Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har begynt å studere som voksen? Hva begynte dere med og hvordan går det?:-)

Anonymkode: 89f28...949

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke anbefale det. Går med mange folk rundt 20. Jeg er 10 år eldre bare, men det er stor forskjell.

De er mer opptatte av typiske ting for alderen, mens jeg har mitt liv hjemme + studiene.

Spennende fag da i det minste

Anonymkode: 19239...aaa

Gjest supernova_87
Skrevet

Haha, jeg ville absolutt anbefale det. Gjør det fordi det er det du vil og drit i hvem andre som er der, er vel ikke folka du er der for uansett. På mitt studie var det mange over 30 og fantastiske mennesker var de! 

AnonymBruker
Skrevet

Tok master som 35 åring, jeg gikk med flere på rundt min alder + yngre, så jeg så ingen problemer med det. Man er jo ikke der for å få venner, selv om jeg fikk venner da 🙂

Anonymkode: 19e81...0d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil ikke anbefale det. Går med mange folk rundt 20. Jeg er 10 år eldre bare, men det er stor forskjell.

De er mer opptatte av typiske ting for alderen, mens jeg har mitt liv hjemme + studiene.

Spennende fag da i det minste

Anonymkode: 19239...aaa

Jeg er selv 30 akkurat. Kjenner meg igjen i det du sier:)

Rainstorm skrev (4 minutter siden):

Haha, jeg ville absolutt anbefale det. Gjør det fordi det er det du vil og drit i hvem andre som er der, er vel ikke folka du er der for uansett. På mitt studie var det mange over 30 og fantastiske mennesker var de! 

Jeg bryr meg ikke om jeg er 30, men hørt mange andre stresse over det likevel...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok master som 35 åring, jeg gikk med flere på rundt min alder + yngre, så jeg så ingen problemer med det. Man er jo ikke der for å få venner, selv om jeg fikk venner da 🙂

Anonymkode: 19e81...0d5

Gratulerer!! Så flott:-) Blir nok ferdig en gang selv rundt 35!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 37 og skal starte på (min første) bachelor til høsten! Jeg kommer ikke til å engasjere meg i studentlivet, skal bo hjemme og ønsker å komme raskest mulig hjem til familien 😊 Tar kun studiet fordi det gagner meg og familien m

Anonymkode: 8ea33...96d

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomførte lærerutdanning med start da jeg var 35, riktignok desentralisert, så ikke flertall av de helt unge. Er noe av det smarteste valget jeg har tatt..

Anbefaler alle som lurer på det å utdanne seg i voksen alder om å gjøre det. 

Anonymkode: f7279...810

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det ideelle vel er å være yngre som student, men bedre sent enn aldri vel?

Anonymkode: d99e4...339

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 37 og skal starte på (min første) bachelor til høsten! Jeg kommer ikke til å engasjere meg i studentlivet, skal bo hjemme og ønsker å komme raskest mulig hjem til familien 😊 Tar kun studiet fordi det gagner meg og familien m

Anonymkode: 8ea33...96d

Synes du er tøff! Håper det blir knall. Blir inspirert av dette. 

Gjennomførte lærerutdanning med start da jeg var 35, riktignok desentralisert, så ikke flertall av de helt unge. Er noe av det smarteste valget jeg har tatt..

Anbefaler alle som lurer på det å utdanne seg i voksen alder om å gjøre det. 

Anonymkode: f7279...810

Gratulerer:-)  Jeg er enig! Aldri forsent. Har følt meg så vanvittig stressa i 20-årene at hjelpes... Motiverende å høre at folk tør å begi seg ut på studier, uansett alder. Blir nesten irritert på meg selv at jeg har brukt så mange år på å stresse.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det ideelle vel er å være yngre som student, men bedre sent enn aldri vel?

Hvorfor er det slik?

Gjest Peanut
Skrevet

Det er da vel ikke noe problem? O_o

Jeg har gått sammen med folk i alle aldre ^^,  Eldste var noen og 70. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det slik?

Hvorfor det er ideellt? Fordi at samfunnet og studentlivet er konstruert slik. 

Jeg må gjøre noen antagelser: Begynner man å studere som 30 år, så har man sannsynligvis enten jobbet mye i lavtlønnede yrker, hatt masse deltidsjobber, reist mye og opplevd mye, festet mye, vært mye umotivert, slitt med diverse psykisk og/eller ikke visst hva man skal studere. Fins mange grunner. Men de aller fleste ville gjort seg mye bedre tjent om de startet med en gang og fikk seg den lønna de utdannet seg til, en antagelse her er jo at man får bedre betalt når man er ferdig utdanna. Da har man mulig til å komme inn på boligmarkedet, det er lettere økonomisk å få seg barn, oppspare til pensjon, man kan tidligere begynne å jobbe med drømmejobben, man har en mye mer sikker fremtid rett og slett.

De fleste studenter er unge og i 20-årene. Man går glipp av mye av opplevelsen om man er mye eldre, man har et annet mentalt mindset enn de som er yngre. Studentopplevelsen er gøy.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og har søkt på høyskole til høsten, jeg gleder meg 😁 Nå har jeg tatt opp fag på Sonans og da og gått i klasse hvor de fleste var i begynnelsen på 20-årene, jeg ble skikkelig god venn med flere av dem. Men nå ser jeg veldig ung ut for alderen og er veldig ung til sinns - de trodde jo jeg var like gammel som dem - så jeg blendet inn godt. Vi var masse på fester sammen, fant på mye gøy. Så det har jo litt med hvordan man er som person og

Anonymkode: 72459...836

Skrevet

Man blir aldri for gammel til å studere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor det er ideellt? Fordi at samfunnet og studentlivet er konstruert slik. 

Jeg må gjøre noen antagelser: Begynner man å studere som 30 år, så har man sannsynligvis enten jobbet mye i lavtlønnede yrker, hatt masse deltidsjobber, reist mye og opplevd mye, festet mye, vært mye umotivert, slitt med diverse psykisk og/eller ikke visst hva man skal studere. Fins mange grunner. Men de aller fleste ville gjort seg mye bedre tjent om de startet med en gang og fikk seg den lønna de utdannet seg til, en antagelse her er jo at man får bedre betalt når man er ferdig utdanna. Da har man mulig til å komme inn på boligmarkedet, det er lettere økonomisk å få seg barn, oppspare til pensjon, man kan tidligere begynne å jobbe med drømmejobben, man har en mye mer sikker fremtid rett og slett.

De fleste studenter er unge og i 20-årene. Man går glipp av mye av opplevelsen om man er mye eldre, man har et annet mentalt mindset enn de som er yngre. Studentopplevelsen er gøy.

Ja, men hva om man hypotetisk sett ikke streber etter " god lønn" hovedsaklig og allerede er på boligmarkedet? Sparer til pensjon allerede og ikke vil ha barn?
Mange som begynner sent har også jobbet hardt for å komme inn steder med skyhøye karakterkrav:) evt studert noe annet før. Synes kanskje det var litt nedlatende " årsaker" du hadde.

Folk har ulike verdier, om man synes økonomi er nr 1 er jeg enig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er 30 og har søkt på høyskole til høsten, jeg gleder meg 😁 Nå har jeg tatt opp fag på Sonans og da og gått i klasse hvor de fleste var i begynnelsen på 20-årene, jeg ble skikkelig god venn med flere av dem. Men nå ser jeg veldig ung ut for alderen og er veldig ung til sinns - de trodde jo jeg var like gammel som dem - så jeg blendet inn godt. Vi var masse på fester sammen, fant på mye gøy. Så det har jo litt med hvordan man er som person og

Anonymkode: 72459...836

Masse lykke til! Jeg har også tatt opp fag tidligere:-) var deilig å bli ferdig.  Føler det er enormt forskjell på folk også i 20 årene, jeg var ikke spesielt ulik fra da jeg var f eks 23. Mange av dem jeg går med kunne jeg aldri gjettet alderen på, og noen sier " trodde du var yngre enn meg " hahah. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Noen som har begynt å studere som voksen? Hva begynte dere med og hvordan går det?:-)

Jeg skal studere som voksen. Er 29 år nå og tar opp privatisteksamen. Skal studere barnevern :) 

Anonymkode: fa178...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte som 26, og var en av "de gamle" da. Men hva er alternativet? La være å gjøre noe du har lyst til? Aldri utdanne deg eller åpne nye dører for deg selv? Nei, drit nå i det! I klassen min er det flere over 30. Vi "gamle" fant hverandre og er kjempeglad for valget jeg tok 😊

Anonymkode: da573...cde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er 34 og neste år skal jeg være så gal at jeg starter å studere selv 😄 Hvorfor ikke? Du har mange år i arbeidslivet igjen, og de som tror man noen gang har lært ferdig tar feil. Pluss, trives du og ønsker du dette gjør det livet ditt rikere. 

Skal studere fordi jeg har en tung fysisk jobb og jeg har alltid ønsket å studere, tok fagbrev og synes det var viktigere å jobbe da, men nå er økonomien min bedre og jeg trenger dette.

Anonymkode: 9ec66...667

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men hva om man hypotetisk sett ikke streber etter " god lønn" hovedsaklig og allerede er på boligmarkedet? Sparer til pensjon allerede og ikke vil ha barn?
Mange som begynner sent har også jobbet hardt for å komme inn steder med skyhøye karakterkrav:) evt studert noe annet før. Synes kanskje det var litt nedlatende " årsaker" du hadde.

Folk har ulike verdier, om man synes økonomi er nr 1 er jeg enig.

Jeg har vokst opp med dårlig råd, så for meg er økonomi i boks litt viktigere enn kanskje for de som ikke har opplevd det å ha dårlig råd. Men ja, folk har litt forskjellige prioriteringer. Var ikke meningen å være nedlatende om jeg hørtes ut som det. Men det ideelle er som sagt å være ung student mest pga. økonomi egentlig, og at det er mye mer lettvint senere i livet. Skjønner jo at det ikke mulig for alle, spesielt de som ikke kommer inn med førstegangsvitnemål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...