Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er gift, har vært det i 11 år. Har ikke barn. Han mottar AAP som nå går mot slutten. Han skal søke ufør, men vi tror det blir avslag og da må han over på sosialstønad.

Jeg har lest at som gifte vil jeg ha forsørgeransvar for han. Betyr det at han ikke vil motta noen form for stønad til husleie, mat, strøm osv.? Jeg tjener ca 700.000 og vi har 2,6 i lån. Han har lav AAP.  Jeg har lurt på om vi faktisk burde skille oss «på papiret», men det føles jo veldig rart 😳 

Anonymkode: 36524...fb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åpne en xstøttekalkulator og tast inn tallene, så ser du om dere kvalifiserer. :)

Anonymkode: d313b...44b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har forsørgeransvar ja. Dersom han ikke får ufør, så får han finne seg en jobb da.

Anonymkode: 6131e...dcb

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Underholdsplikt er nok noe annet en det du tenker :) Han får nok noe mindre i sosialstønad siden han er gift, men det gjelder for samboere også etter x-antall år. Underholdsplikt betyr at dere har gjensidig plikt til å forsørge hverandre økonomisk og praktisk når dere er gift :) 

Anonymkode: 76493...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Har han brukt opp hele perioden flere ganger? 
Han kan søke gjenopptakelse om ikke det er gjort før.

Uansett: ja, du har forsørgeransvar. Men jeg går utfra dere klager på vedtaket/tar det til Trygderett eller liknende?

Spør på AAPaksjonen (som anonym) :) 

Anonymkode: 910ad...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Underholdsplikt er nok noe annet en det du tenker :) Han får nok noe mindre i sosialstønad siden han er gift, men det gjelder for samboere også etter x-antall år. Underholdsplikt betyr at dere har gjensidig plikt til å forsørge hverandre økonomisk og praktisk når dere er gift :) 

Siterer meg selv her, vet ikke helt reglene for sosialstønad så kan godt være den ikke blir godkjent eller meget redusert siden du har god inntekt, men de skal vel ta hensyn til boutgifter osv. som dere allerede har. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh...I gode og onde dager, var det ikke det det het? 

Anonymkode: 01179...4b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier kontaktperson hos NAV om dette?

Kan mannen din søke om forlengelse av AAP?

Karensåret skal vel fjernes? Og jeg mener å ha lest at det er en overgangsordning for de som er iferd med å ha gått maksimal tid på AAP.

Min maks.tid går ut til høsten. Jeg har fått beskjed om at det er gode muligheter for at jeg kan søke AAP på nytt / få den forlenget. Jeg er ikke ferdig avklart, mye på grunn av at korona vanskeliggjorde arbeidsutprøving. Dette kombinert med at det er lange køer i helsevesenet gjør at jeg sannsynligvis kan få det forlenget.

Anonymkode: e4df3...1a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh...I gode og onde dager, var det ikke det det het? 

Anonymkode: 01179...4b2

«På papiret» skriver ts. Det betyr på liksom - altså at de skiller seg kun for å oppnå noe annet, ikke for å gå fra hverandre. 

Anonymkode: 35d2a...c58

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

«På papiret» skriver ts. Det betyr på liksom - altså at de skiller seg kun for å oppnå noe annet, ikke for å gå fra hverandre. 

Anonymkode: 35d2a...c58

Da må han nok også faktisk flytte ut, og det må reelt være slutt. Ellers er det svindel og straffbart. 

Anonymkode: 0b2e5...f52

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da må han nok også faktisk flytte ut, og det må reelt være slutt. Ellers er det svindel og straffbart. 

Anonymkode: 0b2e5...f52

Folk kan vel skille seg, og så finne tilbake til hverandre igjen…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja Aap til min samboer går ut i juli. Han fikk beskjed om å selge huset først ... som jeg eier 60%. 

Hva er disse overgangsordningene? Det har ikke blitt nevnt. AAP i 4 år, forlenget 2 ganger med 6 mnd pga corona. Ikke fått arbeidsutprøving enda og kan ikke behandles (fysisk skade etter ulykke).

Anonymkode: 0e255...52f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk kan vel skille seg, og så finne tilbake til hverandre igjen…

Selvfølgelig, men de må jo først være separert ett år før de kan ta ut skilsmisse og de kan ikke bo sammen i denne tiden. Hva får du/dere til å tro at det er billigere/at mannen/familien som helhet får bedre råd ved at mannen flytter ut og lever på sosialpenger? Det blir jo bare en unødvendig leilighet med masse utgifter for staten.

Anonymkode: aa1ff...a8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tjener ca 700.000 og vi har 2,6 i lån.

Dette er utenfor det du spør om, men jeg har lavere inntekt og høyere lån alene, det er null problem. Er du redd det ikke strekker til? 

Anonymkode: 603ae...d21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som forsørger menn.

Går imot hypergamiet (naturens lov) og derfor føles det bare feil. Og derfor er TS her.

Anonymkode: a9e69...b3d

AnonymBruker
Skrevet

Det kan komme til å gå veldig bra ts. Jeg jobber i NAV, og vi har fått beskjed om at karensperiode på aap skal fjernes. Det skal bli slutt på å sette syke folk på gata. Det er ikke vedtatt, men de har allerde innført overgangsordninger. Det skal mye til for at dette ikke går gjennom. Får mannen avslag på uføretrygd kan han søke om gjenopptak av aap.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-a-fjerne-karensperioden-i-aap-regelverket/id2897874/

Anonymkode: c1db4...55b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja Aap til min samboer går ut i juli. Han fikk beskjed om å selge huset først ... som jeg eier 60%. 

Hva er disse overgangsordningene? Det har ikke blitt nevnt. AAP i 4 år, forlenget 2 ganger med 6 mnd pga corona. Ikke fått arbeidsutprøving enda og kan ikke behandles (fysisk skade etter ulykke).

Anonymkode: 0e255...52f

Den midlertidige endringen gjelder til og med 30. juni. Så sånn sett har dere uflaks. Men hvis de ikke får på plass en permanent løsning for å fjerne karensåret, så må de da søren meg forlenge den midlertidige endringen.

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2022-01-28-138?fbclid=IwAR2NNC3qJ7nEV0FKR-cundmdua8pfZ7AvljSYq57tGx1njhsyo8QMIpisS8

Dette tror (og håper) jeg det jobbes med politisk akkurat nå.

Anonymkode: e4df3...1a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at selv om dere skiller dere blir dere likevel ansett som 3-2 samboere, og vurdert på lik linje som ektefeller. Se folketrygdloven paragraf 3-2

Dere må kunne dokumentere at dere begge betaler ulik husleie/lån, strøm, Internett, tv osv for å kunne anses som å være adskilt.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg og mannen er gift, har vært det i 11 år. Har ikke barn. Han mottar AAP som nå går mot slutten. Han skal søke ufør, men vi tror det blir avslag og da må han over på sosialstønad.

Jeg har lest at som gifte vil jeg ha forsørgeransvar for han. Betyr det at han ikke vil motta noen form for stønad til husleie, mat, strøm osv.? Jeg tjener ca 700.000 og vi har 2,6 i lån. Han har lav AAP.  Jeg har lurt på om vi faktisk burde skille oss «på papiret», men det føles jo veldig rart 😳 

Du har forsørgerplikt etter ekteskapsloven, og med den inntekten kan jeg garantere deg at han ikke vil motta økonomisk sosialhjelp fra NAV. 

Anonymkode: eaf7c...460

AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke motta sosialstønad, da dere må vurderes sammen. Med din inntekt så er det ikke noen sjanse for at han får det.

Men om han får avslag på uføretrygd fordi han ikke er ferdig avklart eller ferdig med behandling, så bør han jo søke om AAP på nytt.

Anonymkode: 02d14...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...