villet risikere dårlig samarbeid. Men å bruke begge kan kanskje være en ide, ommnavn er viktig for deg. (Og dem).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å bytte navn, om det er å legge til eller fjerne noe, trenger du nok hans underskrift også. Dere har vel delt foreldreansvar. Da må begge godkjenne endring.

Barn kan fra de er 16 år endre navn på egen hånd, uten noen tillatelser. Mitt barn kommer til å endre navnet sitt vet jeg.

Anonymkode: 4ce88...9a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere som har fått begge navnene i slik situasjon. Inkludert meg selv🤪 No hard feelings eller dårlig samarbeid mellom mine foreldre.

Anonymkode: 37be8...b49

AnonymBruker
Skrevet

Nei bytter ikke, og bytter heller ikke selv, selvom det var eksmannens etternavn. det jeg hadde fra før var egentlig veldig kjedelig. så her fortsetter jeg å hete det pga barna har det etternavnet:)

Anonymkode: 1b73a...c96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har akkurat separert meg og har tatt tilbake mitt gamle etternavn. Barna har kun ett etternavn - farens (han ville det da ble født..) Nå har de spurt hvorfor vi nå ikke heter det samme og spurt om de kan ha mitt etternavn også - jeg har sagt at det kan de endre hvis de vil og evt når de blir større. 
Noen som har skiftet barnas etternavn etter skilsmisse? Evt da legge til et etternavn som mellomnavn?

dette må i alle fall far få vite, skjønner at du vil ha begge

Anonymkode: 26e3c...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Forklar til far at siden du har tatt tilbake ditt pikenavn ønsker du at barna også har samme navn som mellomnavn. 
forklar hvorfor, da vil han forstå det bedre 

Anonymkode: e954d...996

Skrevet

Du kan få lagt til ditt etternavn som mellomnavn på ungene selv om faren ikke skulle samtykke. 

Jeg sendte bare en henvendelse til Skatteetaten om det da faren nektet å signere på søknaden, så ble det lagt til allikevel. 

Navneloven åpner for dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (7 timer siden):

Du kan få lagt til ditt etternavn som mellomnavn på ungene selv om faren ikke skulle samtykke. 

Jeg sendte bare en henvendelse til Skatteetaten om det da faren nektet å signere på søknaden, så ble det lagt til allikevel. 

For en dritt som prøvde å nekte deg det

menn er så latterlige

Anonymkode: a2a39...927

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om de selv vil det kan du jo bruke begge navnene men ville ikke fjernet far sitt navn. Da blir det konflinkt.

Anonymkode: 9c581...e54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok bort etternavnet til far når det ble slutt mellom oss. Han har aldri gjort noe for dem og han gjorde alt for å slippe samvær da han hadde det. Nå er det ingenting. 

Anonymkode: 2b9aa...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Du kan (heldigvis) ikke endre barnas navn uten den andre forelderens samtykke. Barna har mitt navn og hvis vi skulle skille oss hadde jeg aldri gått med på at de skulle bytte navn til den andre forelderens navn. 

Anonymkode: 280ec...3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan (heldigvis) ikke endre barnas navn uten den andre forelderens samtykke. Barna har mitt navn og hvis vi skulle skille oss hadde jeg aldri gått med på at de skulle bytte navn til den andre forelderens navn. 

Anonymkode: 280ec...3bf

Det er vel ikke snakk om å bytte etternavn, men legge til mors etternavn som mellomnavn.

Anonymkode: 5ef04...c7e

• Liker 1
Skrevet

Her byttet barna etternavn samtidig som meg, og de tok fars etternavn som mellomnavn. Ble mest naturlig siden de bor mest hos meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Glød skrev (19 timer siden):

Hva skrev du i den henvendelsen? 

Anonymkode: 1c55e...fd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skrev du i den henvendelsen? 

Anonymkode: 1c55e...fd3

Jeg skrev bare at jeg ønsket mitt etternavn lagt til som mellomnavn, og siden barnefaren ikke ville signere ønsket jeg at de omgikk det ved å godkjenne søknaden uten hans samtykke. 

Det tok et par dager, så var det godkjent. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har gjort det. Ikke alle uten konflikt 

Anonymkode: 2581d...00b

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som flere skriver så må begge foreldre skrive under på at barn under 16 år kan endre navn. Det gjelder uansett om det er å bytte ut et navn og om det er å legge til et. Du må altså bli enig med barnas far.

Det er for øvrig helt vanlig og ganske problemfritt å hete noe annet enn barna sine til etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...