Anonym2203 Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Hei. Er 13 uker på vei og skal på første ultralyd i morgen. Aldri tatt ultralyd eller hatt slike undersøkelser før. Hvor lenge varer en slik undersøkelse? Hva kan jeg forvente? Har veldig angst for legebesøk og div fra før, så er veldig redd for at det ikke skal gå bra. Har fått angstanfall av legebesøk og undersøkelser tidligere, og i tillegg er jeg mer sliten og svimmel i det siste også. Setter pris på alle svar. Godtar ikke negative tilbakemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Setter pris på alle svar men godtar ikke negative tilbakemeldinger? Velkommen til KG.. Regner med det er innvendig ultralyd du skal på? Tipper selve ultralydstaven er inni 2-4 minutter kanskje? Så er det hele opplegget rundt det å kle av/på seg og legge seg til rette osv. Hele seansen tar vell 30 minutter. Ingenting å ha angst for. Folk gjør det hele tiden. Legen gjør det hele tiden. Du er ikke noe unntak. Lykke til. Anonymkode: 54ba9...a18 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Hadde tidlig ultralyd for en uke siden. Jeg måtte ta innvendig siden det var så tidlig (9 uker). vet ikke hvordan det er når du er 13 uker, men du kan jo ringe dit å høre bare for å være forberedt? for min del varte vel hele greia i knappe 10 min fra jeg gikk inn døra. La meg til rette i stolen, og så på at det ble tatt mål, å så fikk vi et bilde. Kunne gjort det 100 ganger, ingenting å være redd for Anonymkode: 31bee...058
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Har angst i perioder selv, så skjønner følelsen din. Er det selve undersøkelsen eller er du redd for barnet i magen? Eller begge? I de aller fleste tilfeller så går det veldig bra. Foster som ikke er levedyktig blir ofte abortert før uke 12. Prøv å si det høyt til deg selv. Akkurat nå har du ingen grunn til bekymring. Du har ikke fått en dårlig beskjed. Selve undersøkelsen er ikke ubehagelig.Du ligger på en benk og får en gelé/krem på magen, og et lite apparat som de stryker lett på magen. Du ser på en skjerm samtidig. Jeg skal nesten garantere deg at hele opplevelsen blir er fint og minneverdig øyeblikk. Tenk at du skal få se den lille som koser seg inne i magen din. Det er mye å se i uke 13. ❤️ Også bør du få gå til jordmor/lege oftere enn det man skal, så du får snakket om bekymringene dine. Anonymkode: 3bcf1...10d
Kvinne_med 3 barn Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Anonym2203 skrev (8 minutter siden): Hei. Er 13 uker på vei og skal på første ultralyd i morgen. Aldri tatt ultralyd eller hatt slike undersøkelser før. Hvor lenge varer en slik undersøkelse? Hva kan jeg forvente? Har veldig angst for legebesøk og div fra før, så er veldig redd for at det ikke skal gå bra. Har fått angstanfall av legebesøk og undersøkelser tidligere, og i tillegg er jeg mer sliten og svimmel i det siste også. Setter pris på alle svar. Godtar ikke negative tilbakemeldinger. Jeg klarer ikke sette meg helt inn i angst som oppstår ved legebesøk o.l, men tenker det beste du kan gjøre for deg selv er å ringe dit du skal (eller få mannen til å gjøre det) for å legge frem utfordringen, og samtidig spørre dem om hva som kommer til å skje osv. kanskje er det nettopp den tryggheten du trenger (dvs, vite hva du går til samt at de er forberedt på at de skal ta i mot noen som er kjemperedd) for at du kan møte opp med litt lavere puls? Ønsker deg lykke til🤗 Selv har jeg tre barn, var på tidlig ul og ordinær + 3d med de to siste, har bare fine opplevelser med det. Men igjen, så er jeg ikke i samme situasjon mht å være redd.
Silva Pluvialis Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 (endret) Er det utvendig eller innvendig ultralyd du skal ta? Hva er det du har angst for? Jeg er helt sikker på at de er vant til folk som er nervøse og vet hvordan de skal trygge deg, men det er lurt å være ærlig om at du er nervøs, så kan de berolige deg. Du kan også ringe inn på forhånd for å gi beskjed hvis du føler at det kan hjelpe deg at de er litt forberedt på dine behov. Endret 9. mai 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 I uke 13 blir det tatt utvendig UL Anonymkode: 99627...e24 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I uke 13 blir det tatt utvendig UL Anonymkode: 99627...e24 Jeg fikk begge deler i slutten av uke 12. Kommer litt an på hvor godt de får sett. Begynner nok uansett med utvendig, men greit å forberede seg på at de vil ta innvendig også 😊 Anonymkode: 4eae5...92b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Setter pris på alle svar men godtar ikke negative tilbakemeldinger? Velkommen til KG.. Regner med det er innvendig ultralyd du skal på? Tipper selve ultralydstaven er inni 2-4 minutter kanskje? Så er det hele opplegget rundt det å kle av/på seg og legge seg til rette osv. Hele seansen tar vell 30 minutter. Ingenting å ha angst for. Folk gjør det hele tiden. Legen gjør det hele tiden. Du er ikke noe unntak. Lykke til. Anonymkode: 54ba9...a18 Ved uke 13 tenker jeg det er utvendig i første omgang. Jeg fikk iallfall utvendig både i uke 9 og 12. Jordmor som utførte på alle mine ul(3 svangerskap) Anonymkode: d87dc...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Jeg fikk både utvendig og innvendig i uke 12+6. Uansett ingenting å være redd for. Det er snarere utrolig fint å få se den lille krabaten som vokser og gror inni deg. Vår beveget seg utrolig mye, noe vi synes var veldig søtt. Det er også godt å få stadfestet at den er sunn og velutviklet. Du burde glede deg. Anonymkode: 38243...8af 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Kun hatt utvendig UL i uke 12 i begge svangerskap. Det er veldig hyggelig så lenge alt står fint til med fosteret, du kommer inn på et rom, legger deg ned på benken, bretter opp genser og drar bukse et godt stykke ned på rumpa. Jordmor plasserer et håndkle nederst og smører gele på magen før hun setter proben på magen. Det er en skjerm i taket som du kan se på under undersøkelsen. Varer kanskje 20 minutter mens de måler foster og sånne ting, etterpå får du kanskje noen bilder og et skjema med hva funnene er (mål på fosteret og sånne ting). Skal far være med? Anonymkode: f82fd...f25 1
Anonym2203 Skrevet 9. mai 2022 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2022 Tvillingsjel skrev (15 minutter siden): Er det utvendig eller innvendig ultralyd du skal ta? Hva er det du har angst for? Jeg er helt sikker på at de er vant til folk som er nervøse og vet hvordan de skal trygge deg, men det er lurt å være ærlig om at du er nervøs, så kan de berolige deg. Du kan også ringe inn på forhånd for å gi beskjed hvis du føler at det kan hjelpe deg at de er litt forberedt på dine behov. Fikk ikke noe beskjed på innvendig eller utvendig. Legen henviste meg bare til en gynekolog for en ultralydundersøkelse. Fikk ikke vite noe mer. Jeg har sosial angst, og er redd for besvimelser og slikt. Vet jeg ikke burde være redd for det hos helsepersonell, men er fortsatt velsig ubehagelig🙈 Har også akkurat vært forkjølet, og svigermor mener det kan ha negativ innvirkning på barnet. Selv om jeg aldri har hørt det før. Så er småredd for at det ikke skal være liv der også.
Anonym2203 Skrevet 9. mai 2022 Forfatter #13 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kun hatt utvendig UL i uke 12 i begge svangerskap. Det er veldig hyggelig så lenge alt står fint til med fosteret, du kommer inn på et rom, legger deg ned på benken, bretter opp genser og drar bukse et godt stykke ned på rumpa. Jordmor plasserer et håndkle nederst og smører gele på magen før hun setter proben på magen. Det er en skjerm i taket som du kan se på under undersøkelsen. Varer kanskje 20 minutter mens de måler foster og sånne ting, etterpå får du kanskje noen bilder og et skjema med hva funnene er (mål på fosteret og sånne ting). Skal far være med? Anonymkode: f82fd...f25 Veldig fin informasjon. Veldig betryggende! Ja, barnefar skal være med.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 Det går helt fint! UL er en spennende opplevelse. Og en forkjølelse påvirker ikke fosteret, ikke hør på svigermor. Lykke til! Anonymkode: 1636d...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 Tviler på at forkjølelse er noen fare for barnet, jeg hadde korona uka før ultralyden i uke 12 sist, har nå hatt den ordinære ultralyden i uke 18 og alt er fint med fosteret. Hyggelig for dere begge at far kan være med, siden det blir første møte med barnet 😊 husk at de fleste svangerskap går bra, men dersom det skal være dårlige nyheter så er det godt å være to. Noen spesiell grunn til at du er henvist til tidlig ultralyd? Anonymkode: f82fd...f25 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 Bare tenk at det er ingenting med den legen du skal til som er skummelt. Det er trygt og viktig å gå dit. det er angsten din som er skummel. Aka din egen hjerne jobber mot deg. Prøv å få litt kontroll over tankene dine. Meditasjon fks Anonymkode: 5fbba...a13
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 Anonym2203 skrev (10 minutter siden): Fikk ikke noe beskjed på innvendig eller utvendig. Legen henviste meg bare til en gynekolog for en ultralydundersøkelse. Fikk ikke vite noe mer. Jeg har sosial angst, og er redd for besvimelser og slikt. Vet jeg ikke burde være redd for det hos helsepersonell, men er fortsatt velsig ubehagelig🙈 Har også akkurat vært forkjølet, og svigermor mener det kan ha negativ innvirkning på barnet. Selv om jeg aldri har hørt det før. Så er småredd for at det ikke skal være liv der også. Forkjølelse påvirker ikke barnet. Barnet er så godt beskyttet så Anonymkode: 31bee...058 1
Anonym2203 Skrevet 9. mai 2022 Forfatter #18 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tviler på at forkjølelse er noen fare for barnet, jeg hadde korona uka før ultralyden i uke 12 sist, har nå hatt den ordinære ultralyden i uke 18 og alt er fint med fosteret. Hyggelig for dere begge at far kan være med, siden det blir første møte med barnet 😊 husk at de fleste svangerskap går bra, men dersom det skal være dårlige nyheter så er det godt å være to. Noen spesiell grunn til at du er henvist til tidlig ultralyd? Anonymkode: f82fd...f25 Nei, er mitt første svangerskap og har aldri hatt noe problem med fertilitet heller. I tillegg er jeg ganske ung. Men legen jeg har nå er vikar og har ikke utdanning innenfor graviditet, så mulig han ville sende meg på en ultralyd så tidlig for å sjekke at alt er greit.😊
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #19 Skrevet 9. mai 2022 Anonym2203 skrev (3 timer siden): Nei, er mitt første svangerskap og har aldri hatt noe problem med fertilitet heller. I tillegg er jeg ganske ung. Men legen jeg har nå er vikar og har ikke utdanning innenfor graviditet, så mulig han ville sende meg på en ultralyd så tidlig for å sjekke at alt er greit.😊 Hvor i landet er dette? Trodde ikke de var begynt med TUL. Anonymkode: 09376...1a6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #20 Skrevet 9. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor i landet er dette? Trodde ikke de var begynt med TUL. Anonymkode: 09376...1a6 Viken har begynt, Haugesund har begynt, tror kongsvinger har. Dette er basert på termingruppe nov 22. Jeg fikk på kalnes, jeg er 33 Anonymkode: d87dc...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå