Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Noen som vet om det er noe man absolutt ikke skal gi til 1-åringer? Vet feks om honning, men er det noe annet. Er det noen spes fisk, fiskekaker eller noe sånt. Altså sjømat?
Gjest Clueless Skrevet 7. november 2005 #2 Skrevet 7. november 2005 Peanøtter og andre nøtter. Peanøtter skal de ikke ha før ved skolealder pga kvelningsfare.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #4 Skrevet 7. november 2005 Trodde nøtter og sånt gjalt til de var tre jeg, pga fare for allergi? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #5 Skrevet 7. november 2005 Jeg har latt meg fortelle at peanøtter er spesielt farlig. Grunnen skal være at dersom man setter de i halsen kan peanøttoljen gå i lungene og DET er farlig det (olje i lungene altså). Tipper at peanøtter er spesielt farlige fordi de er så fete..? Dermed er det ikke allergi som er det viktige punktet, men rett og slett kvelningsrisikoen. Vi serverer aldri peanøtter når vi har besøk på grunn av dette - det ligger jo alltid ei nøtt eller to mellom sofaputene etterpå
C Skrevet 7. november 2005 #6 Skrevet 7. november 2005 Hei!! Uvitende som jeg er visste jeg ikke at honning var farlig for små barn... Har ikke egne barn enda, men vi er på planleggingsstadiet! Kan noen fortelle meg hvorfor honning ikke er bra for babyer? Tviler slett ikke på at det er sant,- er bare interessert i å lære! Klem, C.
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Ettåringer kan spise det samme som resten av familien, bare ta hensyn til ting som kan feste seg i halsen som feks. nøtter, popcorn og drops. Noen barn reagerer på enkelte matvarer som rekesalat eller appelsin, men de fleste tåler nok det aller meste. Introduser nye matvarer forsiktig i små mengder, så ser du fort om det er noe ettåringen ikke tåler. Kos dere med god mat og masse nye smaker!
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Grunnen til at babyer ikke skal ha honning er såvidt jeg husker at den kan inneholde bakterier som gir spedbarnsbotulisme. Disse bakteriene er ikke farlige (tror jeg - ihvertfall ikke livsfarlige) for voksne og større barn. Grensen er ca 12mnd, så da vil jeg tro en 1-åring kan spise det (Men datteren min på 2 har likevel ikke smakt honning enda...). Sist jeg kjøpte honning sto det på boksen, faktisk (ikke grunnen, men at barn under 12mnd ikke skulle ha det). Ellers ga jeg all mulig mat til jenta vår da hun var 1 år, bortsett fra ting som var forbundet med kvelningsfare (peanøtter, popcorn, diverse snop, hel rå gulrot osv)
mari Skrevet 7. november 2005 #9 Skrevet 7. november 2005 godteri! brus og alt annet som inneholder unormalt store mengder sukker og E stoffer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå