Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Se her, jeg har søkt på en ledig stilling der hvor jeg allerede har jobbet i 2 måneder. Så de kjenner meg og vet hvordan jeg jobber. Så la oss si at intervjuet går bra, men så ringer de noen referanser og hører noe som ikke er så bra....Hva er poenget med å ringe referanser i det hele tatt når de allerede kjenner meg?? 

Anonymkode: c5f5e...acd

Hadde nok neppe ringt referanser hvis lederen i avdelingen du har jobbet i i to måneder hadde gitt deg gode skussmål. Da er det jo den lederen, som tross alt jobber i samme bedrift som meg, jeg ville ansett som pålitelig referanse. Det sagt så har jeg dessverre også opplevd at straks fast ansettelsesavtale ble signert falt motivasjonen som en stein hos ansatt som deretter ble et problem og traurige, langtekkelige og særdeles ubehagelige oppsigelsesprosesser måtte til. 
Det er veldig trist at folk som tross alt har vist at de kan, velger å bli den uønskede på arbeidsplassen.

Endret av Hareena
  • Liker 1
Skrevet
Hareena skrev (43 minutter siden):

Hadde nok neppe ringt referanser hvis lederen i avdelingen du har jobbet i i to måneder hadde gitt deg gode skussmål. Da er det jo den lederen, som tross alt jobber i samme bedrift som meg, jeg ville ansett som pålitelig referanse. Det sagt så har jeg dessverre også opplevd at straks fast ansettelsesavtale ble signert falt motivasjonen som en stein hos ansatt som deretter ble et problem og traurige, langtekkelige og særdeles ubehagelige oppsigelsesprosesser måtte til. 
Det er veldig trist at folk som tross alt har vist at de kan, velger å bli den uønskede på arbeidsplassen.

Det er jo lederen selv som skal intervjue meg, så litt rart at han likevel skal ringe referanser når han allerede kjenner meg. Kanskje fordi det er kommune og de MÅ ringe selv om det er unødvendig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo lederen selv som skal intervjue meg, så litt rart at han likevel skal ringe referanser når han allerede kjenner meg. Kanskje fordi det er kommune og de MÅ ringe selv om det er unødvendig? 

Har ingen erfaring fra offentlig sektor, men mange her inne har det og jeg håper de kan svare deg.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I offentlig sektor er referanser et krav ja.

Anonymkode: 741ec...56a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I offentlig sektor er referanser et krav ja.

Krav ja, men betyr de mye? 

Skrevet
Hareena skrev (14 timer siden):

Det er vel ingen som oppgir referanser som ikke garanterer hederlig omtale. Da jeg jobbet med rekruttering stusset jeg når kollegaer var oppgitt og ikke tidligere leder - og jeg må med skam melde, uoffisielle referanser ble også brukt. Løsninger av caseoppgaver og tidligere veldokumenterte meritter er kanskje mer å stole på. Er vel enig i at har du referanser fra to-tre tidligere ledere som samstemt gir deg gode skussmål, kan det være avgjørende.

Jeg oppgir kollegaer som referanser fordi jeg jobber prosjektbasert med stor avstand til leder. Det eneste min leder kan si om meg er at prosjektene mine ble fullført og at jeg er ei hyggelig dame. Totalt unyttig kunnskap for deg som potensiell arbeidsgiver. Mine kollegaer/samarbeidspartnere kan fortelle deg alt om mine dårlige/gode egenskaper, min kompetanse, hvordan jeg faktisk er å jobbe med, og alt i mellom.

• Liker 1
Skrevet

Eg er ganske oppteken av referansar og spør alltid om samtykke til å kontakta tidlegare arbeidsgivarar innafor same bransje (spesielt om det er nyleg, langt bak er ikkje relevant). Er og ein av få leiarar som faktisk tar meg tid til opplæring, tilstedeværelse samtidig som eg bruker prøvetida og slår rolig og respektfult ned på ting som ikkje er greitt (kome for seint, gi beskjed 10.min før vakt at man ikkje kjem o.s.v). Dersom det er nokon unge folk som lese detta så er det kjempeviktig å gjera ein god jobb og skapa eit godt inntrykk tidlig, dei yngste har ikkje så mange referansar å velja av.

Referansar betyr absoulutt ikkje alt, det er og ein god del bedrifter som har dårlig omtale, det er mange som kan blomstra under rette forhold. Folk blir og utsatt for ganske mykje jævelskap i arbeidslivet (mobbing, utestenging, sabotering). Det kan vere ganske hardt der ute, sjølv vart eg behandla som dritt på enkelte stadar når eg var ung vikar (stor variasjon).  Eg har fleire gongar tatt inn folk med hull i CV eller "nav" historie o.l som har klart seg heilt supert. Det handle ofta om å gi folk ein sjanse, viktig å tenkja på at vi skal også tilby arbeidstakar eit godt miljø, det er min jobb saman med teamet å sørga for at folk trivest og vil gjera ein god jobb. Det er ein myte at folk har lyst å daffa rundt heima, sjølv om det kanskje virker sånn på kvinneguiden. Eg ser alltid etter utviklingspotensiale og evnen til å ta til seg ny kunnskap. 

Det er heller ingen automatikk at man tar inn folk med gode referansar om jobbintervjuet er dårlig.

Anonymkode: 298cd...f65

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Krav ja, men betyr de mye? 

Det er det umulig å lage en generell regel på. 

Skrevet

Jeg har jobbet i en og samme bedrift i 15 år og sluttet av helsemessige årsaker. Jeg har faktisk ingen referanse å vise til da jeg aldri har jobbet med noen sjef. Jeg har jobbet på en posisjon og en sjelden gang kom sjefen innom for å sjekke og gi evt nye beskjeder. Sjefen var der maks 10 min.

Attesten fra dette firmaet er bare opplysninger som XX har jobbet her siden xx til XX. Beskrivelse av mine arbeidsoppgaver og ikke noe mer. Personen som har skrevet attesten vet jeg ikke hvem er engang. 

Jeg har en kollega jeg kan oppgi som referanse, men det er vanskelig å få tak i den personen på tlf. 
Jeg er helt lost på arbeidsmarkedet pga jeg måtte slutte i forrige jobb og fordi jeg etter 15 år i samme bedrift ikke har noen sjefer å vise til. Snakk om stor, privat bedrift.

Anonymkode: 56901...c35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har jobbet i en og samme bedrift i 15 år og sluttet av helsemessige årsaker. Jeg har faktisk ingen referanse å vise til da jeg aldri har jobbet med noen sjef. Jeg har jobbet på en posisjon og en sjelden gang kom sjefen innom for å sjekke og gi evt nye beskjeder. Sjefen var der maks 10 min.

Attesten fra dette firmaet er bare opplysninger som XX har jobbet her siden xx til XX. Beskrivelse av mine arbeidsoppgaver og ikke noe mer. Personen som har skrevet attesten vet jeg ikke hvem er engang. 

Jeg har en kollega jeg kan oppgi som referanse, men det er vanskelig å få tak i den personen på tlf. 
Jeg er helt lost på arbeidsmarkedet pga jeg måtte slutte i forrige jobb og fordi jeg etter 15 år i samme bedrift ikke har noen sjefer å vise til. Snakk om stor, privat bedrift.

Så hva planlegger du å gjøre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men kan du ikke oppgi sjefen som referanse likevel? Har du andre kolleger som du kan bruke? 

Skrevet
Elysian skrev (22 timer siden):

Men kan du ikke oppgi sjefen som referanse likevel? Har du andre kolleger som du kan bruke? 

Blir ikke sjefen skeptisk til at man bruker kollegaer og ikke leder som referanse? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Blir ikke sjefen skeptisk til at man bruker kollegaer og ikke leder som referanse? 

Ikke hvis du har en forklaring på hvorfor du heller vil bruke en kollega. En sjef som knapt har sett den ansatte er ingen god referanse, i mine øyne.

Skrevet
Elysian skrev (På 5.2.2023 den 16.28):

Ikke hvis du har en forklaring på hvorfor du heller vil bruke en kollega. En sjef som knapt har sett den ansatte er ingen god referanse, i mine øyne.

Riktig, men hva slags grunn kan man finne på hvis man jobbet et sted i hele 7 år, men sluttet pga. sjefen som trakasserte? 

Skrevet

Hvis valget står mellom 2 cirka like personer, er det referansene som avgjør? 

Annonse
Skrevet

Betyr kanskje mindre hvis ledelsen allerede kjenner deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...