Gjest Ringevikar Skrevet 7. november 2005 #1 Del Skrevet 7. november 2005 For tiden har jeg ingen fast jobb, er en slags tilkallingsvikar. Har ingen fast avtale om jobb, ingen avtale overhodet, de bare ringer når de trenger meg. Ordningen kom i stand etter at jeg var vikar der for noen mndr siden, det oppdraget hadde jeg kontrakt på. Da vikariatet var over, sa jeg at det er bare å ringe hvis de trenger folk. De har ringt jevnlig, og jeg har stilt opp de aller fleste gangene. Har sagt nei når jeg skulle på forelesninger, går på samlingsbasert studie, er altså student på deltid. Har også sagt nei til kveldsvakter når mannen min har vært bortreist med sin jobb, da vi ikke har noen barnevakter som kan steppe inn. I disse tilfellene har jeg sagt at jeg kan gå dagtid i stedet, og så har de fått noen andre på kveld. Sjefen ringte og ville ha meg inn på kort varsel, jeg sa at jeg kan dessverre ikke nå pga må skrive oppgave på studiet mitt. Jeg er booket inn på jobb noen kvelder i månedsskiftet, så nå må jeg konsentrere dagene om studiet som jeg har betalt tjue tusen i studieavgift på. Er for ille å ikke klare å ta eksamen da, syns jeg. Sjefen ble sur, og sa i snurten tone "nei, da må jeg bare se meg om etter flere vikarer da". Jeg beklaget igjen og sa at jeg må dessverre prioritere hardt nå. Det har liksom vært greit når jeg skulle på samlinger, men når jeg nå "bare skulle sitte hjemme og skrive oppgave" så ble han altså surken. Men f*n det er da ikke noen grunn til at jeg skal ha dårlig samvittighet for at bedriften kommer i knipe, er det vel? Det er en litt spes. bransje så det vokser ikke fagfolk på trær her i distriktet. Ahhhrrrg, måtte bare skrive det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #2 Del Skrevet 7. november 2005 Nei, det er ingen grunn til at du skal ha dårlig samvittighet her så framt du ikke har forpliktet deg til å stille opp for dem. Det er vanskelig å få folk som ringevikarer i de aller fleste bransjer pga usikker arbeidstid, kort varsel osv, så jeg skjønner ikke tonen til han sjefen din jeg. De aller fleste steder pleier de å være kjempeglade for at noen vil stå tilgjengelig som vikar for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. november 2005 #3 Del Skrevet 7. november 2005 Du burde slutte å fortelle hvorfor du ikke kan jobbe, det har ikke sjefen noe med. Si bare at du ikke kan, det holder lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ringevikar Skrevet 7. november 2005 #4 Del Skrevet 7. november 2005 Si bare at du ikke kan, det holder lenge. ← Nja, det gjør jo ikke det. Da kjører de på med at de har to syke og en på ferie (slik at jeg skal synes synd på de gjenværende som da må jobbe seg ihjel omtrent), så jeg må liksom "rettferdiggjøre" at jeg har sagt nei ved å si at jeg er opptatt på høyskolen de dagene. Og da har det liksom vært greit og samtalen avsluttes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #5 Del Skrevet 7. november 2005 Det er de som ringer deg opp som har et problem isåfall... De vet jo det at ikke alle vikarene på ringelisten kan til enhver tid. De neste gangene de ringer: ikke oppgi grunner til at du ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trolletrine Skrevet 7. november 2005 #6 Del Skrevet 7. november 2005 Eller enda bedre,-ikke ta telefonen Har selv jobbet mange år som tilkallingsvikar,og ble nedringt fra flere forskjellige poster.I dag er det jeg som som ofte ringer rundt for å få tak i folk,og min erfaring er at de vikarene som ofte sier nei,er tilslutt de som blir ringt til sist,dvs får mindre vakter.Sånn har det alltid vært,og sånn forblir det vel en stund også.Mitt tips er å gi beskjed på forhånd at du dessverre ikke kan ta vakter på så og så lenge,men at du etter "friperioden" er tilgjengelig igjen.Mitt inntrykk er at de fleste respekter dette.Hvis ikke,så er du som sagt ikke pliktig til å være tilgjengelig hele tiden,heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå