Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en elektriker hjemme i fjor høst, som satte opp to nye kurser i sikringsskapet pluss noen nye stikkontakter. Fikk aldri tilsendt samsvarserklæring. Jeg purret skriftlig i januar, men fikk aldri svar. Har prøvd å ringe firmaet et par ganger men ingen svarer. Brukte en norsk elektriker. 
Vil jo gjerne ha samsvarserklæringen. Men hvordan kan jeg tvinge elektrikeren til å gi meg det? Finnes det en etat e.l. som har et overordnet ansvar for dette som jeg kan kontakte for å få hjelp til å kreve samsvarserklæring fra elektrikeren? Hvilke virkemidler har jeg for å kreve å få samsvarserklæring?

Anonymkode: 622dc...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møt opp fysisk? Eller ta kontakt med el-tilsynet, mulig de kan hjelpe deg ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke tilstrekkelig med detaljert regning fra elektriker? Der står jo alt som er gjort?🤔

Anonymkode: 6f408...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Er de godkjent el-installatør så er de pålagt og gi deg den dokumentasjonen.  

https://elvirksomhetsregisteret.dsb.no/elreg-ui/search?term=

Søker du opp og finner selskapet her?  Alle selskaper som er godkjent skal finnes her. 

Her kan du også finne mail direkte til den personen i selskapet som har installatørpapirene.  Ville tatt kontakt direkte.   Følger de ikke opp så står både personen og selskapet i risiko for å miste autorisasjon.  Da ville jeg meldt avvik til dsb (mailen står nederst i linken). 

Anonymkode: 0f493...06f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er de godkjent el-installatør så er de pålagt og gi deg den dokumentasjonen.  

https://elvirksomhetsregisteret.dsb.no/elreg-ui/search?term=

Søker du opp og finner selskapet her?  Alle selskaper som er godkjent skal finnes her. 

Her kan du også finne mail direkte til den personen i selskapet som har installatørpapirene.  Ville tatt kontakt direkte.   Følger de ikke opp så står både personen og selskapet i risiko for å miste autorisasjon.  Da ville jeg meldt avvik til dsb (mailen står nederst i linken). 

Anonymkode: 0f493...06f

Takk for den linken! Firmaet jeg brukte står ikke på den listen. Ble ganske paff nå. På firmaets nettsider står det så fint om høy kvalitet og sertifiserte ansatte. Jeg valgte å bruke firmaet fordi de har norske ansatte, og jeg tenkte at da har de god kjennskap til det norske lovverket, og antok at det var tryggere enn å bruke utenlandske. Så feil kan man altså ta.
Føler meg lurt. Jeg brukte firmaet både til det jeg beskrev i første innlegg og til å montere varmepumpe. Nå begynner jeg å lure på hvor god jobb elektrikeren har gjort, og om det kan være noen feil noe sted. 

Kommer definitivt å til å kun bruke elektrikerfirmaer fra den listen fremover, så takk for tips om den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde en elektriker hjemme i fjor høst, som satte opp to nye kurser i sikringsskapet pluss noen nye stikkontakter. Fikk aldri tilsendt samsvarserklæring. Jeg purret skriftlig i januar, men fikk aldri svar. Har prøvd å ringe firmaet et par ganger men ingen svarer. Brukte en norsk elektriker. 
Vil jo gjerne ha samsvarserklæringen. Men hvordan kan jeg tvinge elektrikeren til å gi meg det? Finnes det en etat e.l. som har et overordnet ansvar for dette som jeg kan kontakte for å få hjelp til å kreve samsvarserklæring fra elektrikeren? Hvilke virkemidler har jeg for å kreve å få samsvarserklæring?

Neste gang kan du holde tilbake betalingen inntil du har mottatt erklæringen. Det pleier å få fart på sakene, og arbeidet er jo strengt tatt ikke ferdig utført før du har nødvendig dokumentasjon.

Anonymkode: 96e65...5c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om det ligger under "Min bolig" på digipost? Jeg purret på noe tilsvarende og da lå det allerede der.

Anonymkode: bd52e...9df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du sjekket om det ligger under "Min bolig" på digipost? Jeg purret på noe tilsvarende og da lå det allerede der.

Anonymkode: bd52e...9df

Ja, ligger ingenting der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...