AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #21 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det mer behagelig å ha det rundt halsen enn i lomma? Det tror jeg ingenting på. Vil du at folk skal tro du er lege?😅 Anonymkode: bd0f8...aa1 Det kan faktisk være det, avhengig av uniformen og hva man har i lommene. Jeg foretrakk å gå med det rundt halsen. Raskere å henge fra seg er det og. I lommen er det mer i veien, og det drar med seg alt annet i lomma når du fisker det ut. Setter også veldig pris på at det blir mer og mer vanlig med stetoskop som følger rommet, slik at det kun brukes på en pasient av gangen. Mindre smitte, mindre å bære på! Anonymkode: c66df...24a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #22 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mindre smitte, mindre å bære på! Mindre smitte for hvem? Pasienten eller de tretti som deler på stetoskopet? Anonymkode: ce3a0...023 1
Minitroll Skrevet 11. mai 2022 #23 Skrevet 11. mai 2022 Vi bruker stetoskop når vi skal høre etter tarmlyd, og ofte når vi legger ned sonde. Det er også vanlig å bruke når vi lytter litt på lunger. Har det ikke rundt halsen særlig lenge om gangen, men hadde en sykepleierkollega som pleide å ta på seg legefrakk utenpå kjortelen sin. Hun var litt bedre enn oss andre. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #24 Skrevet 11. mai 2022 Svært få leger går med stetoskop rundt halsen, vi går med det i frakkelomma. Anonymkode: b98e2...592 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #25 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 15.17): De som tror de er noe gjør det ja.😅 Ingen sykepleiere trenger som regel stetoskop så ofte at det må gåes med rundt halsen... Anonymkode: bd0f8...aa1 Ingen med kunnskap om smittvern går med stetoskopet hengende rundt halsen uansett hvor ofte de bruker stetoskop. Anonymkode: 60fbb...f5a
FeiteFrida Skrevet 11. mai 2022 #26 Skrevet 11. mai 2022 Minitroll skrev (1 minutt siden): Vi bruker stetoskop når vi skal høre etter tarmlyd, og ofte når vi legger ned sonde. Det er også vanlig å bruke når vi lytter litt på lunger. Har det ikke rundt halsen særlig lenge om gangen, men hadde en sykepleierkollega som pleide å ta på seg legefrakk utenpå kjortelen sin. Hun var litt bedre enn oss andre. La meg gjette, det høres ut som du jobber på gastro? Og av ren nysgjerrighet, så lurer jeg: bruker dere fortsatt å sette ned luft og auskultere for å kontrollere sondeleie? Jeg trodde "alle" hadde sluttet med det. Hun kollegaen hørtes morsom ut, jeg omgås også med en sånn en... 😂
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #27 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er lege, og går med stetoskopet rundt halsen (de gangene jeg faktisk har det med meg...) i likhet med mange av kollegaene mine. Bruker bare uniformsskjorte og bukse, og det er ikke plass til stetoskopet i skjortelommen rett og slett🤷♀️ Så veldig uvanlig er det ikke. Anonymkode: 3fdfc...1ba 1
Minitroll Skrevet 11. mai 2022 #28 Skrevet 11. mai 2022 FeiteFrida skrev (43 minutter siden): La meg gjette, det høres ut som du jobber på gastro? Og av ren nysgjerrighet, så lurer jeg: bruker dere fortsatt å sette ned luft og auskultere for å kontrollere sondeleie? Jeg trodde "alle" hadde sluttet med det. Hun kollegaen hørtes morsom ut, jeg omgås også med en sånn en... 😂 Er mye på gastro. Det er fortsatt vanlig med luft, men jeg pumper sjelden inn luft så lenge jeg ser at det kommer mageinnhold ut. Gullstandard er jo røngten, deretter pH-måling av innhold. Det lærte vi på skolen, men har til gode å se en eneste avdeling som faktisk bruker pH-papir..
Gjest Kastanjefrø Skrevet 11. mai 2022 #29 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ingen med kunnskap om smittvern går med stetoskopet hengende rundt halsen uansett hvor ofte de bruker stetoskop. Anonymkode: 60fbb...f5a Skal jo sprites før og etter bruk, ser ikke helt hvordan det skal være så smitteførende. Spesielt tatt i betraktning at bare litt over halvparten av leger og sykepleiere spriter hendene før de hilser på/undersøker pasientene.
pia mater Skrevet 11. mai 2022 #30 Skrevet 11. mai 2022 FeiteFrida skrev (50 minutter siden): La meg gjette, det høres ut som du jobber på gastro? Og av ren nysgjerrighet, så lurer jeg: bruker dere fortsatt å sette ned luft og auskultere for å kontrollere sondeleie? Jeg trodde "alle" hadde sluttet med det. Hun kollegaen hørtes morsom ut, jeg omgås også med en sånn en... 😂 Luft brukes fortsatt i området jeg jobber og. Fikk bistand for et års tid siden fra sykehuset her for å legge ned en sonde og de brukte kun luft fortsatt. Nå er jeg i kommunen og vi har ikke utstyr til noe annet. 🤷🏼♀️
FeiteFrida Skrevet 11. mai 2022 #31 Skrevet 11. mai 2022 (endret) pia mater skrev (4 minutter siden): Luft brukes fortsatt i området jeg jobber og. Fikk bistand for et års tid siden fra sykehuset her for å legge ned en sonde og de brukte kun luft fortsatt. Nå er jeg i kommunen og vi har ikke utstyr til noe annet. 🤷🏼♀️ Aiaiai! Jeg mener absolutt ikke å kritisere dere som enkeltpersoner/profesjonsutøvere, for dere kan jo ikke noe for hvilket utstyr dere har tilgjengelig. Men jeg synes det er merkelig at dette fortsatt får lov til å passere som gjengs praksis der ute. I alle fall to personer har dødd de seneste årene av feilplassert sonde her til lands, og Ukom har skrevet en fyldig rapport som dømmer "luft-og-auskulter"-praksisen nord og ned. Så hvor dyrt kan det liksom være med en liten strimmel med pH-papir liksom? Sorry til ts, dette ble totalt avsporing. Ble revet med her. Endret 11. mai 2022 av FeiteFrida 1
pia mater Skrevet 11. mai 2022 #32 Skrevet 11. mai 2022 FeiteFrida skrev (1 minutt siden): Aiaiai! Jeg mener absolutt ikke å kritisere dere som enkeltpersoner/profesjonsutøvere, for dere kan jo ikke noe for hvilket utstyr dere har tilgjengelig. Men jeg synes det er merkelig at dette fortsatt får lov til å passere som gjengs praksis der ute. I alle fall to personer har dødd de seneste årene av feilplassert sonde her til lands, og Ukom har skrevet en fyldig rapport som dømmer "luft-og-auskulter"-praksisen nord og ned. Så hvor dyrt kan det liksom være med en liten strimmel med pH-papir liksom? Jepp, er helt merkelig at det fortsatt er rutine, spesielt på sykehus, med den kunnskapen som er idag. Jeg ble ferdig sykepleier for to år siden og vi lærte auskultasjonsmetoden på studiet.. 🙄 Litt pH-papir er nok for dyrt for kommunen min ja, skal vi tro tallene de serverer oss. Men vi får nesten ikke utstyr da det er HDO og ikke sykehjem, selv om nesten alle brukerne er sykehjemspasienter. Penger styrer alt, men det er en annen diskusjon. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #33 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mer behagelig å ha det rundt halsen enn i lomma? Det tror jeg ingenting på. Vil du at folk skal tro du er lege?😅 Anonymkode: bd0f8...aa1 Jeg er lege da, skulle kanskje nevnt det. Jeg har det bare med meg når jeg tror jeg kommer til å få bruk for det, ellers ligger det på kontoret. For all del, det hender det blir liggende i lomma også. Men det er stort og tungt, skulle hatt et i andre lomma også for å skape balanse 😂 Anonymkode: f8b0a...c69
Minitroll Skrevet 11. mai 2022 #34 Skrevet 11. mai 2022 FeiteFrida skrev (2 timer siden): Aiaiai! Jeg mener absolutt ikke å kritisere dere som enkeltpersoner/profesjonsutøvere, for dere kan jo ikke noe for hvilket utstyr dere har tilgjengelig. Men jeg synes det er merkelig at dette fortsatt får lov til å passere som gjengs praksis der ute. I alle fall to personer har dødd de seneste årene av feilplassert sonde her til lands, og Ukom har skrevet en fyldig rapport som dømmer "luft-og-auskulter"-praksisen nord og ned. Så hvor dyrt kan det liksom være med en liten strimmel med pH-papir liksom? Sorry til ts, dette ble totalt avsporing. Ble revet med her. Jeg er enig med deg. Nå skal det sies at at det ofte skilles mellom ernæringssonde og avlastende ventrikkel/duodenalsonde. Om vi legger ned ernæringssonde så blir det som hovedregel tatt rtg. Vi tar de ikke i bruk før vi er sikre på at sonden ligger i «rett sekk».
Maleficenta Skrevet 11. mai 2022 #35 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 15.07): Eller er det bare leger som gjør det? Anonymkode: b03cb...f1c ser akdri leger som gpr rundt ned stetoskop rundt halsen. Kun sett det på tv
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #36 Skrevet 11. mai 2022 Jeg kjenner jeg blir pittelitt irritert over at det er flere og flere som ikke er lege som bruker legefrakk og jeg da... pasientene og folk som jobber der (men ikke tett på deg og derfor ikke kjenner deg) tror du er lege og det blir misforståelser og feiloppfattelser som ikke er bra!! det er bare leger som er leger. Det kan faktisk gå ut over sikkerhet når det ikke er tydelig hvem som har det øverste faglige ansvaret Anonymkode: 76c18...515
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #37 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 15.12): Kun de på kardiologen vil jeg tro. Er som regel leger Anonymkode: d2ea0...f4c Nope. Jeg gjør det og jobber i pediatrien😉 Bruker stetoskop hver dag på jobb. Anonymkode: 93b6e...16e
Majer Skrevet 13. mai 2022 #38 Skrevet 13. mai 2022 På noen avdelinger bruker sykepleiere oftere stetoskop enn leger. Leger bruker det gjerne til å lytte ved å plassere det ved ryggen, men det er mange avdelinger hvor det sjeldent brukes. Pasienter må derimot ofte NEWSes minst to ganger om dagen og det er det sykepleieren og helsefagarbeideren som gjør. Jeg har til og med vært borti en avdeling hvor det om sommeren er flere assistenter som bruker stetoskop enn leger. Sistnevnte tenker jeg er uheldig..
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #39 Skrevet 13. mai 2022 I Norge får vi ingen opplæring på bruk av stetoskop, selv om det kunne faktisk vært til stor hjelp for å vurdere pasientenes tilstand før man tilkaller lege. Jeg vet at utdanningen i Trondheim (NTNU) inneholder et kurs i bruk av stetoskop. Det er nok i andre land, særlig USA, at sykepleiere bærer det som et halskjede 😅 Anonymkode: d0a59...a22
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2022 #40 Skrevet 13. mai 2022 Maleficenta skrev (På 11.5.2022 den 23.33): ser akdri leger som gpr rundt ned stetoskop rundt halsen. Kun sett det på tv Enig, ikke der jeg jobber ihvertfall. Har sett 1-2 lis-1 leger som har gjort det, men jeg syntes det er litt kleint når man har store lommer. Anonymkode: d0a59...a22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå