AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #21 Del Skrevet 23. august 2022 On 5/10/2022 at 12:01 PM, AnonymBruker said: Poenget mitt er at om Ts ikke gjør som instruktørene sier hjelper ikke kurset. Jeg har gått kurs der selv med en hund som har passeringsutfordringer, og Tonje og de andre har flere ganger sagt at avstand er nøkkelen hos oss. Hvis vi ikke holder god nok avstand blir passeringene dårlig, men ved hjelp av verktøyene vi lærte på kurs (spesielt mønsterleker) har vi kunnet redusere avstanden over tid og har i dag mange gode passeringer med kort avstand. Anonymkode: 2df52...dd4 Det hjalp ikke oss når avstanden på kurs var så liten at hunden vår lærte og fikk øve på masse negativ atferd. De burde sagt til oss at de tok oss ut av kurset på grunn av avstanden og heller gitt oss privattimer. Nei, det finnes ikke noe etikk der, og jeg merker at de heller anbefalte flere og flere kurs for å tjene fett på oss. Ekkel følelse! De prøver å få oss inn i medlemskapet deres også, og jeg fikk Jehovas Vitnes vibber av heile opplegget. Anonymkode: 6afe4...153 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 23. august 2022 #22 Del Skrevet 23. august 2022 Så bra dere fant hjelp! Jeg kjenner ingen av de nevnte stedene, men har selv slitt med at noen metoder ikke funket for min hund og at det tok tid å finne en instruktør som så min hund og våre utfordringer. I vårt tilfelle var ikke de andre instruktørene nødvendigvis dårlige, de hadde bare andre tanker og metoder som ikke funket på min juni. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #23 Del Skrevet 23. august 2022 Som de andre påpeker, avstand er viktig. Du trenger så god avstand at hunden er kontaktbar. Det kan være så mye som en hel fotballbane i begynnelsen, eller så lite som 3-4 meter. Det kommer også an på hvor hunden er. F.ex. kan den reagere på lengre avstand når man er nær hjemmet, mens steder den ikke er kjent kan den ignorere hunder på ganske kort avstand. (Man bør likevel holde litt avstand, siden hunden kan være stresset og ikke vise det med utagering.) Det er også viktig at hunden ikke får samlet opp frykt og frustrasjon, såkalt "trigger stacking". Om den bjeffer på en hund på en tur, så bør man for all del unngå at det skjer igjen på den turen, og gjerne gå tilbake til enda lengre avstand enn man hadde før ved neste møte, fordi nå har hunden alle disse stresshormonene i systemet. Jeg så på mange forskjellige kilder til hvordan jobbe med dette, blant annet Sophia Yin, og så gikk jeg på passeringskurs hos noen som hadde gått hos Turid Rugaas. Jeg hadde veldig god fremgang. Lærte også kontaktlyd for å få hunden til å fokusere på meg. Jeg fikk hunden min til å reagere momentant når jeg smattet, slik at hun kastet seg rundt på stien for å komme til meg. Jeg klarte også å kalle henne inn da hun var løs og i fullt firsprang mot en hund jeg aldri hadde regnet med skulle dukke opp i snøkavet. Det hjalp virkelig med all jobbingen. Her er et eksempel på hvordan Sophia Yin har jobbet med passering. Merk at hun tok selvkrittikk for grimen som kan forårsake nakkeskader, og gikk tilbake på dette etterpå. her var det imidlertid en nødsituasjon hun ville vise, jeg har aldri sett henne bruke grime på hund verken før eller etter dette! Jeg brukte selv en sele med front clip og halsbånd i kombinasjon, og hektet båndet i begge, slik som hunden på videoen også har. Da får man vendt hunden mot seg selv kjapt, istedenfor at den hele tiden drar i motsatt retning, veldig effektivt. Turid Rugaas, hvordan lære hunden å gå med løst bånd (stramt bånd gir mer stress og mindre kontakt): Kontaktlyd: Anonymkode: 08a05...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #24 Del Skrevet 23. august 2022 Her er eksempel på hva jeg mener med front clip og halsbånd i kombinasjon. Gjør man det slik så sitter hunden i en "skrustikke" og kan ikke bykse i den retningen den vil om den ser en annen hund. Jeg hadde også en veldig tung hund, og hadde vært hjelpeløs uten dette. Det er IKKE ment som noe anti-dra system. Det er BARE ment for å få snudd hunden raskt mot en selv i en nødssituasjon. Jeg anbefaler heller IKKE denne selen. Finn en annen med feste foran som har lengre avstand fra albuen, da denne kan gnage og er altfor trang. Det er altså ikke selve selen jeg anbefaler, men det å feste i både halsbånd og sele foran. Man kan også sy fast en ring foran i den selen man har. Anonymkode: 08a05...792 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #25 Del Skrevet 23. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Her er eksempel på hva jeg mener med front clip og halsbånd i kombinasjon. Gjør man det slik så sitter hunden i en "skrustikke" og kan ikke bykse i den retningen den vil om den ser en annen hund. Jeg hadde også en veldig tung hund, og hadde vært hjelpeløs uten dette. Det er IKKE ment som noe anti-dra system. Det er BARE ment for å få snudd hunden raskt mot en selv i en nødssituasjon. Jeg anbefaler heller IKKE denne selen. Finn en annen med feste foran som har lengre avstand fra albuen, da denne kan gnage og er altfor trang. Det er altså ikke selve selen jeg anbefaler, men det å feste i både halsbånd og sele foran. Man kan også sy fast en ring foran i den selen man har. Anonymkode: 08a05...792 Tusen takk for all informasjonen, videoer og bilder! Det er veldig til hjelp!! Anonymkode: 6afe4...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #26 Del Skrevet 17. desember 2023 Ville oppdatere her. For jeg har dessverre blitt kjent med flere som har gått hos Hundelykke og direkte fått utfordringer med bjeffing på andre hunder og seperasjonsangst fordi de understimulerer hundene. I tillegg kastes godbiter overalt uten noe form for system på det. Så en advarsel om flere ser her. Jeg har sendt flere mail, samt lagt igjen anmeldelse på face men de sletter hver gang. Veldig spesielt. Ikke rart alle de hundetrenerne jeg følte faktisk var noe snille sluttet der også. Tonje, hun lederen evner ikke å takle kritikk... Anonymkode: 6afe4...153 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #27 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville oppdatere her. For jeg har dessverre blitt kjent med flere som har gått hos Hundelykke og direkte fått utfordringer med bjeffing på andre hunder og seperasjonsangst fordi de understimulerer hundene. I tillegg kastes godbiter overalt uten noe form for system på det. Så en advarsel om flere ser her. Jeg har sendt flere mail, samt lagt igjen anmeldelse på face men de sletter hver gang. Veldig spesielt. Ikke rart alle de hundetrenerne jeg følte faktisk var noe snille sluttet der også. Tonje, hun lederen evner ikke å takle kritikk... Anonymkode: 6afe4...153 Takk for at du oppdaterer👍🏼 I dag er det hundetrenere overalt og det er vanskelig for oss hundeeiere å navigere i denne jungelen og finne ut hvilke som er bra. Anonymkode: c8f66...282 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #28 Del Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville oppdatere her. For jeg har dessverre blitt kjent med flere som har gått hos Hundelykke og direkte fått utfordringer med bjeffing på andre hunder og seperasjonsangst fordi de understimulerer hundene. I tillegg kastes godbiter overalt uten noe form for system på det. Så en advarsel om flere ser her. Jeg har sendt flere mail, samt lagt igjen anmeldelse på face men de sletter hver gang. Veldig spesielt. Ikke rart alle de hundetrenerne jeg følte faktisk var noe snille sluttet der også. Tonje, hun lederen evner ikke å takle kritikk... Anonymkode: 6afe4...153 Mens hunden vår har blitt mye flinkere på passering etter å ha gått kurs der. Har aldri opplevd at de har sagt man ikke skal trene/gå tur/etc, bare er opptatt av at de også skal sove nok og det merker vi er viktig for ho vi har, selvom hun har stor arbeidskapasitet. Anonymkode: 2df52...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #29 Del Skrevet 20. desember 2023 On 12/17/2023 at 11:33 PM, AnonymBruker said: Mens hunden vår har blitt mye flinkere på passering etter å ha gått kurs der. Har aldri opplevd at de har sagt man ikke skal trene/gå tur/etc, bare er opptatt av at de også skal sove nok og det merker vi er viktig for ho vi har, selvom hun har stor arbeidskapasitet. Anonymkode: 2df52...dd4 Men sånne som deg slipper de gjennom på anmeldseler, men ikke sånne som meg og de jeg har snakket med. Og la meg gjette? Du har en golden som ønsker å hilse på alle i passeringer ikke sant? Det er klart du har fått fremgang da. Det er totalt ennleis enn en hund som er redd og sint. Anonymkode: 6afe4...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #30 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men sånne som deg slipper de gjennom på anmeldseler, men ikke sånne som meg og de jeg har snakket med. Og la meg gjette? Du har en golden som ønsker å hilse på alle i passeringer ikke sant? Det er klart du har fått fremgang da. Det er totalt ennleis enn en hund som er redd og sint. Anonymkode: 6afe4...153 Jeg har ikke skrevet anmeldelse på sosiale medier faktisk. Jeg har en golden ja, hun ønsker å hilse, men er samtidig usikker. Med høyt stressnivå. Anonymkode: 2df52...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #31 Del Skrevet 21. desember 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke skrevet anmeldelse på sosiale medier faktisk. Jeg har en golden ja, hun ønsker å hilse, men er samtidig usikker. Med høyt stressnivå. Anonymkode: 2df52...dd4 Du forstår ikke argumentasjon. En anmeldelse som din hadde slippet gjennom, så den er det ikke behov for her på dette foraet, hvor min faktisk slipper i gjennom. Anonymkode: 6afe4...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #32 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg kjenner mange som har gått kurs hos Hundelykke og de skryter veldig Dumt det ikke funket for deg og bra du har fått hjelp en annen vei Anonymkode: e0ddc...9e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå