Gå til innhold

Automatiker, Viderutdanning, fagskole, bytte til annen teknologi utdannelse? (Dataingeniør, Informatikk, Automasjon ingeniør osv. )

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke hvorfor jeg skriver på dette forumet men det får gå, har bare lyst til å lufte ett eller annet.

Er i midten av 20 årene og har i dag fagbrev som Automatiker og jobber med det. Problemet er bare at jeg ikke er sikker om det er jobben jeg vil jobbe med resten av livet. Så jeg vurderer å gå annen, høyere utdanning.
Jeg liker feilsøking, PLC programmering og tegning biten men ikke trekke kabler osv.

Jeg er en introvert og vil ikke ha yrker som jeg snakke men mye forskjellige andre, ingen leder jobber. (Andre personer er greit men helst være de samme)
Sliter tidvis med "Executive dysfunction" på grunn av hvordan jeg er, noe jeg sliter litt med, så lurer også på om jeg vil greie det, på skolen hadde jeg greie karakterer da.

Alternativene jeg Vurderer er egentlig:
Fagskole i Automasjon, 2 år
Y veien Automasjon Ingeniør (Eller elektro ingeniør automasjon osv)
Y veien Dataingeniør i UiA, Grimstad.
Ingeniør forberedende og deretter Automasjons ingeniør eller data(Data på OsloMET)

Vurderer også disse med de vil kreve både påbygg og ta opp andre fag, så 2 år (untatt den siste)?
Informatikk studiene UiO
Elektronikk, Informatikk og teknologi (Er dette ca det samme som informatikk er for dataingeniør, bare for elektronikk ingeniør?)
Anvendt datateknologi.

Spørsmål:

Y veien er vel vanskeligere enn Ingeniør forberedende og så bachelor?
Hvis jeg skulle gå for Dataingeniør, kanskje det hadde vært bedre å ta det året ekstra da jeg også har mulighet til å bo mye billigere?

Det virker som vanskeligere å komme inn på informatikk/anvendt  datateknologi enn det er å komme in på Forberedende og derreter data, så er det heletatt vits å vurdere dem?

Er det riktig å annta at Jobbulighetene innenfor Dataingeniør/informatikk er bedre enn den er for Automasjon?

På en måte vil jeg føle at hvis jeg skifter til data/informatikk, så er det fagbrevet jeg har tatt i automasjon vært sløsing, men på en annen side er det kanskje en backup uansett om jeg ikke skulle bestå osv?

Føler også at hvis jeg skal ta noe mere utdanning, burde jeg gjøre det nå og ikke om 5 eller 12 år.

Anonymkode: 47801...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne i Porsgrunn ser litt interesang ut også:
Bachelor i ingeniørfag, elektroingeniør – Informatikk og automatisering Y-vei

Ser ut som det er blanding mellom data og automasjons ingeniør?

-OP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei. Tenkte jeg måtte registere meg for å svare. For litt over 3 år siden hadde jeg samme spørsmålene men ingen å spørre. Nå ser jeg innlegget ditt er fra Mai så mye kan ha skjedd. Uansett jeg har gått Y vei informatikk og Automatisering i Porsgrunn.  Jeg har som deg fagbrev i Automasjon. Informatikk og automatisering er som du sier en blanding av data og automasjonsingeniør. Lærer grunnleggende og vidrekommende programmering i hovedsak C#, sql og noe python.

Veldig allsidig utdanning, er borti veldig mye. Opplegget i Porsgrunn er stort sett bra, noen forelesere som ikke er de beste men sånn er det alltid.  Y veien er tøff, jeg var selv svak i matte når jeg begynte så det krevde veldig mye jobb.  Er vel bare noen og 20 plasser på IA så det krever litt å komme inn. Men ikke noe høy snitt som andre skoler.  Første året er veldig mye realfag, og egne linjefag. Så vi har endel undervisning med elkraft så er blir en fin gjeng.  Er masse å si, hvis du har spørsmål fortsatt får du komme med dem.

Jobbmulighetene er gode, alle jeg gikk i klasse med fikk jobb fort. Selv jobber jeg som prosjektingeniør med målesystemer for olje og gass. Er med å teste utvikle og installere systemer over hele verden. Så det er gode muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
On 10/9/2022 at 9:49 AM, Spark said:

Hei. Tenkte jeg måtte registere meg for å svare. For litt over 3 år siden hadde jeg samme spørsmålene men ingen å spørre. Nå ser jeg innlegget ditt er fra Mai så mye kan ha skjedd. Uansett jeg har gått Y vei informatikk og Automatisering i Porsgrunn.  Jeg har som deg fagbrev i Automasjon. Informatikk og automatisering er som du sier en blanding av data og automasjonsingeniør. Lærer grunnleggende og vidrekommende programmering i hovedsak C#, sql og noe python.

Veldig allsidig utdanning, er borti veldig mye. Opplegget i Porsgrunn er stort sett bra, noen forelesere som ikke er de beste men sånn er det alltid.  Y veien er tøff, jeg var selv svak i matte når jeg begynte så det krevde veldig mye jobb.  Er vel bare noen og 20 plasser på IA så det krever litt å komme inn. Men ikke noe høy snitt som andre skoler.  Første året er veldig mye realfag, og egne linjefag. Så vi har endel undervisning med elkraft så er blir en fin gjeng.  Er masse å si, hvis du har spørsmål fortsatt får du komme med dem.

Jobbmulighetene er gode, alle jeg gikk i klasse med fikk jobb fort. Selv jobber jeg som prosjektingeniør med målesystemer for olje og gass. Er med å teste utvikle og installere systemer over hele verden. Så det er gode muligheter :)

Så ikke denne før nå. Jeg valgte Forkurs i første omgang, tror det var smart sammenlignet med y veien. Mere tid å lære matte og fysikken på. (Og de andre fagene er nok nyttige også).

Jeg står igjen ovenfor hva jeg skal velge til neste år.
Står mellom det studiet der, Elektronikkingeniør eller Dataingeniør på OsloMET.

Mere spørsmål om den bransjen generelt, some noen kanskje syns er rart: Er det mange/de fleste jobber der man drar mye rundt til mye forskjellige kunder, eller er det mange jobber som man for det meste er i ett sted eller et fåtall steder?
Er det noen av de du var med som har fått jobb innen IT instedenfor innen elektro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/9/2022 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker feilsøking, PLC programmering og tegning biten men ikke trekke kabler osv.

Mannen min er automatiker og jobber på kontor nesten bare med plc programmering, skisser/tegninger og planlegging/møter. Du kan ikke bytte jobb slik at du får gjøre mer av det du liker? I firmaet han jobber får 2 stk full lønn under opplæring da det er nesten umulig å få tak i folk med fagbrev. 

Anonymkode: 712ad...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så ikke denne før nå. Jeg valgte Forkurs i første omgang, tror det var smart sammenlignet med y veien. Mere tid å lære matte og fysikken på. (Og de andre fagene er nok nyttige også).

Jeg står igjen ovenfor hva jeg skal velge til neste år.
Står mellom det studiet der, Elektronikkingeniør eller Dataingeniør på OsloMET.

Mere spørsmål om den bransjen generelt, some noen kanskje syns er rart: Er det mange/de fleste jobber der man drar mye rundt til mye forskjellige kunder, eller er det mange jobber som man for det meste er i ett sted eller et fåtall steder?
Er det noen av de du var med som har fått jobb innen IT instedenfor innen elektro?

Kjenner en del som studere ingeniør (er 24 år), majoriteten er ved NTNU og noen andre større skoler. Kjenner et par ved OsloMet, alle har gitt negative tilbakemeldinger. Gode forelesere, men mye surr tvers linjene, de anbefaler å søke et annet universitet.  
Personlig har jeg hørt mye godt ved blant annet USN (som er nærmest Oslo, om du bor der). Vet ikke hva Ringerike har, men ville sjekket ut. Eventuelt søk deg inn til en av de større skolene =)!

Anonymkode: 72ef2...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker
On 3/24/2023 at 12:56 AM, AnonymBruker said:

Mannen min er automatiker og jobber på kontor nesten bare med plc programmering, skisser/tegninger og planlegging/møter. Du kan ikke bytte jobb slik at du får gjøre mer av det du liker? I firmaet han jobber får 2 stk full lønn under opplæring da det er nesten umulig å få tak i folk med fagbrev. 

Anonymkode: 712ad...77b

Det virket virkelig ikke slik når jeg fikk meg lærlingsplassen for 4 år siden, hvertfall ikke i stor Oslo, da søkte og søkte jeg og tok lang tid før jeg fikk noe som helst napp.

On 3/24/2023 at 5:36 AM, AnonymBruker said:

Kjenner en del som studere ingeniør (er 24 år), majoriteten er ved NTNU og noen andre større skoler. Kjenner et par ved OsloMet, alle har gitt negative tilbakemeldinger. Gode forelesere, men mye surr tvers linjene, de anbefaler å søke et annet universitet.  
Personlig har jeg hørt mye godt ved blant annet USN (som er nærmest Oslo, om du bor der). Vet ikke hva Ringerike har, men ville sjekket ut. Eventuelt søk deg inn til en av de større skolene =)!

Anonymkode: 72ef2...6e0

Jeg har hørt både positive og negative ting..... Slippe å flytte er en faktor med litt vekt...

-OP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...