Gå til innhold

Omskolering design/informatikk/interaksjonsdesign

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen der ute har erfaring med omskolering i voksen alder, og erfaring/kunnskap om kreative yrker. 

Jeg er veldig nysgjerrig på ux-designer, interaksjonsdesigner eller andre slike it/design yrker. 
noen som har erfaring med denne typen yrker? greit med jobbmuligheter som godt voksen og nyutdannet? Lurer også på hvilke studier dere har tatt for å bli dette? Noen som vet forskjellen på eksempelvis informatikk ved UiO, og mer spesifikkke design-studier ved Høgskolen i Kristiania. bachelor vs master i disse yrkene? Lønn?

er også svært interessert i teknisk tegning og interiørarkitekt. Lurer på det samme der. 

Trenger erfaringer og råd! 

Anonymkode: 8dbd7...13b

AnonymBruker
Skrevet

Hold unna Kristiania er mitt råd. Dritt å måtte betale for en ræva skole, når du kan gå på en god skole som er gratis, som UiO.

Anonymkode: b62cf...db8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hold unna Kristiania er mitt råd. Dritt å måtte betale for en ræva skole, når du kan gå på en god skole som er gratis, som UiO.

Ok takk for tilbakemelding. Hva er det som gjør Kristiania så dårlig? Kjenner ikke til den skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok takk for tilbakemelding. Hva er det som gjør Kristiania så dårlig? Kjenner ikke til den skolen. 

At du ikke kjenner til den skolen selv er nok en grunn til å holde deg unna den egentlig. Kjente skoler med merkenavn har det for en grunn.

Det som gjør skolen dårlig i seg selv mener jeg er at den koster skolepenger. Det hadde ikke vært galt i seg selv, men poenget er at skolen ikke er et av landets beste institusjoner. Det er mange skoler som tilbyr de samme type studiene, men gratis. Jeg undrer meg derfor over hvorfor noen vil gå på Kristiania når det er ingenting som tilsier at det er en bedre skole enn noen andre. BI koster også penger, men den kan jo forsvares, for det er jo en god skole med godt rykte og er sammen med NHH best på økonomi og ledelse i landet.

Skrevet

Informatikk er ren programmering / datavitenskap. Du kan fint lære det du trenger for å lage nettsider der, men har ikke noe med design / form / farge å gjøre.

UX-design går på hvordan et design oppleves for sluttbrukerne, og kan omfatte brukerundersøkelser, testing og prototyping av design. (Skal knappen være oppe til høyre, eller midt på for å få flest klikk? Skal den være grønn eller rød for mest blikkfang etc).

Webdesignere er ofte grafiske designere i bunn som har forståelse for hvordan ting fungerer på web. Viktig med god forståelse for typografi, fargelære, komposisjon osv.

Litt avhengig av størrelsen på bedriften kan webdesigner / interaksjonsdesigner / ux-designer gå litt i hverandre, eller at en person besitter alle rollene.

Folk som både kan programmere og designe fete ting er vel ansett som enhjørninger, men hvis du har kompetanse på begge felt blir du fort ettertraktet.

Jeg tok informatikk i slutten av tjueårene, og fikk kjapt jobb etterpå. Kommer vel litt an på geografisk plassering og etterspørsel der. Mitt inntrykk er at det er flere om beinet på designer-sida enn på programmeringssida, men er man flink får man jobb uansett 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
proghodet skrev (8 minutter siden):

Informatikk er ren programmering / datavitenskap. Du kan fint lære det du trenger for å lage nettsider der, men har ikke noe med design / form / farge å gjøre.

UX-design går på hvordan et design oppleves for sluttbrukerne, og kan omfatte brukerundersøkelser, testing og prototyping av design. (Skal knappen være oppe til høyre, eller midt på for å få flest klikk? Skal den være grønn eller rød for mest blikkfang etc).

Webdesignere er ofte grafiske designere i bunn som har forståelse for hvordan ting fungerer på web. Viktig med god forståelse for typografi, fargelære, komposisjon osv.

Litt avhengig av størrelsen på bedriften kan webdesigner / interaksjonsdesigner / ux-designer gå litt i hverandre, eller at en person besitter alle rollene.

Folk som både kan programmere og designe fete ting er vel ansett som enhjørninger, men hvis du har kompetanse på begge felt blir du fort ettertraktet.

Jeg tok informatikk i slutten av tjueårene, og fikk kjapt jobb etterpå. Kommer vel litt an på geografisk plassering og etterspørsel der. Mitt inntrykk er at det er flere om beinet på designer-sida enn på programmeringssida, men er man flink får man jobb uansett 🙂

Ok tusen takk. Da tok du en mastergrad går jeg ut i fra?☺️

Skrevet
1 minutt siden, Perr said:

Ok tusen takk. Da tok du en mastergrad går jeg ut i fra?☺️

Holdt lenge med bachelor for min del 😅

AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (Akkurat nå):

Holdt lenge med bachelor for min del 😅

Så bra! ☺️ Hva jobber du med idag?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så bra! ☺️ Hva jobber du med idag?

Yrkestittel er full-stack utvikler, altså både front- og backend. Selskapet jobber med branding, kommunikasjon og digitale løsninger av ymse slag - alt fra enkle nettsider til tyngre webapplikasjoner. Kjeder meg aldri på jobb, og har alltid nok å gjøre 😁 Tjener greit til å bo utenfor storbyene også, men denslags passer bedre på pm 🙂

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, proghodet said:

Her er det litt informasjon som er feil. 

Informatikk behover ikke å være ren programmering. Informatikk er alt som ligger bak en programvare, og dette inkluderer alt i fra design, analyse, programmering, testere og mer. Blant annet ligger interaksjonsdesign studiet under Institutt for informatikk ved UiO.

UX design handler om design av brukeropplevelse, altså om hvordan brukerne dine skal oppleve tjenesten eller produktet du designer for. Å beskrive oppgavene til en UX designer som å bestemme hvor knappen skal være og hvilken farge den skal ha, hadde nok fornærmet mange designere 😅 Det er bare en veldig liten del av det de gjør, og det er nok nærmere UI design.

Det er flere retninger innenfor UX. Typiske roller i Norge er tjenestedesigner, UX designer, produktdesigner, UI designer. Det er også blant annet UX researcher, content designer, UX writer osv. Webdesigner er en rolle som er svært utdatert og som nesten aldri brukes lenger.

Å kunne programmere er jo alltid bra, men ikke egentlig noe som gjør deg spesielt mer ettertraktet blant andre enn små bedrifter som ikke har råd til å ansette en ren designer. Større designmiljø foretrekker rene designere. En virkelig enhjørning er en som er svært dyktig innenfor mange fagområder innenfor design. 

Det er stor etterspørsel etter UX designere, men dette gjelder for designere med erfaring. Er du selvlært, kun har kurs/bootcamp eller bare bachelor uten internships så kan det være en liten terskel for å få jobb. 

Det er ikke noe sånn superviktig hvilken skole du går på, det viktigste er porteføljen og erfaringen din. Men typisk så er det kanskje AHO som er mest annerkjent i Norge, også er Industriell design ved NTNU og interaksjonsdesign ved UiO populære steder. Men det har ikke så mye å si så lenge porteføljen er bra.

Anonymkode: 1a6f3...fb4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
8 hours ago, AnonymBruker said:

Informatikk behover ikke å være ren programmering. Informatikk er alt som ligger bak en programvare, og dette inkluderer alt i fra design, analyse, programmering, testere og mer. Blant annet ligger interaksjonsdesign studiet under Institutt for informatikk ved UiO.

Det kan godt stemme - jeg kan bare snakke av egen erfaring, og på studiet hvor jeg gikk var det null fokus på form og farge. Design som i softwaredesign, ja, men ikke UI-design.

UX design handler om design av brukeropplevelse, altså om hvordan brukerne dine skal oppleve tjenesten eller produktet du designer for. Å beskrive oppgavene til en UX designer som å bestemme hvor knappen skal være og hvilken farge den skal ha, hadde nok fornærmet mange designere 😅 Det er bare en veldig liten del av det de gjør, og det er nok nærmere UI design.

Absolutt, det var en overforenkling for de som aldri har hørt om det før. Men jeg skrev også brukerundersøkelser, testing og prototyping, vel?

Det er flere retninger innenfor UX. Typiske roller i Norge er tjenestedesigner, UX designer, produktdesigner, UI designer. Det er også blant annet UX researcher, content designer, UX writer osv. Webdesigner er en rolle som er svært utdatert og som nesten aldri brukes lenger.

Et par klisjeer: "navnet skjemmer ingen", og "kjært barn har mange navn". Jeg bor godt utenfor storbyen, så jeg er åpen for at terminologien er utdatert her. Som jeg nevnte over har gjerne en person mange roller, som er naturlig med < 20 ansatte. I Oslo og andre storbyer er det helt klart andre forutsetninger som gjør at man han ha mer rendyrka roller. Vi ville eksempelvis aldri ansatt en ren ux-designer.

Å kunne programmere er jo alltid bra, men ikke egentlig noe som gjør deg spesielt mer ettertraktet blant andre enn små bedrifter som ikke har råd til å ansette en ren designer.

Case in point - det er nok rett og slett geografiske forskjeller.

Uansett fint å få inn flere perspektiver :)

Endret av proghodet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...