Gå til innhold

Kjæresten har en usunn livsstil, vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så den siste måneden har jeg og kjæresten hatt litt problemer. Han har vært arbeidsledig denne tiden og dette har ført til at forholdet har forandret seg ganske. Han har ikke søkt en eneste jobb den tiden han har vært arbeidsledig, og han har fått en skikkelig usunn livsstil med lite mat (ofte en pizza om dagen, eller måltid fra mc donalds) og han har snudd døgnrytmen så mens jeg er på skole og jobb så sover han og våken om nettene. Han blir sur når jeg tar dette opp, fordi han føler jeg snakker til han som om jeg er mammaen hans. Noe jeg kan skjønne, men når det virker som om han ikke gidder noe lenger så må jeg jo si ifra. Hadde vært noe annet om han fylte dagene med noe eller faktisk søkte jobber. Men virker som om han prioriterer gaming, serier og andre «gøye» ting. Noe som sikkert er lett for han siden han bor hos foreldrene sine. Jeg har også spurt han om han har det bra, og han sier ja, men at han er misfornøyd med hvordan ting er nå med tanke på at han er arbeidsløs… men da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke søker jobber…. Vi krangler nesten daglig nå fordi det er som en ond sirkel.. jeg blir skuffet når han våkner klokka 3 på dagen og han blir sur for at jeg henger meg opp i det… men jeg klarer liksom ikke la vær… jeg bryr meg jo om han og skjønner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. Hva burde jeg gjøre? Hører jo om mange som er arbeidsledige, men de fleste søker jo jobber og er det ikke «frivillig» 
vil jo ikke være sammen med en som lever denne typen livsstil heller….

Anonymkode: d0ee0...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På tide med den ubehagelige praten om fremtiden. Om dere har samme drømmer og mål. Setter ikke NAV noe krav til aktivitet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mariss@68 skrev (9 minutter siden):

På tide med den ubehagelige praten om fremtiden. Om dere har samme drømmer og mål. Setter ikke NAV noe krav til aktivitet? 

Vet ikke… men han bor jo hos foreldrene sine så vet ikke om det har noe å si.. han har liksom ingen utgifter så er ikke som at han trenger penger fra NAV heller

AnonymBruker
Skrevet

Han begynte å søke jobber idag, men virket nesten mer som om han gjorde det for å gjøre meg glad, istedenfor seg selv…

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en vinner, hvor gamle er dere?

Anonymkode: c16ad...0c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som en vinner, hvor gamle er dere?

Han er snart 21

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så den siste måneden har jeg og kjæresten hatt litt problemer. Han har vært arbeidsledig denne tiden og dette har ført til at forholdet har forandret seg ganske. Han har ikke søkt en eneste jobb den tiden han har vært arbeidsledig, og han har fått en skikkelig usunn livsstil med lite mat (ofte en pizza om dagen, eller måltid fra mc donalds) og han har snudd døgnrytmen så mens jeg er på skole og jobb så sover han og våken om nettene. Han blir sur når jeg tar dette opp, fordi han føler jeg snakker til han som om jeg er mammaen hans. Noe jeg kan skjønne, men når det virker som om han ikke gidder noe lenger så må jeg jo si ifra. Hadde vært noe annet om han fylte dagene med noe eller faktisk søkte jobber. Men virker som om han prioriterer gaming, serier og andre «gøye» ting. Noe som sikkert er lett for han siden han bor hos foreldrene sine. Jeg har også spurt han om han har det bra, og han sier ja, men at han er misfornøyd med hvordan ting er nå med tanke på at han er arbeidsløs… men da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke søker jobber…. Vi krangler nesten daglig nå fordi det er som en ond sirkel.. jeg blir skuffet når han våkner klokka 3 på dagen og han blir sur for at jeg henger meg opp i det… men jeg klarer liksom ikke la vær… jeg bryr meg jo om han og skjønner ikke hvorfor han ikke gjør noe med det. Hva burde jeg gjøre? Hører jo om mange som er arbeidsledige, men de fleste søker jo jobber og er det ikke «frivillig» 
vil jo ikke være sammen med en som lever denne typen livsstil heller….

Dere bor jo ikke sammen engang, så la mannen sove og spise det han vil. Det hadde vært annerledes om han sov til kl 15 hvis dere hadde barn, men han er en voksen mann uten slike forpliktelser (foreløpig). Han bør få styre dagene slik han vil mens han kan.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er snart 21

Og du ser for deg en fremtid sammen med ham? Uten jobb, uten utdannelse (?), uten tiltak? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Dere bor jo ikke sammen engang, så la mannen sove og spise det han vil. Det hadde vært annerledes om han sov til kl 15 hvis dere hadde barn, men han er en voksen mann uten slike forpliktelser (foreløpig). Han bør få styre dagene slik han vil mens han kan.

Men det er jo ikke sunt at han ikke har noe fornuftig å fylle dagene med. Han går ikke på skole eller har jobb:/ det er jo en usunn livsstil

AnonymBruker
Skrevet
Mariss@68 skrev (1 minutt siden):

Og du ser for deg en fremtid sammen med ham? Uten jobb, uten utdannelse (?), uten tiltak? 

Ja, vi har jo snakka om fremtiden vår sammen og vi har begge lyst på barn osv. men er jo kun denne måneden som har vært så annerledes siden det er jo nå han har blitt arbeidsledig… noe jeg var forberedt på, men trodde han skulle gjøre en større innsats på å få jobb eller at han skulle søke studier feks..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han begynte å søke jobber idag, men virket nesten mer som om han gjorde det for å gjøre meg glad, istedenfor seg selv…

Han virker ung siden han enda bor hjemme. La han få ha den friheten til å spise og sove etter eget ønske. Tiden kommer hvor dette ikke lenger vil bli mulig. Hverdagen kommer tidsnok med sine krav og plikter. 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Har han utdanning, eller hatt jobb inntil for en mnd siden? Og hvordan var energinivået da? Det er nesten litt godt gjort hvis det bare har tatt en mnd å kome så langt på "skjeve" med døgnrytme og tiltaksløshet .. Hva sier foreldrene til å sponse denne livsstilen da? Jeg skjønner godt at du reagerer hvis du ser for deg en fremtid med denne gutten/mannen, for slik vil du ikke ha det..

Anonymkode: 433fb...eaa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke sunt at han ikke har noe fornuftig å fylle dagene med. Han går ikke på skole eller har jobb:/ det er jo en usunn livsstil

Han er et voksent menneske som bør få bestemme selv hvordan han vil leve livet, så får du bestemme om du vil fortsette å være sammen med han eller ikke. Det nytter ikke å skulle moralisere over et voksent menneske.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har han utdanning, eller hatt jobb inntil for en mnd siden? Og hvordan var energinivået da? Det er nesten litt godt gjort hvis det bare har tatt en mnd å kome så langt på "skjeve" med døgnrytme og tiltaksløshet .. Hva sier foreldrene til å sponse denne livsstilen da? Jeg skjønner godt at du reagerer hvis du ser for deg en fremtid med denne gutten/mannen, for slik vil du ikke ha det..

Anonymkode: 433fb...eaa

Han har ikke utdanning, bare studiekompentanse fra videregående. Men han har vært i jobb helt til for en måned siden ja.. og han har visst veldig lenge at den jobben tok slutt da, så jeg ville jo egentlig begynt å søke allerede før man slutter… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi har jo snakka om fremtiden vår sammen og vi har begge lyst på barn osv. men er jo kun denne måneden som har vært så annerledes siden det er jo nå han har blitt arbeidsledig… noe jeg var forberedt på, men trodde han skulle gjøre en større innsats på å få jobb eller at han skulle søke studier feks..

En måned, altså 30 dager? 

Og du er helt på tuppa? La gutten få være litt i fred en stund til. 

Anonymkode: 1134b...5b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Han er et voksent menneske som bør få bestemme selv hvordan han vil leve livet, så får du bestemme om du vil fortsette å være sammen med han eller ikke. Det nytter ikke å skulle moralisere over et voksent menneske.

Men alle vil vel ha jobb? Man kommer ikke langt i livet uten det… jeg tror kanskje det ligger noe mer bak det også.. at han ikke har det så bra som han sier.. ingen vil vel leve en sånn livsstil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En måned, altså 30 dager? 

Og du er helt på tuppa? La gutten få være litt i fred en stund til. 

Anonymkode: 1134b...5b1

Ja, en måned der han ikke har gjort noe innsats for fremtiden sin 🤷🏼‍♀️ Ikke søkt en eneste jobb, bare snudd døgnet helt og fyller dagene med snop og serier hver dag.. For meg er dette nesten en dealbreaker…. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han bestemmer selv hvordan han vil leve, og du bestemmer om du vil være sammen med en som lever sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da foreldrenes jobb å klage på at han ikke står opp og søker jobber, og gamer hele natten osv. Jeg skjønner at det plager deg, men la foreldrene ta seg av den kjedelige praten pr nå, og så kan du heller ta den "kule biten".

Eller er foreldrene like sløve? Du har gjerne vært på besøk der, så du ser om foreldrene selv er arbeidsledige og sover til langt på dag og lever i en svinesti.

Anonymkode: 91d80...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke gjort så mye for å endre hans situasjon, men du bestemmer jo selv om du vil fortsette å være sammen med en arbeidsledig slask. Han går nok lei etterhvert, men så lenge foreldrene fortsetter å sponse han med junkfood og snacks, så vil det ta mye lenger tid før han innser hvilken frihet og selvstendighet han går glipp av. Det er først og fremst foreldrene som må sette grenser her.

Anonymkode: 645f5...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...