Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor det er ideellt? Fordi at samfunnet og studentlivet er konstruert slik. 

Jeg må gjøre noen antagelser: Begynner man å studere som 30 år, så har man sannsynligvis enten jobbet mye i lavtlønnede yrker, hatt masse deltidsjobber, reist mye og opplevd mye, festet mye, vært mye umotivert, slitt med diverse psykisk og/eller ikke visst hva man skal studere. Fins mange grunner. Men de aller fleste ville gjort seg mye bedre tjent om de startet med en gang og fikk seg den lønna de utdannet seg til, en antagelse her er jo at man får bedre betalt når man er ferdig utdanna. Da har man mulig til å komme inn på boligmarkedet, det er lettere økonomisk å få seg barn, oppspare til pensjon, man kan tidligere begynne å jobbe med drømmejobben, man har en mye mer sikker fremtid rett og slett.

De fleste studenter er unge og i 20-årene. Man går glipp av mye av opplevelsen om man er mye eldre, man har et annet mentalt mindset enn de som er yngre. Studentopplevelsen er gøy.

Anonymkode: d99e4...339

De som blir student eller studerer i en høyere alder, blir ikke student for å feste akkurat. 

Du høres svært dømmende ut, og de tankene du har om mennesker rundt deg er ikke spesielt hyggelig. Finnes flere som blir student i høyere alder som allerede har barn, er på boligmarkedet etc. Studentlivet er ikke fasiten på det du beskriver 😜 

Anonymkode: fa178...eeb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vokst opp med dårlig råd, så for meg er økonomi i boks litt viktigere enn kanskje for de som ikke har opplevd det å ha dårlig råd. Men ja, folk har litt forskjellige prioriteringer. Var ikke meningen å være nedlatende om jeg hørtes ut som det. Men det ideelle er som sagt å være ung student mest pga. økonomi egentlig, og at det er mye mer lettvint senere i livet. Skjønner jo at det ikke mulig for alle, spesielt de som ikke kommer inn med førstegangsvitnemål.

Okei,da forstår jeg deg rett:-) Skjønner godt du har økonomi som en veldig høy prioritering om det har vært en bekymring tidligere.

Jeg skulle jo selvfølgelig ønsket jeg "optimalt sett" kunne endt opp i "drømmejobben" tidligere. Problemet er at jeg er usikker på om noe slikt helt finnes for meg. Er veldig mye gøy man kan gjøre, og jeg føler jeg fort kan ende opp med flere utdannelser ila livet.  haha. Jeg liker ikke å være for statisk, kan en si.

Anonymkode: 89f28...949

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lyst å studere, så gjør du det. Jeg var 35 når jeg tok master. Du må ikke henge på studentfest, og leve de unges studentliv, hvis du ikke vil. Vi hadde pensjonister på Blindern, som fortsatt studerte, for gledens skyld. Har sagt noen ganger at det blir meg. Jeg blir å henge på Blindern, hvis jeg blir 80, og ta kinesisk litteratur eller latin..ganske upraktiske fag. 

Anonymkode: 79de2...600

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har lyst å studere, så gjør du det. Jeg var 35 når jeg tok master. Du må ikke henge på studentfest, og leve de unges studentliv, hvis du ikke vil. Vi hadde pensjonister på Blindern, som fortsatt studerte, for gledens skyld. Har sagt noen ganger at det blir meg. Jeg blir å henge på Blindern, hvis jeg blir 80, og ta kinesisk litteratur eller latin..ganske upraktiske fag. 

Ja, det er jeg enig i. Jeg har en mor som nærmer seg 60 år som fortsatt er gira på å lære mer. Tok siste eksamen og får jo A- på alt. Nå har hun sagt hun skal gi seg da.
Tror du finner meg der også! Ses på Blindern.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i. Jeg har en mor som nærmer seg 60 år som fortsatt er gira på å lære mer. Tok siste eksamen og får jo A- på alt. Nå har hun sagt hun skal gi seg da.
Tror du finner meg der også! Ses på Blindern.

Gratulerer til din mor! Bra med folk som ikke setter grenser for livet. Vi ses der! Veldig koselig der oppe, fine trær og små fugler. Utendørs wifi. Vi kan gå på en liten restaurant og spise god mat og diskutere kinesisk litteratur.🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg må gjøre noen antagelser: Begynner man å studere som 30 år, så har man sannsynligvis enten jobbet mye i lavtlønnede yrker, hatt masse deltidsjobber, reist mye og opplevd mye, festet mye, vært mye umotivert, slitt med diverse psykisk og/eller ikke visst hva man skal studere. Fins mange grunner. Men de aller fleste ville gjort seg mye bedre tjent om de startet med en gang og fikk seg den lønna de utdannet seg til, en antagelse her er jo at man får bedre betalt når man er ferdig utdanna. Da har man mulig til å komme inn på boligmarkedet, det er lettere økonomisk å få seg barn, oppspare til pensjon, man kan tidligere begynne å jobbe med drømmejobben, man har en mye mer sikker fremtid rett og slett.

De fleste studenter er unge og i 20-årene. Man går glipp av mye av opplevelsen om man er mye eldre, man har et annet mentalt mindset enn de som er yngre. Studentopplevelsen er gøy.

Flere av grunnene du nevner er jo ikke negative ...? Hva mener du man har tapt på å reise og oppleve ting? Eller prøvd seg i ulike jobber før man bestemmer seg for noe? Er det virkelig om å gjøre i livet å få mest mulig A4-liv fortest mulig? Er vel like greit å ha det gøy mens man er ung og ta bolig og pensjon når man har lyst å slå seg til ro. Også må det da være mye mer upraktisk å skaffe seg bolig, barn og drømmejobb først, og skulle ta noen år med reising og festing? Eller tenker du at dette er kjipe ting som ingen egentlig vil oppleve? Meningen med livet for meg er i alle fall IKKE pensjonssparing og fast eiendom.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har vokst opp med dårlig råd, så for meg er økonomi i boks litt viktigere enn kanskje for de som ikke har opplevd det å ha dårlig råd. Men ja, folk har litt forskjellige prioriteringer. Var ikke meningen å være nedlatende om jeg hørtes ut som det. Men det ideelle er som sagt å være ung student mest pga. økonomi egentlig, og at det er mye mer lettvint senere i livet. Skjønner jo at det ikke mulig for alle, spesielt de som ikke kommer inn med førstegangsvitnemål.

Dette ser jeg ofte blir nevnt, men jeg har helt omvendt erfaring. Har vokst opp med dårlig råd, så vet at det går an å leve helt greit med lite penger også. Bryr meg nok vesentlig mindre om økonomi enn de jeg kjenner som er vant med en høyere standard fra de var barn.

Anonymkode: a458e...4fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del som allerede er 30+ og er studenter. Det er ikke bare bare å starte studiene som 19 eller 20-åring (etter eventuell førstegangstjeneste eller folkehøyskole) og det å klare seg som student uten hjelp av foreldre er umulig. Da må en stresse med å finne deltidsjobb, og slikt er lite ideelt sett for mange studenter. Det er en av flere grunner til at mange studenter også blir forsinket. 

Nå har Stortinget og Lånekassen begynt å "stimulere" potensielle studenter som er 30+ år, ved å tilby tilleggslån på 200 000 kroner som en student på 30+ år kan smøre utover flere år som en selv måtte ønske. F eks 40 000 kr per år, i 5 år.

Det er rimelig å anta at det vil naturligvis føre til at flere på 30+ år begynner å studere. Så jeg ser ikke noe trend der studentmassen i Norge skal bli "yngre" i årene som kommer. Vi er blant de eldste studentene i Europa, og det er helt greit det. Og flere skal det bli. Men det er klart, alle studiene er ikke jevnt fordelt aldersmessig, på samme måte som de heller ikke er det kjønnsmessig, så det vil naturligvis være variasjoner der, med tanke på hva og hvor en student på 30+ år begynner å studere.

Anonymkode: 4ca9f...e12

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok bachelor, gikk jeg i klasse med flere over både 30 og 40. Hyggelige folk. De var ikke med på de typiske studentfestene, men ellers var det liksom ikke noe forskjell på oss. Vi hang sammen selv om det var 10 og 20 års forskjell mellom folk. 

Det året jeg fylte 30, tok jeg et årsstudium som videreutdanning. De som skulle ta bachelor i faget, måtte også ta dette årsstudiet. Så jeg gikk i klasse med mange 19/20-åringer. Men det var også flere rundt min alder. I min "gjeng" var vi to på 20, en på 26, en på 27, meg på 30, og en på 33. 

Den eneste gangen jeg følte meg litt for gammel, var da jeg var med på en fest og noen der begynte å prate om russetida som de hadde feiret før sommeren. Det syns ikke jeg var så interessant. De prata om satsebuss og alt sånt, sånt hadde vi ikke da jeg var russ. Jeg aner ikke hva det er. Og da vi skulle ha en drikkelek, gjettelek, hvor 20-åringene syns det var veldig morsomt med pikk og fitte og sædsprut og sånn. Jeg har liksom vært gjennom den perioden, syns ikke det er så sinnsykt morsomt lenger. 

Men, som sagt, det var flere på studiet på min alder, og det var også yngre folk som var mer "modne" og som det gikk an å ha samtaler med uten at russetida, pikk og fitte var de største samtaleemnene. 

Hadde fint gjort det om igjen. 

Anonymkode: da9d8...877

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 og ferdig med bachelor i vår :) Vi er et stort kull, og vi er kanskje 10-12 stk som er over 30. Jeg har ikke gått inn for å være sosial og har ikke deltatt på fester/julebord osv, så jeg har ikke fått noen venner. Det er mange modne 20-åringer på kullet så det ville ikke vært noe problem å henge med de dersom jeg hadde villet, men jeg har tatt et valg om å holde meg mest for meg selv. Jeg går i behandling ved siden av studiet og har ikke mye energi til overs til å være sosial. 

Anonymkode: e75b6...ec7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Masse lykke til! Jeg har også tatt opp fag tidligere:-) var deilig å bli ferdig.  Føler det er enormt forskjell på folk også i 20 årene, jeg var ikke spesielt ulik fra da jeg var f eks 23. Mange av dem jeg går med kunne jeg aldri gjettet alderen på, og noen sier " trodde du var yngre enn meg " hahah. 

Tusen takk, samme til deg! Jeg tror det skal gå fint jeg, krysser fingrene for oss 🤞🏼Man kan gjerne si at man ikke søker på studie for å få venner, men for å få utdannelse. For meg i alle fall har det sosiale veldig stor betydning for min trivsel og ikke minst min motivasjon for å studere. Veldig ofte har man gruppeoppgaver, vet mange bachelorer krever at man er 2 stk eller i en liten gruppe. Ikke alle, men har hørt om et par! Og da er det jo veldig greit om man kommer overens, gjør det mye enklere å jobbe sammen. Jeg kam jo ikke snakke for alle, men det sosiale aspektet har veldig mye å si for meg. Noe å glede meg over samtidig som jeg studerer. Så lenge man er flink til å tilpasse seg så tror jeg ikke det skal være noe problem 😊 Gå inn med en positiv innstilling så går det nok bra 😀 *Sier dette til meg selv også for å holde motet oppe*

Anonymkode: 72459...836

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32 og vurderer å ta en 2årig master fra høsten... Er veldig i tvil, ikke pga alderen, men fordi jeg må flytte til andre siden av landet og leie ut leilighet osv. Får jo ikke svar på opptak før i juli, så virker sykt stress å ordne alt på under en mnd før studiene begynner. Finne nytt sted å bo osv... Hjelp! 

Anonymkode: 788db...945

Gjest Ghostface
Skrevet

Hvorfor ikke, hvis du har bruk for det senere? Om man er eldre og litt utenfor, kan jo være litt ensomt, men heller ikke det verste med å være student. Er jo spennende hvis man skal studere noe man er interessert i.

AnonymBruker
Skrevet

Alder er vel ikke særlig viktig, det er vel så viktig å finne studier man liker og som er verdt å bruke tiden på. Jeg har studert både da jeg var i 20-årene og nå i slutten av 30-årene. Begge deler var prima, det er rett og slett stas å studere! Fordeler med å studere som ung: man er vant til å leve rimelig, har gjerne færre forpliktelser som kan distrahere fra studiene og man glir lett inn i studentmiljøet. Mange unge virker også litt mer "formbare", og åpne for å sluke rått alt en professor sier. Man har kanskje også lettere for å pugge, og har VGS-fag friskere i mente? Sånn sett vil jeg tro visse studier er enklere som eldre og andre kanskje motsatt.

Som voksen er det også fordeler: erfaring fra livet(s harde skole) og fra arbeid, man har kanskje allerede etablert økonomi og prioriterer ofte læring fremfor festing. Evnen til å skille mellom universitetet som en sosial arena og en arbeidsplass og prioritere tidsbruk har jeg også inntrykk av at eldre er bedre til (særlig de med barn!). Nå kan det være fordi jeg allerede hadde en mastergrad fra før da jeg begynte å studere i andre omgang, men jeg har nok vært langt mer skeptiske til underviserens ekspertise og det som blir presentert denne gangen (det avhenger selvsagt av fag også - min andre mastergrad er langt "mykere" enn den første). Uavhengig av hva man studerer er det vel et mål at man skal utvikle evnen til kritisk tenking og selvstendig refleksjon ved høyere utdannelse, og det tror jeg rett og slett kommer litt lettere med årene. (Selv om man kanskje får litt drahjelp til dette dersom man studerer nettopp når man er ung.) Forhåpentligvis vet man også litt mer om hva man liker og hva man egner seg til etter noen runder i arbeidslivet - det er i hvert fall ikke uvanlig å treffe studenter på over 30 år.

Anonymkode: 292d9...148

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 21.31):

Noen av oss som nærmer oss 40 og har startet høyere utdanning, går ikke glipp av noe. 

Jeg går på masterstudie nå, startet for 2 år siden og jeg er 39. Jeg jobber ved siden av, har barn og jeg hadde universitetetsutdanning fra tidlige tjueår, og relevant, høyt lønnet jobb i over ti år etter dette. Men jobben innebar svært mye reising som jeg ikke trivdes med etter at jeg fikk barn. 

Festingen og studentlivet har jeg opplevd, så takk, men nei takk. Jeg ser heller ikke at jeg går glipp av noen berikelse med å ikke være med på temakvelder på studentpuben, jeg har allerede et enormt nettverk og etablerte vennegrupper og jeg studerer for å lære. Alt sosialt er pluss, men ikke nødvendig. 

Du antar også at de som studerer i voksen alder har slitt enten med motivasjon eller mental helse. Jeg studerer sammen med et flertall av studenter tidlig i 20-årene, men også svært mange på min alder, 35-40. De på min alder driver utelukkende med omskolering, ikke med "første studier". De har endret livsvalg eller fyller på kunnskap. 

Og vi har det ganske gøy, vi gamlingene også. Selv sammen med de yngre i prosjekter eller gruppearbeid. 

Det er også tilsynelatende svært mye mindre stryk og panikkarbeid rett før deadline med de eldste studentene. 

Du får jo folk over 30 som utdanner seg til å høres helt mislykket ut. 

Anonymkode: a1612...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...