AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Kan man sy ut en bunad fra størrelse 34 til den tilsvarer str 40? Eller blir det sjelden vellykket med så stor forskjell? Anonymkode: 7ede2...594
Ulven Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Det kommer helt an på hvor mye sømmingsmonn og utlegg det er lagt inn i bunaden, men det skal nok litt til at det er lagt inn så mye stoff er jeg redd. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 En størrelse pluss/minus som regel. Selv om det hadde vært nok sømmonn til så stor forskjell (noe det neppe er, er som regel snakk om 2-4 cm), hadde den muligens sett feildimensjonert ut uansett. Man KAN sette inn ekstra stoff, men hvis man ikke har originalstoffet kan det hende det blir fargefeil. Valgene du har er å bytte den, legge inn ekstra stoff i potensielt en litt feil nyanse (marginalt altså) eller slanke deg. Anonymkode: 28545...950 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Det er bare å se på innsiden hvor mye ekstra stoff den har. Det hadde ikke vært noe problem med min. Jeg var radmager som konfirmant og basert på kroppsformen til kvinnene på morssiden i familien ble det lagt inn ekstra mye stoff i vidden slik at den kan tilpasses mye. Anonymkode: 19bee...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Kommer helt an på hvor mye stoff du har. Og så kommer det an på bunaden i hvor stor grad det er nødvendig å sy ut og inn. Min bunad fikk jeg som 14-åring og str xs i andre klær. Jeg bruker den fortsatt 25 år etter og i størrelse l-xl. Datteren min lånte den i fjor da hun var 15 og str xs. Ingen sying har blitt gjort. Det er fordi det er lagt inn forskjellige "stramminger" i livet, og at man velger hvordan man knytter over brystet. Anbefaler de som skal kjøpe å tenke på det... Har vest-telemarkbunad, vet ikke om det er like greit å ha det slik på alle andre bunader. Anonymkode: 88bd3...0da
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Kommer an på hvor mye stoff det er lagt inn, men selv om det er lagt inn mye stoff, er det ikke sikkert det blir pent hvis den sys ut mye. Broderier o.l. vil havne på feil sted og snittet vil bli rart. En størrelse hver vei går som regel greit.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 På min kan en fint gjøre det. Der er det nok sømmonn. Anonymkode: 639d7...590 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Min rogalandsbunad er sydd ut fra ca str. 38 - 46. Blir jeg feitere nå må jeg nok ha ny vest. Anonymkode: a5fb7...095
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan man sy ut en bunad fra størrelse 34 til den tilsvarer str 40? Eller blir det sjelden vellykket med så stor forskjell? Anonymkode: 7ede2...594 det kommer jo an på sømmonnet. Er det nok så går det fint, og er det ikke nok, så går det ikke. Foldene i stakken må legges på nytt. Anonymkode: e070f...e2d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 Anonymus Notarius skrev (11 timer siden): Kommer an på hvor mye stoff det er lagt inn, men selv om det er lagt inn mye stoff, er det ikke sikkert det blir pent hvis den sys ut mye. Broderier o.l. vil havne på feil sted og snittet vil bli rart. En størrelse hver vei går som regel greit. det kommer jo helt an på bunaden. Min bunad (rogaland) vil kunne syes ut så mange størrelser uten at noe kommer på feil sted, hvis det er nok sømmonn. Hvis det er for lite, kan jeg velge å få ny vest, men selve broderiene ligger på sjalet og forkleet, så det er egentlig stort spillerom. Ved en anledning skulle jeg få sydd inn bestemors vest-telemarksbunad til å passe meg, og det var mer komplisert, fordi sømmene ikke var i siden, men skjult under noen bånd mitt på ryggen. Jeg ga opp det prosjektet. Ser ikke for meg at den kan sys ut noe særlig? Anonymkode: e070f...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min rogalandsbunad er sydd ut fra ca str. 38 - 46. Blir jeg feitere nå må jeg nok ha ny vest. Anonymkode: a5fb7...095 og det går jo an på rogalandsbunaden. Men hvis du skifter vest, må foldene i stakken legges på nytt, og det er visst en stor jobb. Står litt om det her: http://frustorlien.blogspot.com/2022/04/bare-en-liiiten-jobb.html Anonymkode: e070f...e2d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min rogalandsbunad er sydd ut fra ca str. 38 - 46. Blir jeg feitere nå må jeg nok ha ny vest. Anonymkode: a5fb7...095 Jeg har også rogalandsbunad, og har ny vest og skjorte. Bunaden er sydd både ut og inn mange ganger. Viste seg da jeg fikk ny vest at den gamle hadde vært feilmontert helt fra jeg fikk den, noe som forklarer hvorfor den var så ubehagelig å ha på. Ellers er jo festbunaden fra Hallingdal et godt alternativ for å slippe å sy ut/inn http://www.hallingbunad.no/damebunad/5/ Anonymkode: 5675c...d85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå