Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med han flere ganger om at jeg kan ikke stå helt alene om alt av innkjøp til baby. Til nå har han nesten ikke vært med på noe som helst, og jeg har brukt flere tusen og lagt mye sjel å finne ting. Jeg har kjøpt brukt der jeg kan.

Jeg tok det opp med han igjen i går, fordi jeg synes det er dårlig gjort da han har myyye bedre råd enn meg. Han ber meg til slutt ramse opp alt som trengs å kjøpes enda, og jeg forteller. Så sitter han en stund på tlf og sier "sånn" da kjøper jeg seng og madrass nå. Åh så flott sa jeg. Men! Det viste seg at han bare satt der i affekt å la en haug av tingene som jeg nevnte i handlekurven inne på nettbutikken, og han kjøpte dessverre ikke noe av dette når han la fra seg tlf, han sa at "da ligger det i handlekurven til en annen dag". Jeg kjenner han, og vet at han ikke kommer til å gå inn en annen dag å kjøpe det da. Jeg er skuffet, mannen har såpass mye penger at det er ikke det det står på. 

Hvordan gjør dere ting her, er mennene deres med eller må dere betale alt selv? 

Anonymkode: 8e8a0...5c2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager.. Er vel like så greit å få barn uten denne mannen? Du får jo sikkert mer av han via barnebidrag uansett.

Anonymkode: 67580...0b1

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må snakke sammen. Er det selve shoppingen han er uinteressert i, at han tenker du har mer peiling på hva som trengs? i så fall kan han jo vippse deg penger og du stå for å finne tingene hvis du er flinkere til å finne på tilbud og brukt.

Anonymkode: 17878...a29

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har jeg valgt å få barn med en ordentlig mann. Vi har ting som ekteskap og felles økonomi på plass, før vi gikk hen og fikk barn. 

Anonymkode: d7255...8b7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er han gjerrig ellers også, eller er det at han synes det er kjedelig? Lett løst ved å sende han vippskrav for halve beløpene du bruker.

Anonymkode: cabe5...407

• Liker 3
Skrevet

Kanskje dere burde ha en felles konto 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har snakket med han flere ganger om at jeg kan ikke stå helt alene om alt av innkjøp til baby. Til nå har han nesten ikke vært med på noe som helst, og jeg har brukt flere tusen og lagt mye sjel å finne ting. Jeg har kjøpt brukt der jeg kan.

Jeg tok det opp med han igjen i går, fordi jeg synes det er dårlig gjort da han har myyye bedre råd enn meg. Han ber meg til slutt ramse opp alt som trengs å kjøpes enda, og jeg forteller. Så sitter han en stund på tlf og sier "sånn" da kjøper jeg seng og madrass nå. Åh så flott sa jeg. Men! Det viste seg at han bare satt der i affekt å la en haug av tingene som jeg nevnte i handlekurven inne på nettbutikken, og han kjøpte dessverre ikke noe av dette når han la fra seg tlf, han sa at "da ligger det i handlekurven til en annen dag". Jeg kjenner han, og vet at han ikke kommer til å gå inn en annen dag å kjøpe det da. Jeg er skuffet, mannen har såpass mye penger at det er ikke det det står på. 

Jeg og samboer har en felles konto vi setter inn lik sum hver på til felles regninger og til ting babyen MÅ ha. Anbefales. Dersom vi vet at vi kommer til å trenge noe nytt som er dyrt av felles ting øker vi summen den måneden. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 05baf...30e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en tafatt mann. Her satte vi opp en felles konto som skal gå til alt til barnet med en gang jeg ble gravid (vi har delt økonomi enn så lenge). Begge setter inn omtrent like mye, og denne kan jeg feks bruke på amme bh også. Send han vips krav når du kjøper noe, han kan ikke drive å snike seg unna innkjøp til babyen på denne måten. 

Anonymkode: c4ea6...136

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere må snakke sammen. Er det selve shoppingen han er uinteressert i, at han tenker du har mer peiling på hva som trengs? i så fall kan han jo vippse deg penger og du stå for å finne tingene hvis du er flinkere til å finne på tilbud og brukt.

Anonymkode: 17878...a29

Jeg prøver å snakke med han, men når ikke inn. Nei, han elsker å shoppe til seg selv så er ikke der skoen trykker. Han blir bare sur når jeg nevner at baby faktisk ikke er gratis og at ting koster. Jeg har uansett ikke noe problem med at jeg ordner alt hvis han er med og betaler, men å være med på noe som koster penger er han lite interessert i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å snakke med han, men når ikke inn. Nei, han elsker å shoppe til seg selv så er ikke der skoen trykker. Han blir bare sur når jeg nevner at baby faktisk ikke er gratis og at ting koster. Jeg har uansett ikke noe problem med at jeg ordner alt hvis han er med og betaler, men å være med på noe som koster penger er han lite interessert i.

Snakket dere ikke om dette før dere prøvde å få barn? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mannen her har kun kjøpt stellematte (da etter en lignende samtale at det var jeg som kjøpte alt), ellers har alt falt på meg. Hadde ikke blitt noe babyutstyr dersom han skulle hatt ansvaret 😂 han ga uttrykk for at han ikke visste hva han kunne hjelpe til med da jeg og min familie «ordnet alt». Jeg har også nevnt flere ganger hvorfor han ikke kjøper utstyr og at det er kun jeg, og da ber han meg sende link eller at jeg skal bruke hans kort! Tanken har falt meg inn flere ganger om han ikke er interessert i babyen, men tror rett og slett han ikke vet hva som trengs av utstyr (og jo, han kan lik så godt som meg undersøke dette selv) og sikkert noe om interesse om klær og diverse som en mann generelt. Nå har vi jo felles økonomi uten å være gift, og han betaler alt av mat og lignende. Det jevner seg ut til syvende og sist, og det spiller ingen rolle hvem som kjøper hva siden vi har delt økonomi. Vi betaler kun en lik sum på en regningskonto, slik at faste utgifter deles på fra den kontoen.

Anonymkode: a396f...a7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må jo bare kreve at han vippser deg for minst halvparten av det du har kjøpt inn til nå. Enkelt og greit! Jeg haddr aldri i verden gått med på å betale alt "selv". Babyen som kommer er vårt felles ansvar, ikke mitt alene.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1) når vi først valgte barn hadde vi jo for lenge siden valgt livet sammen. Noe som for oss også innebærer felles økonomi.

2) vi fordeler oppgaver. Det er ikke nødvendig at begge gjør undersøkelser og innkjøp. Det sagt kan vi gjerne fordele det slik at han har ansvar for alt av klær, mens jeg gjør alt av undersøkelser rundt vogn og bilstol. Akkurat slik vi fordeler ferie; "fikser du fly og leiebil, så ordner jeg hotell?"

Anonymkode: 9b76d...27f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakket dere ikke om dette før dere prøvde å få barn? 

Jo, men da sa han jo sikkert bare det som jeg "ville høre". Han gjør ikke det han sa nå, før vi ble gravide skulle han kjøpe hva som helst til barnet sitt "koste hva det koste vil" snakk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde ha felles konto. Slutt å handle inn før han vippser. Det er helt utrolig at du faktisk må krangle om å få kjøpt utstyr til felles baby. 

Her hjemme var det motsatt. Mannen handlet alt og var stadig på babybutikker eller leste best-i-test artikler om babyutstyr før han kjøpte. Jeg måtte til slutt be han roe seg ned. 

Nå som barnet vårt er blitt større, er det fortsatt han som handler inn, mens jeg selger/gir bort klær som barnet har vokst fra.

Anonymkode: 62633...3eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde ha felles konto. Slutt å handle inn før han vippser. Det er helt utrolig at du faktisk må krangle om å få kjøpt utstyr til felles baby. 

Her hjemme var det motsatt. Mannen handlet alt og var stadig på babybutikker eller leste best-i-test artikler om babyutstyr før han kjøpte. Jeg måtte til slutt be han roe seg ned. 

Nå som barnet vårt er blitt større, er det fortsatt han som handler inn, mens jeg selger/gir bort klær som barnet har vokst fra.

Anonymkode: 62633...3eb

Du må være kjempeheldig tenker jeg. Har inntrykk av at menn stort sett hater shopping. Med mindre man snakker om verktøy eller duppeditter og dingser.

Anonymkode: 242e2...aab

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Han vil forresten ikke ha delt økonomi pga han tjener mye mer enn meg, så derfor har vi ikke det. Vi deler 50 prosent på regninger og mat, og etter det sitter han igjen med en haug av penger til eget forbruk og jeg nesten ingenting som jeg bruker på baby. Jeg har nå satt ned foten tydelig på dette flere ganger, som sagt senest i går, men det funket jo ikke. 

Dere som sier at det bare er å sende vippskrav, det hadde bare skapt krangel mellom oss og går dessverre ikke. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han vil forresten ikke ha delt økonomi pga han tjener mye mer enn meg, så derfor har vi ikke det. Vi deler 50 prosent på regninger og mat, og etter det sitter han igjen med en haug av penger til eget forbruk og jeg nesten ingenting som jeg bruker på baby. Jeg har nå satt ned foten tydelig på dette flere ganger, som sagt senest i går, men det funket jo ikke. 

Dere som sier at det bare er å sende vippskrav, det hadde bare skapt krangel mellom oss og går dessverre ikke. 

Ja, og hva så? Er det ikke verdt å krangle om dette? Skal du bare la ham holde på sånn? 

Anonymkode: ec7a4...fe9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, men da sa han jo sikkert bare det som jeg "ville høre". Han gjør ikke det han sa nå, før vi ble gravide skulle han kjøpe hva som helst til barnet sitt "koste hva det koste vil" snakk.

Men …. Har økonomi vært et tema før? 

Jeg og mannen har da ikke trengt å ha en slik samtale da det er en selvfølge for begge at et barn vil medføre nye kostnader liksom. 

Anonymkode: 05baf...30e

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må prate med ham. Spør ham hva det er som gjør at han nøler og ikke vil være med og diskutere, planlegge og kjøpe inn ting til baby. 

Anonymkode: fe44d...b5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...