AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Det har vært så mye snakk om russen den siste tiden, så jeg tenkte at det hadde vært morsomt å se litt på hvordan russetiden har utviklet seg de siste 40-50 årene. 😊 Jeg kan begynne: Jeg gikk på gymnaset, tok examen artium, og var altså rødruss. Russetiden startet med russedåp natt til 1.mai, og var ferdig på kvelden 17.mai. Antrekket var rød russelue, rød russedress , og bambusstav med rød sløyfe. Russebilen vår var en rødmalt gammel folkevognbuss, med hvit skrift. Underholdningsrepertoarer vårt var "russebrølet", Ja vi elsker, Norge i rødt, hvitt og blått, egenskrevet russesang, og smurfene. Vi reiste rundt på våre gamle skoler for å hilse på gamle lærere og rektorer, og forstyrre undervisningen ned å dele ut twist til elevene. Vi besøkte barnehager og gamlehjem for å dele ut russekort og synge for dem, og russebrølet ble ofte fremført med en gang en gjeng var samlet. Vi samlet på knuter i lua, og som oftest handlet knutene om alkohol og holde seg våken. Anonymkode: f2d3d...3e7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Du glemte årstall for deg Anonymkode: 7541e...4ea
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du glemte årstall for deg Anonymkode: 7541e...4ea 1981 🙂 Anonymkode: f2d3d...3e7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Har russetid nå. Helt ok. Ruller ikke, har ikke gruppe og får ikke rulleplass. Men har vært med på et par av de felles russetreffene. De var gøye å være med på. Ellers har jeg spart meg for ganske mye penger, som jeg er ganske så fornøyd med egentlig, men skulle i mine mørke stunder kanskje ønske at jeg var en del av det. Anonymkode: 0cfed...140 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 1990. Deltok lite i russefeiringen, var kun med på Mercurball, Blå nellik-aksjonen og barnetoget 17. mai. Hadde ingen naturlig gruppe som jeg hørte til i, jeg var avholds, men ikke kristenruss. Anonymkode: db356...5bf
Anonymgrytevott Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 2010. Drakk oss fra sans og samling, tok masse rare knuter, men hadde ikke buss og sånt. Var en fin tid 😆 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Var så og si ikke russ, da jeg ikke er et fest menneske. Følte meg utilpass rundt fulle folk men hadde russefrakk som jeg tegnet på (var en tradisjon i Trondheim som har dødd ut utenom på min videregående skole) og lagde egne kort på skolen. Den delen var ekstremt gøy. Klassen min spleiset på russebukse og lue fordi jeg ikke hadde så mye penger. Det er et minne jeg aldri vil glemme og har vell mest disse buksene ikke pga russetiden men klassen som brydde seg. Pga dårlig forhold mellom mine skilte foreldre ville jeg heller ikke være til bry i forhold til å låne penger. De kranglet mye om økonomi og utgifter rundt meg og mine søstre. Klassen min viste dette til en viss grad og overrasket meg med russeklær ❤️ det ble tårevåt ❤️ Generelt var det gøy men jeg gikk vell kanskje glipp av de tingene mange ser på som den virkelige russetiden med tanke på at jeg ikke drakk/festet og heller ikke egentlig gjorde så mange knuter utenom de aller letteste 😅 Anonymkode: 1569e...e61
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Anonym over. Glemte å si at jeg var russ i 2015. Anonymkode: 1569e...e61
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 Kjedelig. Var ikke så int. å være russ. Ville bare bli ferdig med videregående og gå videre på skole og begynne å tjene penger. Hele russeopplegget er bare noe tull og tøys, og ja, jeg liker godt å feste og er veldig sosial, men det må kunne gå an å gjøre det uten å dra på seg dette klovnekostymet og være med på balletten der hvor mye penger man bruker avgjør hvor høyt i rang man kommer 👎👎 Anonymkode: f9a9d...d98 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Var vel knapt russ, kjøpte ikke utstyr for vi ville ikke støtte storkapitalen. Var på én russekro, syntes alle var teite for de var så fulle. Vi syntes vi var mye kulere for vi drakk bare én øl og røykte hasj i stedet.🙄 Anonymkode: caa98...dcc
Othea Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 Jeg var bare helt alene. Hadde ingen venner eller noe. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Da jeg var russ (midt på '90-tallet), var det KRIG. Jeg gikk gamle "handelsskolen", og ikke langt unna la gamle gymnaset. Vi var blåruss, de var rødruss. Det gikk over stokk og stein, egentlig. Vannkanoner var en klassiker, men mange ble dynket i fontener og jaget rundt av russen. Vi hadde svarteliste, noe de fleste andre skoler vi kjente til også hadde. Det var liksom for gøy, men det var ikke tvil om at det ikke kun var moro for de som var på den. Når 17 mai kom hadde vi vært drita såpass lenge at vi var nesten for slitne til å gå i russetog. Jeg tror det må ha vært det mest tafatte toget på lang tid, vi hadde noen dårlige plakater og bare gikk der i gaten som de dassene vi var 😂 Anonymkode: 3bf13...484
C8H10N4O2 Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 1999 Skulle egentlig vert svartruss, men ingen i klassen ville være svartruss. Så vi sneik oss til å bestille utstyr sammen med en annen klasse som var rød. Jeg var i utgangspunktet lite gira på hele opplegget, mest fordi jeg ikke hadde venner i klassen. Det var ålreite folk altså, men ikke som venner for min del. (Hadde en vennegjeng i årskullet under meg) Tok noen knuter i skoletida, men brukte vel ikke dressen mer enn noen få dager. Festa ikke en eneste gang 😜
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 Vår klasse valgte vekke russetiden, ingen av som var "russetypen" da sparte vi oss for de kronene. Anonymkode: 95036...d67
Hannah80 Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 Othea skrev (1 time siden): Jeg var bare helt alene. Hadde ingen venner eller noe. Naaaw❤️
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 98-russ. Valgte å ikke gå i russeklær da vi ikke kom inn på utesteder. Brukte klærne i 17.mai-toget bare. Gjorde ingen knuter, var mye sosial. Hadde det gøy. Syns litt synd på russen som blir utestengt i dag og alle pengene de bruker på det. Russetiden er liksom ikke så stort, mye gøyere når du begynner å studere etterpå. Anonymkode: 641e6...d9c
Morten1 Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 2010, hadde en fin tid. Syntes de store treffene (ikke stavanger, der var jeg ikke) var skuffende. De var gøy på en måte, men veldig oppskrytt synes jeg også. Det var rullingen som var gøyest. Var nye steder og folk med hver dag så alltid noe nytt kan man si. Etter at det har blitt fokus på svartelister etc de siste årene må jeg si at jeg ikke fikk med meg at noe slikt foregikk når jeg var russ, mulig jeg bare ikke så/hørte det. 1
enkefru Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 1988, kjempegøy! Var mye på skolen (parkeringsplassen der) utenom når vi var på Tryvann, så alle kom dit... tror vi var et av de siste kullene som fikk "henge" på skolen. Det var bare 3 som hadde skikkelig buss hos oss, da var det fortsatt vanlig med Transiter etc.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 1998 kull og jeg er kvinne. Hadde det utrolig gøy, var vandreruss med vennegjengen- men alltid noen som kjørte bil, få som hadde busser da. Var på på alle fester, dåp og landstreff. Full store deler av det, men mye god stemning og alle russ man møtte var potensielle klinkekompiser. Aldri vært så "løs" som jeg var under russetiden, men det virket nesten alle å være. Tok noen uskyldige russeknuter som sitte under pulten på skolen en hel dag, sitte i rundkjøring og drikke i rushtrafikken og type ting. Anonymkode: 369a5...885
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå