AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Har snakket med fagforeningen og hun maset bare på at jeg må få andre kollegaene til å organisere seg. Hvorfor skal andres valg for å ikke organisere seg påvirke meg? Får jeg ikke hjelp hvis andre ikke er organisert? Anonymkode: 8f889...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Hvis du jobber i en bransje eller bedrift som ikke går under fagforening, så må du fagorganisere 60% av arbeidsplassen. Jeg gjorde det med min forrige arbeidsplass . Dette burde dere holde hemmelig for sjefen, mine ledere prøvde å stoppe meg og stoppe det fra å skje - det ble veldig intenst. Men selvfølgelig verdt det. Anonymkode: 9da21...091
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Du får hjelp, men kan ikke kreve tariffavtale. Ingen tariffavtale = ingen goder utenom det som er lovbestemt. Anonymkode: 0020b...96e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis du jobber i en bransje eller bedrift som ikke går under fagforening, så må du fagorganisere 60% av arbeidsplassen. Jeg gjorde det med min forrige arbeidsplass . Dette burde dere holde hemmelig for sjefen, mine ledere prøvde å stoppe meg og stoppe det fra å skje - det ble veldig intenst. Men selvfølgelig verdt det. Anonymkode: 9da21...091 Ingen andre vil organisere seg, av forskjellige grunner, også fordi de er redde for sjefen. Så hvis det bare er meg, er det noe vits? Anonymkode: 8f889...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du får hjelp, men kan ikke kreve tariffavtale. Ingen tariffavtale = ingen goder utenom det som er lovbestemt. Anonymkode: 0020b...96e Men jeg får juridisk hjelp og sånn? Anonymkode: 8f889...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg får juridisk hjelp og sånn? Anonymkode: 8f889...c1d Ja. Alt dette står helt sikkert på nettsidene til fagforeningen. Husk også at du får fratrekk på skatten når du er med i fagforening, så en (god) del av kontingenten er sponset av fellesskapet (hvor stor andel kommer an på hvor høy lønn du har). Jeg tjener lite, så det er i praksis så godt som gratis for meg å være medlem. Anonymkode: 7d336...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Du får også gjerne inkludert gratis eller billige forsikringer, det er mange fordeler. Les litt rundt! Anonymkode: 7d336...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men jeg får juridisk hjelp og sånn? Anonymkode: 8f889...c1d Det spørs helt om de vil ta saken din. Jeg har vært organisert i Fagforbundet i offentlig sektor, og opplevde svært trege svar og lite hjelp. Anonymkode: e9582...0bf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det spørs helt om de vil ta saken din. Jeg har vært organisert i Fagforbundet i offentlig sektor, og opplevde svært trege svar og lite hjelp. Anonymkode: e9582...0bf Fagforeningen sier også at hvis problemet oppsto før man meldte seg inn, får man ingen hjelp. Så hvis sjefen er en asshole fra før, får jeg ingen hjelp uansett hva hun gjør? Anonymkode: 8f889...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Du får juridisk hjelp, generell rådgivning og sånt, men ofte vi dette føre til at alle får hjelp, også de som ikke gidder å betale for medlemsskap. Jeg er en av få organiserte på min jobb, og jeg har fått mange gode råd fra fagforeninga, siden arbeidsgiveren min har et litt uforpliktende forhold til arbeidsmiljøloven og andre relevante lover. Og hver gang jeg har involvert fagforeninga og slått lovverket i bordet har det kommet alle til gode, også de som er gratispassasjer. Litt irriterende for meg, som både betaler 400+ i mnd for dette, og tar tida og arbeidet med å rydde opp, og selvsagt noe fagforeninga også ønsker å unngå. Anonymkode: b8100...808 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du får juridisk hjelp, generell rådgivning og sånt, men ofte vi dette føre til at alle får hjelp, også de som ikke gidder å betale for medlemsskap. Jeg er en av få organiserte på min jobb, og jeg har fått mange gode råd fra fagforeninga, siden arbeidsgiveren min har et litt uforpliktende forhold til arbeidsmiljøloven og andre relevante lover. Og hver gang jeg har involvert fagforeninga og slått lovverket i bordet har det kommet alle til gode, også de som er gratispassasjer. Litt irriterende for meg, som både betaler 400+ i mnd for dette, og tar tida og arbeidet med å rydde opp, og selvsagt noe fagforeninga også ønsker å unngå. Anonymkode: b8100...808 Hva om man ønsker et møte med arbeidsgiveren og en fra fagforeningen, er det mulig? Hvem kommer da? Anonymkode: 8f889...c1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva om man ønsker et møte med arbeidsgiveren og en fra fagforeningen, er det mulig? Hvem kommer da? Anonymkode: 8f889...c1d Kommer vel an på saken, jeg fikk tilbud om det i den mest graverende saken, men den handlet også bare meg. Da ville rådgiveren fra fagforeninga ta med seg en advokat og ta et møte med sjefen mi og personalansvarlig i firma. Men holdt å true med det for å løse saken da. 🙄 Anonymkode: b8100...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå