Gå til innhold

Elektronisk sporing av myndige barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om foreldre som har elektronisk sporing av sine myndige men hjemmeboende barn?
Kunne du tenke det å ha det på dine myndige barn?

Hadde du som voksen godtatt å bli sporet?  

Hva tenker dere om ungdommens rett til privatliv? 

Anonymkode: b392f...5c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt av sporing som skjer av folk over 18 år er ulovlig.

Anonymkode: 4bb9c...297

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt av sporing som skjer av folk over 18 år er ulovlig.

Anonymkode: 4bb9c...297

Det er "frivillig". Ungdommen vet om det, men har ikke en reell mulighet til å si nekte så lenge han/hun bor hjemme under VGS. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker du om foreldre som har elektronisk sporing av sine myndige men hjemmeboende barn?
Kunne du tenke det å ha det på dine myndige barn?

Hadde du som voksen godtatt å bli sporet?  

Hva tenker dere om ungdommens rett til privatliv? 

Jeg tenker at det er noe av det mest idiotiske jeg har hørt.

Jeg kunne ikke hatt det på noen av mine unger, myndige eller ikke. Hadde klikka i vinkel om noen hadde hatt det på meg.

Myndige barn er vel forresten et oksymoron?

Anonymkode: 87307...a1c

• Liker 14
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg hadde faktisk anmeldt foreldrene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi mulighet til å spore hverandre alle sammen, jeg, mannen og sønnen vår. Fullstendig frivillig for alle parter, selv om sønnen bare er 10. Men han synes det er bedre enn at jeg ringer og forstyrrer for å spørre hvor han er. 😛

Om vi fortsetter å gjøre det sånn når han blir myndig kommer jo an på hva han synes om det når den tid kommer. Kunne aldri falle meg inn å tvinge ham eller sette det som betingelse for å bo hjemme.

Anonymkode: 9ee80...d23

• Liker 6
Skrevet

Vi kan og hele tiden se hvor vi er, altså jeg og min snart elleveåring. :) For min del så kan vi godt ha det slik alltid men om han plutselig sier nei takk så er jo det og greit. Nå er det veldig praktisk for da kan jeg se hvor langt han er kommet og planlegge etter det. Og som en over, så slipper han at jeg ringer og gnåler om hvor han er. 😄 Gutter liker ikke gnål... :P 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det reagerer jeg sterkt på. Det hadde vært helt utenkelig å spore barna mine, både nå og når de blir eldre eller voksne. Også barn har rett til privatliv og å ha et krav om sporing for at voksne barn skal kunne bo hjemme er helt bak mål. Jeg hadde aldri godtatt å bli sporet og hadde aldri ønsket å spore mannen min. De eneste situasjonene hvor jeg tenker det er greit er hvis det handler om f.eks. en dement voksen eller et barn som trenger å følges med på f.eks. pga diagnoser.

Til de som påstår det er fullstendig frivillig: Hvis mannen deres plutselig kommer og sier at han ikke vil bli sporet lenger, hadde dere seriøst sagt at det var greit uten å spørre hvorfor eller uten å tenke en eneste tanke om hva som ligger bak og om det betyr at han driver med noe han ikke vil du skal vite? Frivillighet handler ikke bare om å si ja når man begynner med noe, det handler også om muligheten til å slutte når man vil. Hvis noen vet at det å slutte å la seg spore ville medføre ubehagelige spørsmål så er det ikke frivillig lenger.

Endret av Arkana
  • Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var drøyt. Vi har snapkartet på både foreldre og tenåringer, men det er ikke tvang. Men jeg ønsker gjerne å vite hvor 15 åringen er da han er veldig dårlig på å si i fra hvor han går. Han godtar det greit, så slipper han så mye mas fra ho mor. 

Anonymkode: b1ac8...9d0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er problematisk uansett alder og uansett hvot frivillig det påstås å være. Alle har rett på privatliv. Dette er av de tingene jeg er så lykkelig over at ikke var en mulighet da jeg var barn.

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her sporer vi hverandre alle sammen. Min mann og jeg bruker sporingen så vi kan planlegge middag om en kommer først hjem. Vi bruker det for å hente hverandre når hi går litt for lange turer, og vi har det på ungene. De synes det er helt greit og de ber oss stadig om å pinge telefonen deres når de har lagt den et sted i huset og glemt hvor. 

Anonymkode: 79fdc...97a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har det. Alle synes det er en trygghet. Om man ønsker privatliv kan man bare slå av, det er helt frivillig. 

Anonymkode: 14fca...b2c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi har det inne på google maps. Vi kan se dem og de kan se oss. Da vet vi alle hvor de andre er hvis det skulle skje noe eller de f eks vil at vi skal hente de og de ikke vet hvor de er (adresse o.l.). Vi følger ikke med på de 24/7. Jeg føler iallefall at det er en slags trygghet. De har fullt lov til å slå det av, men pr i dag så er det helt i orden at vi sporer hverandre. 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Det reagerer jeg sterkt på. Det hadde vært helt utenkelig å spore barna mine, både nå og når de blir eldre eller voksne. Også barn har rett til privatliv og å ha et krav om sporing for at voksne barn skal kunne bo hjemme er helt bak mål. Jeg hadde aldri godtatt å bli sporet og hadde aldri ønsket å spore mannen min. De eneste situasjonene hvor jeg tenker det er greit er hvis det handler om f.eks. en dement voksen eller et barn som trenger å følges med på f.eks. pga diagnoser.

Til de som påstår det er fullstendig frivillig: Hvis mannen deres plutselig kommer og sier at han ikke vil bli sporet lenger, hadde dere seriøst sagt at det var greit uten å spørre hvorfor eller uten å tenke en eneste tanke om hva som ligger bak og om det betyr at han driver med noe han ikke vil du skal vite? Frivillighet handler ikke bare om å si ja når man begynner med noe, det handler også om muligheten til å slutte når man vil. Hvis noen vet at det å slutte å la seg spore ville medføre ubehagelige spørsmål så er det ikke frivillig lenger.

Hvorfor skal det være et problem å bli sporet om man ikke har noe å skjule? 

Anonymkode: a38fc...fc8

• Liker 2
Skrevet

For min del er det helt uhørt. 

Jeg vil ikke bli sporet av noen selv, mine barn og min mann har jeg/ingen behov for å overvåke. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Fabienne skrev (26 minutter siden):

For min del er det helt uhørt. 

Jeg vil ikke bli sporet av noen selv, mine barn og min mann har jeg/ingen behov for å overvåke. 

Ubehagelig overvåking krever jo at noen holder på med ting de ikke burde.

Vi opplever det som en trygghet. Fordi ingen har noe å skjule. 

Er derimot bare greit om jeg skal sjekke at han har kjørt fra jobb (slipper å ringe), om vi er på handletur og ikke umiddelbart finner hverandre. Om jeg er på jobbreise så kan han sjekke om jeg er på hotellet, middag, eller tilbake på hotellrommet før han ringer. Eller om jeg er ute og han skal hente meg. 

Eneste tilfellet jeg ville følt dette var ubehagelig var om jeg var på steder jeg ikke ellers ville ønsket å fortelle han om.  Og det gjør jeg jo aldri. 

Anonymkode: 14fca...b2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal det være et problem å bli sporet om man ikke har noe å skjule? 

Du utviser en utrolig skremmende holdning, at man må eller burde akseptere sporing så lenge man ikke har noe å skjule. Hvor går da grensen? Kan myndighetene overvåke telefonene våre? Eposter? Spore hvor vi beveger oss? Kanskje vi skal bli som Kina? For det må jo være greit så lenge man ikke har noe å skjule? 

https://www.nettavisen.no/artikkel/vi-har-alle-noe-a-skjule/s/12-95-2376020

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Arkana said:

Jeg hadde sikkert spurt hvorfor hvis han ville slå det av, men det hadde han også gjort. Så hvis dette er tvang så er det i såfall tvang som vi begge har påført oss selv og hverandre, ikke bare som jeg har påført ham. Men ingen av oss har noe problem med det, så jeg kan ikke se hvorfor andre skulle ha det. Vi har brukt det 3-4 ganger til å se hvor hverandres telefoner er når de har blitt glemt igjen et sted, så det har kommet godt med. Jeg har også brukt det til å sjekke hvordan han ligger an i løypa for å beregne når jeg skal ha middagen klar, og det synes han faktisk er veldig greit. ;)

Jeg hadde ikke spurt hvorfor hvis sønnen ville slå det av, det tenker jeg er helt naturlig at han kanskje vil etter hvert. Men om det blir før han er voksen (nesten i alle fall) så vil han nok få beskjed om at han da må ta telefonen når jeg ringer, og at han må ha kontroll på telefonen sin fordi jeg da ikke kan se hvor den er hvis han mister den.

Anonymkode: 9ee80...d23

Skrevet
Kittykat skrev (2 timer siden):

Vi har det inne på google maps. Vi kan se dem og de kan se oss. Da vet vi alle hvor de andre er hvis det skulle skje noe eller de f eks vil at vi skal hente de og de ikke vet hvor de er (adresse o.l.). Vi følger ikke med på de 24/7. Jeg føler iallefall at det er en slags trygghet. De har fullt lov til å slå det av, men pr i dag så er det helt i orden at vi sporer hverandre. 

Vi bruker også google Maps der vi kan dele location. Jeg å mannen min kan se hverandre. Min sønn er bare 10 men da kan vi bare dele hans sted 1 dag av gangen..og han vet om det. 

Han får selv bestemme dette når han blir eldre.

Det er jo ikke som at voksne sitter og følgere hvert eneste spor etc de går. Jeg ville følt meg trygg om noe skulle skje..om ungdom ikke svarte på mobilen..eller mobil ikke hadde mer strøm

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (41 minutter siden):

Du utviser en utrolig skremmende holdning, at man må eller burde akseptere sporing så lenge man ikke har noe å skjule. Hvor går da grensen? Kan myndighetene overvåke telefonene våre? Eposter? Spore hvor vi beveger oss? Kanskje vi skal bli som Kina? For det må jo være greit så lenge man ikke har noe å skjule? 

https://www.nettavisen.no/artikkel/vi-har-alle-noe-a-skjule/s/12-95-2376020

Snakk om å dra det ut av proporsjoner, og så linke til en artikkel i nettavisen 🤦‍♀️

Det er utrolig praktisk å spore telefonen til min mann. Nå er vår sønn kun 2 år, men etterhvert som han vokser opp vil vi selvfølgelig ha det samme for han. Gjør hverdagen så mye enklere. I et godt ekteskap, burde man virkelig ikke ha noe problem med full åpenhet. Men du er vel imot felles økonomi også? Gud forby at den andre skal se hva pengene brukes på!! 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...