Gå til innhold

Noen regnskapsfører som har opplevde veldig lang behandlingstid fra finanstilsynet for å gi autorisasjon ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter å bli nervøs. Finantilsynet sier på sin nettsside at de behandler søknader om autorisasjon som regnskapsfører innen en måned. I mitt tilfellet har vært allerede 2 måneder og får ikke noe svar. når jeg ringer de sier at jeg må bare vente...

Kan det være noe galt?

Anonymkode: b0ed0...be0

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok forvente det ja

Anonymkode: 8fcd1...150

• Liker 2
  • 10 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 20.46):

Starter å bli nervøs. Finantilsynet sier på sin nettsside at de behandler søknader om autorisasjon som regnskapsfører innen en måned. I mitt tilfellet har vært allerede 2 måneder og får ikke noe svar. når jeg ringer de sier at jeg må bare vente...

Kan det være noe galt?

Hvordan gikk den til slutt. Har nå ventet i 45 dager alt

AnonymBruker
Skrevet

Måtte purre finanstilsynet og spurte om dette gjald om diskriminering, siden alle mine norske kollegaer fikk autorisasjonen sine  i mindre enn en måned. Så kommet den etter 5 dagers. 

Håper at du får din snart:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måtte purre finanstilsynet og spurte om dette gjald om diskriminering, siden alle mine norske kollegaer fikk autorisasjonen sine  i mindre enn en måned. Så kommet den etter 5 dagers. 

Håper at du får din snart:) 

Tusen takk : ) 

AnonymBruker
Skrevet
Nybruker 2023 skrev (7 timer siden):

Hvordan gikk den til slutt. Har nå ventet i 45 dager alt

45 dager?? Og jeg som mener jeg har ventet lenge nok med mine 2 uker, og en dag. Har du fått svar nå da?

Anonymkode: 4d0a2...afa

AnonymBruker
Skrevet

De sa det samme til meg, så jeg ventet tålmodig. Viste seg at jeg var allerede godkjent. Har du sjekket eBoks og Digipost? Vedtaket sendes dit 😊 Jeg visste ikke engang at jeg hadde konto på disse tjenestene 😅

Anonymkode: c7d22...f5b

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Ventet i snart 3 måneder her... 😑

Endret av Puffy
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei dere som har søkt autorisasjon, hvor lenge måtte dere vente før dere fikk svar? Jeg har nå ventet i over 3 måneder og det begynner tære på gå sånn vente 🙄

AnonymBruker
Skrevet
Puffy skrev (2 timer siden):

Hei dere som har søkt autorisasjon, hvor lenge måtte dere vente før dere fikk svar? Jeg har nå ventet i over 3 måneder og det begynner tære på gå sånn vente 🙄

Har du prøvde å ringe for å høre med de hva som skjer?

Jeg måtte ringe for å får raskere behandling. 

De brukte 3 måneders med meg, men bare 3 uker på en kollega. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har du prøvde å ringe for å høre med de hva som skjer?

Jeg måtte ringe for å får raskere behandling. 

De brukte 3 måneders med meg, men bare 3 uker på en kollega. 

Har ringt 3 ganger og sendt mail, dem bare henviser til 30 dagers mål om behandling av søknader, når jeg ringte dem i februar sa dem at dem hadde påbegynt 2023 så tok nok ikke lang tid før min var ferdig, jeg sendte inn 10 januar... Men enda ikke fått noe form for tilbakemelding. Er det lenge siden dere/du søkte? 

Skrevet
Puffy skrev (På 13.4.2023 den 17.47):

Har ringt 3 ganger og sendt mail, dem bare henviser til 30 dagers mål om behandling av søknader, når jeg ringte dem i februar sa dem at dem hadde påbegynt 2023 så tok nok ikke lang tid før min var ferdig, jeg sendte inn 10 januar... Men enda ikke fått noe form for tilbakemelding. Er det lenge siden dere/du søkte? 

De sa til meg at de holdte på med des 22 søknader i begyennelse av mars. Har sendt inn den 25.01.2023. Passerer 3 måneder snart......

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempepågang nå etter de nye autorisasjonsreglene, så her er det nok bare en reelt høy behandlingstid pga stor pågang. 

Anonymkode: ee605...56b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo kjempepågang nå etter de nye autorisasjonsreglene, så her er det nok bare en reelt høy behandlingstid pga stor pågang. 

Anonymkode: ee605...56b

Ikke bare for regnskapsførere etter ny regnskapsførerlov men også for revisorer etter ny revisorlov. Så det er nok ekstra lang behandlingstid nå ja.

Anonymkode: c98d3...555

AnonymBruker
Skrevet

Søkte revisorregisternummer i fjor, da stod samme behandlingstid. Tok litt over 3 måneder. Det samme gjelder en kompis som har søkt i år. 

Anonymkode: 7f75a...cbf

Skrevet

Off topic, men noen som vet når lønnsøkningen gjelder fra da (sikkert forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass, vi har fra måneden etter oppnådd autorisasjon)? Lurer på om det gjelder fra søketidspunkt eller godkjenningstidspunkt. 
Kjipt om lønnsøkningen blir utsatt i månedsvis pga. lenger behandlingstid enn normalt. 
Blir autorisasjonen datert, og i så fall fra når? Søke- eller godkjenningstidspunkt? 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs om din arbeidsgiver. Jeg ble innkalt til et møte neste dag jeg fikk innvilget autorisasjon, og 100.000 i lønnsøkning/ år med start i neste lønnskjøring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det spørs om din arbeidsgiver. Jeg ble innkalt til et møte neste dag jeg fikk innvilget autorisasjon, og 100.000 i lønnsøkning/ år med start i neste lønnskjøring. 

Wow det var en god økning! 

Følte dere dere kompetente nok ved oppfylte krav til autorisasjon?

Jeg føler ikke at jeg kan nok og ikke vært gjennom så mange årsoppgjør enda, så jeg føler ikke helt at jeg fortjener autorisasjonen enda, selv om jeg oppfyller kravene. Bør jeg søke likevel? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det samme som deg. Men det er ikke bare årsregnskapet som er viktig, det er hele jobben du gjør for kunden, avstemminger, oppfølging, osv. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Og nå har det gått snart 4 måneder. Har fremdeles ikke hørt noen fra dem.🥲

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...