Gå til innhold

Erfaringer med Hundelykke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Jeg har brukt mange tusen kroner på kurs hos Hundelykke i Grimstad. Men det var bare å kaste godbiter for å passere andre hunder. Men problemet er at det fungerer ikke! Hunden min er stor og sterk og jeg føler meg mislykket! Andre som har gått hos dem og ikke fått det til? Jeg har ikke råd til flere kurs. De lovte med tid at det skulle gå bedre, men det har gått 1 år nå! 

Anonymkode: 6afe4...153

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått kurs hos dem, men gått på andre kurs, og også hatt timer til adferdsspesialist. Det var akkurat det samme opplegget (avlede med godbiter) på alle kursene, noe jeg hadde lest side opp og ned om før jeg startet. Min hund er også stor og sterk, og han hater andre hannhunder etter at vi begge ble angrepet av en løs hund da han var valp. Føler som deg, mislykket og lei meg over hvordan ting er. Hadde det ikke vært for at mannen og sønnen min (som er voksen) kan gå tur med hunden, hadde jeg rett og slett ikke orket mer. Min enser ikke godbitene om det kommer andre store hannhunder forbi, derfor går han med munnkurv og struphalsbånd når jeg har han. Det føler jeg letter hele situasjonen for min del i hvert fall (selv om han aldri har bitt, han gjør bare utfall). Nå vet jeg ikke hva problemet med din hund er, så har ingen råd fra meg dessverre, men kanskje en trøst om at du ikke er den eneste💔

Anonymkode: ddbe2...9a8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått kurs der, og er veldig fornøyd! Litt av greia er jo at man skal prøve å holde så god avstand at hunden ikke utagerer, får du det til? Går hunden roligere da? Har du testet magebelte? Det kan hjelpe for å holde igjen hunden, i tilfelle du skulle miste båndet. Og hva er alder på hunden?

Anonymkode: 2df52...dd4

• Liker 1
Skrevet

Skal man praktisere metoder som man har lært på kurs må det gjøres i et miljø/avstand til problematikken slik at det finnes forutsetninger for å lykkes litt mer enn en gang i blant. Første bud.

Andre bud, "timing is everything."

Fikk nylig besøk av en som hadde vært på kurs med bikkja. Han stappet godbiter i kjeften på den mens den bjeffet..          Tipper at det ikke var budskapet på kurset🥶

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har gått kurs der, og er veldig fornøyd! Litt av greia er jo at man skal prøve å holde så god avstand at hunden ikke utagerer, får du det til? Går hunden roligere da? Har du testet magebelte? Det kan hjelpe for å holde igjen hunden, i tilfelle du skulle miste båndet. Og hva er alder på hunden?

Men på kurset var det ikke god avstand?  Så min stressa hele tiden. Hunden er 5 år. Hva gjør du som ikke jeg får til? Hørte så mye bra. Leste anmeldelser. Er mye dyrere der enn på hundeklubben. De sa: Ta flere kurs. Ta rally - en og en hund. Men INGENTING hjelper med passeringene! Jeg gråter! 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke gått kurs hos dem, men gått på andre kurs, og også hatt timer til adferdsspesialist. Det var akkurat det samme opplegget (avlede med godbiter) på alle kursene, noe jeg hadde lest side opp og ned om før jeg startet. Min hund er også stor og sterk, og han hater andre hannhunder etter at vi begge ble angrepet av en løs hund da han var valp. Føler som deg, mislykket og lei meg over hvordan ting er. Hadde det ikke vært for at mannen og sønnen min (som er voksen) kan gå tur med hunden, hadde jeg rett og slett ikke orket mer. Min enser ikke godbitene om det kommer andre store hannhunder forbi, derfor går han med munnkurv og struphalsbånd når jeg har han. Det føler jeg letter hele situasjonen for min del i hvert fall (selv om han aldri har bitt, han gjør bare utfall). Nå vet jeg ikke hva problemet med din hund er, så har ingen råd fra meg dessverre, men kanskje en trøst om at du ikke er den eneste💔

Anonymkode: ddbe2...9a8

Takk! Det hjalp veldig! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men på kurset var det ikke god avstand?  Så min stressa hele tiden. Hunden er 5 år. Hva gjør du som ikke jeg får til? Hørte så mye bra. Leste anmeldelser. Er mye dyrere der enn på hundeklubben. De sa: Ta flere kurs. Ta rally - en og en hund. Men INGENTING hjelper med passeringene! Jeg gråter! 

Avstand er veldig viktig. Når en hund er så stressa at den ikke tar godbiter, så er den heller ikke i stand til å ta inn læring.

Har man større avstand (på det punktet hvor hunden ikke går av skaftet når den ser den andre hunden), DA har man mulighet til å jobbe med hunden gjennom motbetinging.

Problemet er jo at man ofte møter på hunder her og der, og ikke har så mye muligheter i hverdagen på å trene på avstand. Jeg har løst det ved å legge inn en ro-treningstime på dagen hvor jeg setter meg ned med hunden på et område med god oversikt og langt nok unna stier/veier hvor andre hunder kommer gående. Der sitter vi en time eller to med langline (jeg tar med både kaffe og lunsj på fine dager), også kaster jeg godbiter i gresset så hunden får brukt nesa. Og når det kommer andre hunder gående, så trener vi motbetinging. Det har hjulpet masse! Etterhvert kunne vi sette oss nærmere og nærmere stien/veien. På de andre 2 turene vi går hver dag, så prøver jeg nå i treningsperioden å kun gå hvor det ikke er stor sjanse for å møte på andre hunder, eller plasser hvor jeg kan se tidlig når det kommer andre hunder og jeg kan trekke meg laaaangt ut på åkeren.

Jeg meldte meg inn i trygg hund klubben for en stund siden. Det koster 365kr i måneden (om jeg husker riktig) og man kan melde seg ut når som helst. Det har vært en helt fantastisk opplevelse. Det drives av en hundetrener som mener at det er viktig å øke hundens selvtillit og trygghet samtidig som man jobber med adferdsproblemene som bjeffing, utagering etc. Som medlem får man tilgang til svært informative videoer og dokumenter hvor man får en god innlæring i ting som stressredusering, selvtillitsbygging, motbetinging, sladretrening og andre redskaper. Man blir sittende igjen med en større forståelse for hundeadferd, og hvordan man kan jobbe med adferdsproblemene til hunden. Ikke minst får man motivasjon til å jobbe med hunden. 

I tillegg er det ukentlige utfordringer, tips for nyinnlæring/triks, treningsdagbok, webinarer, spørretimer og tilgang til en lukket facebook gruppe med andre medlemmer som sliter med akkurat det samme som deg. Det er en veldig støttende gruppe. Når man sliter med adferdsproblemer, så kan man føle seg veldig alene. Facebook gruppen hjelper på at man ikke føler seg verken alene eller som en mislykket hundeeier. 

Klubben har hjulpet meg masse, så ta en titt 🙂

Anonymkode: 7aba2...cb4

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke kurs har du gått? Vi gikk bla passeringskurs i høst, og hvis hunden ikke klarer godbiter sier du at dere trekker dere litt unna for her blir avstanden for kort. Også er mønsterleker gull, det samme med dropping av godbiter og søk. Hvilken rase har du? Har dessverre ikke god erfaring med retriverklubben i Agder😢

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På kurs lærer du kun verktøy som du må bruke for å trene hunden din. Jobben starter etter kurset.

Anonymkode: 066d5...b60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hjelp! Jeg har brukt mange tusen kroner på kurs hos Hundelykke i Grimstad. Men det var bare å kaste godbiter for å passere andre hunder. Men problemet er at det fungerer ikke! Hunden min er stor og sterk og jeg føler meg mislykket! Andre som har gått hos dem og ikke fått det til? Jeg har ikke råd til flere kurs. De lovte med tid at det skulle gå bedre, men det har gått 1 år nå! 

Dersom du ikke har fått forbedring etter ett år, har instruktørene feilet! Her er du rett og slett blitt lurt til å betale mye penger uten å få noe igjen for det. 

Anbefaler deg Tor Ivar Larsson og Agder Hundekostskole i stedet. 

Anonymkode: d351e...1c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du ikke har fått forbedring etter ett år, har instruktørene feilet! Her er du rett og slett blitt lurt til å betale mye penger uten å få noe igjen for det. 

Anbefaler deg Tor Ivar Larsson og Agder Hundekostskole i stedet. 

Det kommer jo an på hva hun faktisk gjør da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo an på hva hun faktisk gjør da. 

Nei. I utgangspunktet ikke. Her har ikke instruktørene vært tydelige nok. Ingen skal måtte bruke ett år på kurs for å få hunden til å passere andre hunder på en tilfredsstillende måte. Så her burde instruktørene gått inn og sagt at de ikke kunne hjelpe mer, og så anbefalt andre steder hvor eier kunne få nye input. 

Og så må vi huske på at enkelte hunder trenger mer enn bare avstand og godbiter...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du finne en atferdspesialist gjennom NAS? Tonje kaller seg atferdspesialist(og det kan hun, i og med det ikke er en beskyttet tittel) men NAS har i allefall en slags kvalitetssikring på atferdspesialistene sine. 

Det er ikke direkte feil å gjøre slik, men det finnes også andre tilnærminger, hovedpoenget er uansett avstand. Frykt kan sitte dypt og det kan ta lang tid å få bort problemet, OM det i det hele tatt går, men tror at man hadde gjort fremskritt på ett år. 

@Tabriser rå på å forklare hvordan man går frem, håper hun har noen tips!

Anonymkode: 4c6cf...770

Skrevet

Som andre har nevnt, nøkkelen er avstand. Du må ha avstand nok til de som passerer til at hunden din klarer å fokusere på deg, ta kontakt og spise godbiter.

Samt også se an hundens stressnivå på turen generelt. Hvis hunden stresser og drar mye på tur så er stressnivået allerede så høyt at den har lite å gå på før det bikker over og det er vanskelig for deg å trene og nå gjennom (tenk på oss og den berømmelige dråpen i begeret...). Så for å lettere lykkes så bør hunden være så avslappet ute at den klarer å gå med slak line - ikke fordi den er kommandert til det, men fordi den gjør det av seg selv pga lavt stressnivå (forskjellen på "fot" og "gå pent i bånd").

Du kan lese mer her om systematisk bruk av godbiter i passeringstrening (og annet hunden måtte reagere på):

https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. I utgangspunktet ikke. Her har ikke instruktørene vært tydelige nok. Ingen skal måtte bruke ett år på kurs for å få hunden til å passere andre hunder på en tilfredsstillende måte. Så her burde instruktørene gått inn og sagt at de ikke kunne hjelpe mer, og så anbefalt andre steder hvor eier kunne få nye input. 

Og så må vi huske på at enkelte hunder trenger mer enn bare avstand og godbiter...

Poenget mitt er at om Ts ikke gjør som instruktørene sier hjelper ikke kurset. Jeg har gått kurs der selv med en hund som har passeringsutfordringer, og Tonje og de andre har flere ganger sagt at avstand er nøkkelen hos oss. Hvis vi ikke holder god nok avstand blir passeringene dårlig, men ved hjelp av verktøyene vi lærte på kurs (spesielt mønsterleker) har vi kunnet redusere avstanden over tid og har i dag mange gode passeringer med kort avstand. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget mitt er at om Ts ikke gjør som instruktørene sier hjelper ikke kurset. Jeg har gått kurs der selv med en hund som har passeringsutfordringer, og Tonje og de andre har flere ganger sagt at avstand er nøkkelen hos oss. Hvis vi ikke holder god nok avstand blir passeringene dårlig, men ved hjelp av verktøyene vi lærte på kurs (spesielt mønsterleker) har vi kunnet redusere avstanden over tid og har i dag mange gode passeringer med kort avstand. 

Spiller ingen rolle om ikke ts har gjort ting riktig eller ei. Her har instruktørene en etisk oppgave med å si fra at dette er utenfor deres område, at de ikke klarer å gi den hjelpen ts trenger og ikke la ts bruke tusenvis av kroner på kurs. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Spiller ingen rolle om ikke ts har gjort ting riktig eller ei. Her har instruktørene en etisk oppgave med å si fra at dette er utenfor deres område, at de ikke klarer å gi den hjelpen ts trenger og ikke la ts bruke tusenvis av kroner på kurs. 

Vel, da er vi uenige. Det kan jo godt være mulig for instruktørene å hjelpe, dersom ts faktisk gjør som de sier. Gjør hun ikke det blir det selvsagt ikke bedring. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. hunder leser oss bedre enn vi leser dem. 2.Er du stressa overføres det til hunden. Er hunden stressa-tren andre ting som frilek etc. 3. Timing is everything.(når godbit etc) 4. repetisjon. 6.Hold ut.

Anonymkode: 8ba64...8a2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Avstand er veldig viktig. Når en hund er så stressa at den ikke tar godbiter, så er den heller ikke i stand til å ta inn læring.

Har man større avstand (på det punktet hvor hunden ikke går av skaftet når den ser den andre hunden), DA har man mulighet til å jobbe med hunden gjennom motbetinging.

Problemet er jo at man ofte møter på hunder her og der, og ikke har så mye muligheter i hverdagen på å trene på avstand. Jeg har løst det ved å legge inn en ro-treningstime på dagen hvor jeg setter meg ned med hunden på et område med god oversikt og langt nok unna stier/veier hvor andre hunder kommer gående. Der sitter vi en time eller to med langline (jeg tar med både kaffe og lunsj på fine dager), også kaster jeg godbiter i gresset så hunden får brukt nesa. Og når det kommer andre hunder gående, så trener vi motbetinging. Det har hjulpet masse! Etterhvert kunne vi sette oss nærmere og nærmere stien/veien. På de andre 2 turene vi går hver dag, så prøver jeg nå i treningsperioden å kun gå hvor det ikke er stor sjanse for å møte på andre hunder, eller plasser hvor jeg kan se tidlig når det kommer andre hunder og jeg kan trekke meg laaaangt ut på åkeren.

Jeg meldte meg inn i trygg hund klubben for en stund siden. Det koster 365kr i måneden (om jeg husker riktig) og man kan melde seg ut når som helst. Det har vært en helt fantastisk opplevelse. Det drives av en hundetrener som mener at det er viktig å øke hundens selvtillit og trygghet samtidig som man jobber med adferdsproblemene som bjeffing, utagering etc. Som medlem får man tilgang til svært informative videoer og dokumenter hvor man får en god innlæring i ting som stressredusering, selvtillitsbygging, motbetinging, sladretrening og andre redskaper. Man blir sittende igjen med en større forståelse for hundeadferd, og hvordan man kan jobbe med adferdsproblemene til hunden. Ikke minst får man motivasjon til å jobbe med hunden. 

I tillegg er det ukentlige utfordringer, tips for nyinnlæring/triks, treningsdagbok, webinarer, spørretimer og tilgang til en lukket facebook gruppe med andre medlemmer som sliter med akkurat det samme som deg. Det er en veldig støttende gruppe. Når man sliter med adferdsproblemer, så kan man føle seg veldig alene. Facebook gruppen hjelper på at man ikke føler seg verken alene eller som en mislykket hundeeier. 

Klubben har hjulpet meg masse, så ta en titt 🙂

Anonymkode: 7aba2...cb4

Innsiktsfull info du kommer med synes jeg. Den skal du ha. Skal selv ha ny valp om noen få uker og tenker fælt. Valpekurs ja.. Har hatt to hunder før men vil ikke satse på å hvile på mine laurbær av hunde-erfaring.

Ankepunktet med tipset ditt for min del er at jeg er allergisk mot Facebook..

• 3 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering:

Jeg byttet til Happy på Evje og nå har hunden endelig fremgang. Jeg har fått ordentlig metodikk på hva jeg skal gjøre når i stedet for å bare kaste godbiter bortover. Hunden min var også veldig undestimulert siden jeg lærte hos Hundelykke at hunden skulle trene på matte hele tiden om den viste stress. Det viste seg at den viste stress fordi den ikke fikk nok mental og fysisk aktivitet. Puh! Så nå får vi endelig hjelp og har det veldig bra!! 

Om det er andre her som har gått til Hundelykke og sliter, så vit at det blir mye bedre om dere går et annet sted. De er rett og slett tafatte og upresise. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...