Gå til innhold

50% uføretrygd og arbeid/inntekt i resterende 50%. Erfaring ved jobbskifte og høyere inntekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på å søke ny jobb, men er usikker på hvordan et jobbskifte vil slå ut ift uføretrygden min. Jeg har i dag en inntektsgrense justert ut fra nåværende inntekt. Legger jeg inn at jeg vil tjene 50% av ny årslønn slår dette svært dårlig ut i form av at jeg går ned ganske mye i uføretrygd på NAV sin inntekstplanlegger. Dette kan jeg forstå dersom jeg hadde vært i stand til å jobbe betraktelig mere i nåværende jobb, men jeg sjekker ut i.f.t å ta en jobb der jeg vil gå opp ganske mye i lønn. Er det slik at det er begrensninger også for hva jeg kan tjene i den ordinære arbeidsdelen på 50%? Da tilsier det jo at en som ufør er begrenset i inntekt for evig tid selv i delen man kan jobbe? Jeg forstår at uføredelen min er beregnet ut fra inntekt på tidspunktet jeg ble syk, men hadde jo håpet å kunne beholde denne selv om jeg får en bedre betalt silling i 50% arbeidsfør del nå mange år senere. Jeg taper jo fortsatt enormt på ikke å kunne jobbe fullt i den nye stillingen. Er det andre med erfaring her inne ift dette?

Hvis det har betydning har jeg ikke utdannet meg videre eller gjort annet etter at jeg fikk innvilget uføretrygd. Jeg har stått i en kommunal lavtlønnet jobb i 50% i mange år, men vurderer nå å søke annet arbeid der jeg går opp mye i lønn hvis jeg får jobben. Det skal likevel sies at jeg ikke vil tjene såpass mye at jeg kan risikere å miste uføretrygden og kun ha 50% inntekt. Da taper jeg mye til sammenlikning med dagens samlede inntekt.

Anonymkode: 7a238...476

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uføretrygd går på inntektsevne. 

Anonymkode: 829c9...005

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uføretrygd går på inntektsevne. 

Anonymkode: 829c9...005

Skjønner. Men om man får ny stilling og tjener mer bør man ikke gå ned i samlet innteksevne i form av å miste uføretygden? Jeg skjønner det også om jeg tjener mye i arbeidsinntekt, men det er ikke snakk om så mye i lønnsøkning.

Skal nevnes at jeg alltid melder inn og trekkes i uføretygden dersom jeg jobber mer enn ordinær stilling. Jeg mener det er helt riktig å justere trygden ut fra arbeidsinntekten, men håper jo at det er mulig å ta en deltidsjobb med høyere grunnlønn og samlet få bedre inntekt også som ufør?

Skrevet (endret)

Du kan melde inn og søke om ny beregning 😊 skriv at du søker om endring i inntektsgrensen din. Legg ved kontrakt med ny lønn. Så lenge du har samme uføregradering så kan du stort sett få økt inntektsgrensen tilsvarende lønnen din 😊  

Henvis til paragraf 2.3:

§ 2-3. Endring av inntekt før og etter uførhet

Arbeidstaker med gradert uføretrygd kan få fastsatt ny inntekt før og etter uførhet. Endringen av inntekt før og etter uførhet forutsetter at arbeidstakeren har hatt en inntektsøkning som er høyere enn reguleringen av grunnbeløpet uten at stillingsandelen er økt. Personen må selv be om å få endret inntekt før og etter uførhet og dokumentere inntektsøkningen.

https://lovdata.no/nav/forskrift/2014-12-05-1602/§2-3#§2-3

Endret av altflyter
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner. Men om man får ny stilling og tjener mer bør man ikke gå ned i samlet innteksevne i form av å miste uføretygden? Jeg skjønner det også om jeg tjener mye i arbeidsinntekt, men det er ikke snakk om så mye i lønnsøkning.

Skal nevnes at jeg alltid melder inn og trekkes i uføretygden dersom jeg jobber mer enn ordinær stilling. Jeg mener det er helt riktig å justere trygden ut fra arbeidsinntekten, men håper jo at det er mulig å ta en deltidsjobb med høyere grunnlønn og samlet få bedre inntekt også som ufør?

Den personen kjenner ikke til reglene for gradert ufør og rundskrivet som tillater endring i uføreberegning 😊 du kan søke om endring og få beholde både lønn og uføresats. Det stemmer at uføretrygd går på inntektsevne, men akkurat her er det faktisk regler som gjør at du får beholde full lønn så lenge du jobber riktig prosent 😊

Endret av altflyter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...