Gå til innhold

Nekte barn telefon, frata barn å være del av det vanlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt på 8 har mobil. Spiller med venner med telefonen, ringer venner for å avtale å sees, ringer oss på vei hjem og for si ifra om ting osv. Alle vennene til barnet mitt har telefon. Vi følger med og sjekker den gjevnlig. Om det sendes eller kommer stygge meldinger f eks ,så snakker vi om det, også med de andre foreldrene. Vi har god dialog.

Har noen venninner som nekter å gi barna sine telefon. De spiller ikke. De får ikke telefon før de er større.

Hva mener dere om det? Er det feil å gi barn telefon?

Anonymkode: b4f07...59e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn på 8 år har på ingen måte bruk for en smarttelefon. Foreldre som deg er med på å ødelegge for alle andre. 

Anonymkode: 02846...3bb

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har valgt xplora til vår 7 åring. Han er absolutt ikke klar for mobil. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet vårt på 8 har mobil. Spiller med venner med telefonen, ringer venner for å avtale å sees, ringer oss på vei hjem og for si ifra om ting osv. Alle vennene til barnet mitt har telefon. Vi følger med og sjekker den gjevnlig. Om det sendes eller kommer stygge meldinger f eks ,så snakker vi om det, også med de andre foreldrene. Vi har god dialog.

Har noen venninner som nekter å gi barna sine telefon. De spiller ikke. De får ikke telefon før de er større.

Dette kommer helt an på tenker jeg, når man føler behov for å kunne ringes når de feks skal gå alene fra skolen/til og fra venner osv, og ikke minst når «alle andre» rundt får, det er en viktig faktor synes jeg.
Jeg har selv gitt etter littegrann før jeg har følt barnet (les: jeg) er klar for feks telefon, snapchat osv, men har innsett at ett eller annet sted må man gi etter for at ikke barnet skal falle utenfor «normalen». men at man følger nøye med og må bedrive opplæring underveis, samt sette grenser for skjermtid osv, det er en annen sak igjen (og mye derfor jeg ofte har ønsket å vente så lenge som mulig fordi jeg føler på det ansvaret😅)

Må føye til at jeg synes det er forskjell på smarttelefon og annen type telefon; her i huset fikk nok ikke barna smarttelefoner før de var nærmere 10. og da kun fordi «alle andre» allerede hadde det. Og de må legge den fra seg inne på kjøkkenet før leggetid👍🏻

Endret av Kvinne_med 3 barn
Tilleggsinfo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min 9åring får ikke telefon ennå iallfall. Hun har en tablet hun bruker hjemme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barn på 8 år har på ingen måte bruk for en smarttelefon. Foreldre som deg er med på å ødelegge for alle andre. 

Alle vennene har??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10-åringen her har en Nokia 3310, og har hatt den i noen år. Han trenger telefon for å kunne kommunisere med oss fordi han tar buss til og fra skolen og fordi han er kronisk tidsoptimist og ikke klarer å følge med på klokka når han er i skateparken f.eks. 

Men smarttelefon er ikke aktuelt før tidligst ungdomskolen, og vi har mobilforbud for unger på besøk. De trenger ikke å sitte å stirre på tiktok eller annet søppel når de kan leke. 

Jeg opplever ikke mas om telefon, og han har noen klassekamerater han nekter å besøke fordi de kun ser på skjerm når han er der, og det gidder han ikke. Smarttelefon er avhengighetsskapende og skadelig for hjerner i vekst. 

Anonymkode: 6aad6...4ab

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Mi er 9, nå har de fleste vennene, men absolutt ikke alle ! kunne fint klart seg med xplora ringeklokke en stund til. 

Anonymkode: 0669c...02c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle vennene har??

Nettopp pga foreldre som deg!! Forstår du ikke det? Om flere hadde klart å si nei, hadde argumentet "alle andre" forsvunnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei. er veldig glad min har tlf, han fikk det på sin 9 årsdag ,da sier han fra hvor han er, så er glad for at han har tlf, for får var jeg ofte veldig engstelig når jeg ikke visste hvor han var

Anonymkode: 5f806...27f

AnonymBruker
Skrevet

Her fyller barnet snart 8. Barnet ønsker seg til bursdagen, men synes det er for tidlig. Man skal være ganske moden for å få telefon, tenker jeg.

Anonymkode: a3233...dee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

i den alderen hadde jeg faktisk en gammel Sony Ericsson. Kunne selvfølgelig ikke noe annet enn å ringe, eller sende tekstmeldinger, med den. 

men dette burde jo selvfølgelig holde i veldig lange baner for barn i den alderen der...      

Anonymkode: c719b...784

• Liker 1
Skrevet

Min niåring har mobil. Men den ligger kun hjemme, slik at det er mulig å få tak i han, når vi ikke er hjemme. Han er ikke interessert i å bruke mobilen. Og han hadde dessuten mistet den/rota den bort i løpet av to minutter hvis han tok med mobilen ut🤭

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke barn, men kjenner flere med barn og de flere der har ikke telefon. De har nettbrett, men med skjermtid. Vet noen diskuterer å gi telefon til barna når de er ferdig på AKS/SFO, men har ikke bestemt hva slags telefon de får.

Tror dette er veldig individuelt fra familie til familie.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel være uenighet om rett alder. For kun å kunne holde kontakten og gi beskjeder kan også en gammeldags "dum" telefon duge. Eller hva ville du ment var for ungt for smarttelefon med internett? 7? 6? 5? Har du lagt inn noen form for innholdsfilter eller godkjente app'er? Når de kommer opp i en viss alder så finner vel den gutten i klassen med rett type storebror ut hvordan sånne filter fjernes, men inntil da.

Anonymkode: 2f70b...76b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine to, som er 11 og 12 år,har mobiler i noen år nå men vi har installert microsoft family. De har begrenset tid på mobilen og hva de installerer og ser . Mormoren kjøpte mobiler til dem.

Anonymkode: 4aa2f...1d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette. Det er en del helt ukritiske foreldre, som trådstarter, som starter presset med mobil. 8 år? Helt latterlig at noen mener det er aktuelt. 

Anonymkode: 82f2b...ffe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her begynte barn å få mobil når de var 10år og ferdig med sfo. 

Ikke behov for det før det. 

Anonymkode: 9283c...bd4

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste fikk mobil etter 1. klasse for da sluttet hun på SFO. Var veldig greit å få tak i henne. Kunne også facetime på ipad, men det var vanskeligere for oss voksne på jobb.

vi bodde noen år i USA og ble sjokkert at knapt noen 1-6 klassinger hadde mobil og kun de barna som nylig kom fra Europa hadde sosiale medier selv langt opp på jr high (der vi bodde er det fra 7. klasse).   Barna der borte var mye mindre selvstendige og foreldre var i nærheten hele tiden.  Det var en grunn til at mine barn ble venn med andre europeiske barn så de kunne gå bort i parken (500 m unna) uten at foreldrene måtte være med (selv i 5-6 klasse) Gå i butikken (1km unna) var nærmest utenkelig (var collegeby så både sykelbaner og fortau overalt) 

Anonymkode: 310ee...e90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her begynte barn å få mobil når de var 10år og ferdig med sfo. 

Ikke behov for det før det. 

De hadde mobilklokke før det om det var behov og de skulle ut på lekeplassen feks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...