Gå til innhold

Gravid og vannkopper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var vært med ungen til venninna mi, og den dagen hadde hun feber, fikk vite noen dager senere at hun har fått vannkopper. Er det farlig for fosteret?? Kan jeg ha blitt smittet?? Jeg har hatt vannkopper, men hadde det mildt.. 

Er i første trimester og er livredd nå. 

Anonymkode: f4230...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er gravid og ofrer ikke en tanke på om ungene har vannkopper. Eller egentlig, håper jeg de får det snart.

Anonymkode: b3010...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, det må være slitsomt å være deg. Vannkopper får du kun én gang i livet. 

Anonymkode: bcdd7...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Herregud, det må være slitsomt å være deg. Vannkopper får du kun én gang i livet. 

Går an å svare normalt!☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt vannkopper tidligere så er du immun for resten av livet :)  

Så helt unødvendig at du bekymrer deg for akkurat det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du har det mildt første gang, er det mulig å få det en gang til. Mitt søsken fikk vannkopper to ganger, men mildt begge gangene.

Anonymkode: cdde4...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan få vannkopper flere ganger, om man ikke fikk nok antistoffer første runde, men det er ekstremt uvanlig. Inkubasjonstiden er vel på maks tre uker etter mulig smitte, så da får du fasiten.

Komplikasjoner fra vannkopper som gravid, selv i første trimester, er relativt uvanlig. Men du bør, om du blir syk, få en ekstra ultralyd for grundig utredning av mulige skader på fosteret. 

Generell informasjon: https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/vannkopper/

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/arkiv-utgatte-veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2014/12.-virale-infeksjoner-hos-gravide/varicella/:

Risiko for medfødte fosterskader foreligger hvis mor infiseres primært i svangerskapet:

Infeksjon <20 svangerskapsuke: ca 1-2 % av barna fødes med kongenitalt varicellasyndrom.

Risikoen er minst ved infeksjon før 13 uke

Anonymkode: d387b...bad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Går an å svare normalt!☺️

Godt poeng. Beklager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 19.39):

Hvis du har det mildt første gang, er det mulig å få det en gang til. Mitt søsken fikk vannkopper to ganger, men mildt begge gangene.

Anonymkode: cdde4...c2b

Ånei..:( leste og at en kan få helvetesild om en er med noen som har vannkopper?? Håper jeg ikke har blitt smittet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ånei..:( leste og at en kan få helvetesild om en er med noen som har vannkopper?? Håper jeg ikke har blitt smittet! 

Nei, det stemmer ikke:

Hva er årsaken til helvetesild?

Årsaken er at vannkoppevirus, etter overstått vannkoppinfeksjon i barndommen, ligger i nerveknuter uten å gi symptomer. Virus kan aktiveres i en periode med nedsatt immunforsvar og vandre langs nervebanene til områder av huden. Helvetesild kan smitte personer som ikke har hatt vannkopper, og gi dem vannkoppinfeksjon hvis de tar på utbruddet av helvetesild. Det er vannkoppevirus i blemmene.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/helvetesild

Og:

Kontakt med personer med varicella utløser ikke zoster-utbrudd. Varicella er svært smittsomt, herpes zoster er betydelig mindre smittsomt.

Varicella er vannkopper og herpes zoster er helvetesild. 

https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/varicella-vannkopper-og-herpes-zost/

Det er som sagt lite sannsynlig at du ikke allerede er immun mot vannkopper, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å vente. Du ringer selvfølgelig legen umiddelbart om du får blemmer. 

Anonymkode: d387b...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...