Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Du har jo gått 13 år på skole, og skal gå i 5-6 år til i strekk om du ikke tar deg et friår nå. Du kommer til å angre, for du er ung bare en gang og kan nyte friheten mens du har den. Jobb, reis, opplev!" sier noen.

Andre svarer med: "Sannsynligvis mister du et helt år med god inntekt. Du kommer også ett år senere i boligmarkedet. Du vil også glemme mye når du er vekke fra skolebenken, og det kan bli hardt å starte på studier, hvis du noen gang kommer til å gjøre det. Det er vanlig å gå i fella å utsette studiene når det er best å gjøre dem når man er så ung som mulig. Du kan også miste motivasjonen for studier om du allerede er motivert. Begynner du med en gang har du de neste årene allerede litt fikset. Den biologiske klokka tikker, og om du har utdanning i boks når du er ung, så har du hele livet foran deg etterpå og kan få råd til å reise og oppleve så mye du vil. Vanskeligere med friår for samvittigheten når du praktisk talt er blakk. Du har også sommerferie som student, og kan bruke disse til å gjøre noe ekstra gøy. Det er også masse aktiviteter og arrangementer for studenter som gjør at man også kan ha det gøy ved siden av. Et år med bare fri vil gjøre deg slappere, og alt du gjør i friåret kunne like godt blitt gjort som student eller i feriene."

Hvem synes dere har et større poeng her?

Anonymkode: 05839...009

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Du har jo gått 13 år på skole, og skal gå i 5-6 år til i strekk om du ikke tar deg et friår nå. Du kommer til å angre, for du er ung bare en gang og kan nyte friheten mens du har den. Jobb, reis, opplev!" sier noen.

Andre svarer med: "Sannsynligvis mister du et helt år med god inntekt. Du kommer også ett år senere i boligmarkedet. Du vil også glemme mye når du er vekke fra skolebenken, og det kan bli hardt å starte på studier, hvis du noen gang kommer til å gjøre det. Det er vanlig å gå i fella å utsette studiene når det er best å gjøre dem når man er så ung som mulig. Du kan også miste motivasjonen for studier om du allerede er motivert. Begynner du med en gang har du de neste årene allerede litt fikset. Den biologiske klokka tikker, og om du har utdanning i boks når du er ung, så har du hele livet foran deg etterpå og kan få råd til å reise og oppleve så mye du vil. Vanskeligere med friår for samvittigheten når du praktisk talt er blakk. Du har også sommerferie som student, og kan bruke disse til å gjøre noe ekstra gøy. Det er også masse aktiviteter og arrangementer for studenter som gjør at man også kan ha det gøy ved siden av. Et år med bare fri vil gjøre deg slappere, og alt du gjør i friåret kunne like godt blitt gjort som student eller i feriene."

Hvem synes dere har et større poeng her?

Anonymkode: 05839...009

Jeg har hatt flere friår i min så langt 30 år gamle liv.  Jeg stemmer for å leve mens man kan!
- har jeg mistet et år med " god inntekt": Absolutt. Bryr jeg meg? Nei. Du vet faktisk ikke når du dør, og du skal sannsynligvis jobbe leeeenge.
- Ett år senere inn i boligmarkedet: sannsynligvis, men mange sliter i ååååresvis likevel. Jobb er ingen garanti for boliglån. Dette kommer an på flere faktorer. Jeg har leilighet.
- Glemme ting når du er borte fra skolebenken: Etter VGS? Really? Dette er lett å repetere... og 99% får du ikke bruk for/ lærer deg på nytt. Du lærer hovedsakelig bare mer og andre ting på universitetet.
- Hvorfor er det bedre å gjøre studier så ung som mulig? Er dette forskning? Har flere på studiet på 40+
- Biologisk klokke.. vel, den tikker for alle. Om du er student, i jobb eller fritid. 
- Du har hele livet foran deg uansett. Om du velger å jobbe nå, studere, reise eller ikke. Det er lettere å gjøre slikt når man er ung, barnløs og uten store forpliktelser. Du trenger ikke være blakk uten utdanning, finnes jobber.
- Om du har mye tid og energi som student kommer an på hvor du studerer, hva du studerer og om du evt må jobbe ved siden av. Mange studenter jobber hele sommerferien.
- Du blir ikke slappere, du kan risikere å bli mer motivert og faktisk finne ut hva du FAKTISK vil.

Et 6- åring studium er spesielt langt, mange studenter tar flere permisjonsår ila den tiden. Det er ikke uvanlig. 
Ingenting feil eller galt i noe av dette.. Du MÅ ingenting, og situasjonen er ulik for alle.

Personlig har jeg aldri angret på at jeg har gjort andre ting innimellom:-) ting ordner seg!

Anonymkode: 96a41...6e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...