AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Ser ofte dette med pensjon ofte går igjen her. Skjønner veldig godt at mange vil jobbe deltid for å få mer fritid. Mange tenker også at jeg skal bare jobbe litt til, så kan jeg kanskje gå ned i deltid, om kanskje 5/10 år. Vel, hva om de årene ikke kommer? hva om du blir syk, fordi du har jobbet deg ihjel? Også er det jo mange som MÅ jobbe for å ha råd til å leve. De skal ha større leilighet, hus, bil og alt det der.. Men får man nyte alt det der når vi må jobbe for å oppnå det? Hamsterhjulet som bare går rundt og rundt og rundt. Jeg har selv tatt noen valg. Ble utbrent å kjemper meg tilbake. For meg er det uaktuelt å jobbe 100% Det har gjort at jeg har kjøpt mindre leilighet og flyttet fokus fra hva som gir meg noe. Nå lever jeg på den måten jeg selv vil, ja, i en mindre leilighet. Men jeg lever tross alt et mye rikere liv nå. Synes synd på de som skulle spare seg til fant, som skulle oppleve masse som pensjonist. Igjen, hva om du dør først? Hva om du ikke har helse til det når du blir pensjonist? Anonymkode: 1c482...9c0 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Synes man skal ha et bevisst forhold til hva det å gå ned i stilling innebærer sånn at man ikke sitter med skjegget i postkassa når man blir ufør/pensjonist/skilt. Men etter å ha regnet på det så ser jeg ikke noe problem med å gå ned i stilling. Tid og helse er jo vel så viktig som ting og dyre opplevelser. Men det er de som bare haster ut i deltidsstilling uten å tenke seg om jeg er skeptisk til. Anonymkode: 43b47...312 1
Nattero Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Så sant, så sant! Har deltid selv, og trivs SÅ bra med det! Har likevel så jeg klarer meg som regel, men så er jeg heller ikke avhengig av og ha de dyreste tingene osv... Ønsker jo iblandt reise mer, skaffe meg litt mer/ bytte ut ting med mer( men ikke unødvendig..) Men da får jeg heller vente litt med det. Har fått et par "vekkere" i livet som har sagt meg at det er ingen garanti for at en lever til en blir ordentlig gammel/ er like sprek som før- så det og kun jobbe og jobbe det gir lite! Setter pris på små ting i livet, fine ting, de jeg er glad i, og det å ha litt frihet til oppleve sånt er mye mer viktig enn penger og status🙂 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Jeg jobber redusert. Har derfor tid til å trene jevnlig. Får nok søvn og hvile. Orker å være sosial. Spiser sunnere fordi jeg har mer energi til å ta riktige valg. Det er nok positivt for helsen. I 100% stilling var jeg for sliten til å trene, sov dårlig, hadde lite overskudd. Spiste usunt. Anonymkode: 952bd...0fe 2
Snedig Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Skjønner heller ikke mantraet om å tenke på pensjonen for enhver pris. Folk spyr det ut uten å vite inntekt til personen. En person med 800 000 i årsinntekt får jo mer i pensjon ved en 80 % stilling enn en som tjener 500 000 og jobber 100%. Det er også mange andre variabler som avgjør økonomien når man er pensjonist. Feks dersom man har nedbetalt bolig lenge før pensjonstid vil man selvfølgelig ha det mye romsligere enn en pensjonist med gjeld. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå