Gå til innhold

Barn som er små av vekst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes jenta vår på akkurat 9 år vokser veldig sakte. Nå er hun 126 cm og kun 23 kg. Hun har bare vokst 4 cm på et år. Hun er foreløbig akkurat innenfor percentil, men bare såvidt. Jeg er 165 og far 175, så vi er jo ikke store men. 

Flere som har små barn? Eller har hatt? Skyter de plutselig i været?

Anonymkode: df843...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var liten som barn og ble lang som voksen. Var knøttliten og lavest i klassen frem til jeg skjøt litt i været når jeg fikk mensen (var 13 eller 14), og så trodde alle at jeg hadde sluttet å vokse etter det. Mellom 18 og 19-årsdagen vokste jeg 10 cm til.

Anonymkode: cfa54...636

AnonymBruker
Skrevet

Noen skal jo bli små, og noen bli store, men det var lite. Så lite at jeg ville tatt kontakt med lege, bare for å utelukke at det ikke er noe. Vi har selv en liten 10-åring, men hun er lenger enn din. Følges opp på sykehus pga undervekt, og får næringsdrikker på resept. De har vært ganske opptatt av at hun vokser i høyden. 

Anonymkode: 63097...4f3

Skrevet

Jeg var alltid lavest i klassen, i alle fall frem til ungdomsskolen. Nå er jeg 173. Så noe skjedde. Men jeg ville hørt med lege eller helsesøster hvis jeg var bekymret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var motsatt, lang som barn men det stoppet tidlig slik at alle andre vokste fra meg..

Jeg tror nok hun blir akkurat passe, men greit å følge med det neste året for å se at hun ikke stagnerer.

Anonymkode: f020b...18a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes jenta vår på akkurat 9 år vokser veldig sakte. Nå er hun 126 cm og kun 23 kg. Hun har bare vokst 4 cm på et år. Hun er foreløbig akkurat innenfor percentil, men bare såvidt. Jeg er 165 og far 175, så vi er jo ikke store men. 

Mine to yngste, som har barnefar på 173 og meg på 160, er små:) De har helt siden fødsel, ligget heelt nederst på kurven både vekt- og høydemessig. Men de følger sin egen kurve da, det er det viktigste. Yngste er 6 år og eldste 11 år. Med eldste gikk vi til ekstra halvårlig målinger frem til hun var sånn 9 tror jeg, men har innsett at de har sin egen vekstkurve som følge av små foreldre😅 11-åringen har for øvrig skutt fart siste par årene, bruker plutselig str 146. Det normale for de begge før, var å bruke klær tilsvarende 1-2 år yngre enn dem. Hun på 6 har feks veldg nylig vokst ut av str 104😅

tror du kan slappe helt av så lenge hun følger kurven og er friske og raske🤗

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun følger sin egen kurve så er ikke det noe å være urolig for.

Min 17 åring er enda liten, ligger nederst på vekstkurven, men har følgt sin egen i alle år og har bare vokst jevnt og trutt.

Nå ca 172 og ender vel opp som sin far på rundt 175 cm.

Anonymkode: c6dad...f76

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket for cøliaki?  Dette er symptom på cøliaki. 

Anonymkode: ca145...052

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er greit om de vokser sakte og rolig. Jeg har en jente på ti nå og siden juni i fjor har hun strekt seg 14 cm. Hun er nå 142.

Men med det resultat at hun har fått strekkmerker på hofter, rumpe og lår. Hun synes ikke det ser fint ut og hun håpet hun vokser senere fra nå av. 

Anonymkode: dfabb...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns det er greit om de vokser sakte og rolig. Jeg har en jente på ti nå og siden juni i fjor har hun strekt seg 14 cm. Hun er nå 142.

Men med det resultat at hun har fått strekkmerker på hofter, rumpe og lår. Hun synes ikke det ser fint ut og hun håpet hun vokser senere fra nå av. 

Strekkmerker er veldig vanlig å få uansett hvordan man vokser. Uheldig fokus du har her som mor synes jeg. Håper du forteller jenta di at strekkmerker er helt normalt. 

Anonymkode: c24f1...1dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du sjekket for cøliaki?  Dette er symptom på cøliaki. 

Anonymkode: ca145...052

Ja hun ble utredet for det ved 4 år, og det var negativt. Hun har genet 

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min som blir 16 år var liten helt til han fylte 15, plutselig vokste han langt over meg 😅

hans storesøster måtte ha veksthormoner, ellers hadde hun blitt veldig lav. Hun fulgte sin egen vekstkurve til hun var 1,5 år og så flatet hun ut.

sålenge de følger sin egen kurve så er det ingen grunn til bekymring, men når de faller ned så må man jo se på det.

Anonymkode: 522be...572

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Strekkmerker er veldig vanlig å få uansett hvordan man vokser. Uheldig fokus du har her som mor synes jeg. Håper du forteller jenta di at strekkmerker er helt normalt. 

Anonymkode: c24f1...1dc

Selvfølgelig gjør jeg det! Har ingen problemer med strekkmerker og har haugevis selv. Det er den naturligste ting i en kropp som vokser. Men hun reagerer på det og da snakker vi litt om hva det er og hvorfor de kommet og hvor normalt det er. 

Poenget mitt var vel bare at det er greit om barn vokser sakte. De blir den de er ment å bli uansett og de er like gode og fine uansett hvordan de utvikler seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg veldig liten som barn og var desidert lavest i klassen frem til jeg var 12 år. Da strakk jeg meg plutselig veldig. I dag er jeg 167 cm. Mor er 159 cm og far 175 cm. Min bror var lik, men strakk seg da han var 15 år. Der fikk han/mine foreldre tilbud om å sette hab på veksthormoner fordi han var så lav. De takket nei. Han ble likevel 178 cm.

Anonymkode: 4d0d0...bdd

AnonymBruker
Skrevet

barn er jo veldig forskjellig da :) mine er veldig forskjellig. har 3 jenter og 1 gutt, de var 123cm ( største jenta ) 145 cm ( mellomste jenta ) 134 cm ( minstejenta ) og gutten var 129cm  . de vokser i rykk og napp. Nå er de 17 ( 177cm ) , 15 169 cm, 13 167cm og gutten er 11 og er nå 159 cm

Anonymkode: 81764...61b

Skrevet (endret)

Dette er vel helt normalt (eller gjennomsnittlig) :klo:  Samme som nevøen min, lizm...   Og ikke "liten av vekst"... 

Noen skyter jo i været helt plutselig, i mens andre bare vokser jevnt og trutt til puberteten er over... 

edith

Endret av Beeblebrox
Skrevet

Jeg var liten som barn og ble lang som voksen. Var knøttliten og lavest i klassen frem til jeg skjøt litt i været når jeg fikk mensen (var 13 eller 14), og så trodde alle at jeg hadde sluttet å vokse etter det. Mellom 18 og 19-årsdagen vokste jeg 10 cm til.

Anonymkode: cfa54...636

Det var veldig spesielt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et lite barn. Var 140 cm da jeg var 12. om det er veldig lite vet jeg ikke, men jeg var den laveste i klassen.

Er som voksen 160 cm, så helt normal.

Anonymkode: ce5b0...d46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visstnok små barn. Blir tydelig dersom jeg sammenligner med andre, synes selv de vokser ganske mye. Gutt 7 år : 117 cm og jente 3 år: 88 cm ☺️ Tenker at de kommer til å bli store nok. Så lenge de virker og trives, spiser forholdsvis normalt og ser friske ut..! 

Anonymkode: 10b0c...738

AnonymBruker
Skrevet

Barn vokser ujevnt.   Sjekket akkurat passet på min yngste som var 9,5 år når hun fikk det gamle passet. Hun var da 135. Vekten var mellom 25-27 kg.  Hun hadde kun to stk i klassen som var lavere enn henne og de var en del lavere enn henne. Mamman til den laveste er bare 154 cm og faren rundt 170 cm, så hun blir nok ikke så høy.   
Hun er nå 12,5 år og er 157 cm høy (under 40 kg). Jeg er bare 162, men far er 191 cm. Hun er ikke lenger blant de laveste, men mer midt på treet. 

Jentene som nå i 7. trinn er høyest er de som har fått mensen for lenge siden og nesten ikke har vokst det siste året, mens min datter først har begynt å vokse det siste halvåret og enda ikke har fått mensen, så har håp om at hun vokser forbi meg.  

Anonymkode: 74549...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...