AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Del Skrevet 9. mai 2022 Skal kjøre stor bil (typ caravelle) på ferie i sommer, og har behov for en tilhenger for å få med all bagasje. Har da havna inn i en diskusjon angående hvilken type henger man kan/bør velge til en sånn bil. Er det nødvendig med boggi? Er det mulig å kjøre en enkel liten henger, f.eks Gaupen B0720, med ett hjulsett? Er det ikke bedre med en liten henger på stor bil, enn en stor henger på liten bil, eller er jeg helt på bærtur? Anonymkode: 6e8d2...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Del Skrevet 9. mai 2022 Først og fremst bør du finne ut hvor stor tilhenger du har mulighet til å kjøre med basert på førerkort. Deretter bør du velge en henger etter behov og pris. Selv synes jeg en boggi-henger er mest praktisk, men en enakslet er enklere å håndtere. Til ditt bruk bør en enakslet være med enn nok. Anonymkode: d5bdf...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 9. mai 2022 #3 Del Skrevet 9. mai 2022 Husk og rett førerkortklasse. På alle som skal kjøre. Boggiehenger veier mer og ofte går det ut over tillat nyttelast. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 9. mai 2022 #4 Del Skrevet 9. mai 2022 Liten erfaring fra tiden med Suburban. Det er ikke gøy med en henger du ikke ser bak bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Del Skrevet 9. mai 2022 Ja, vekt blir selvfølgelig sjekket, så vi er innenfor. Jeg mener også at en enakslet skal være tilstrekkelig, og ser ikke helt hvordan det skal være problematisk med en mindre henger! Det er selvfølgelig en stor fordel at den blir synlig bak, jeg ser problemet med å manøvrere en henger man ikke ser. Jeg er ikke ukjent med å kjøre med henger, men vi er flere som skal være med på kjøringa, som ikke er like vant med det enda. Anonymkode: 6e8d2...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Del Skrevet 9. mai 2022 Enakslet er helt greit for den bruken der. Sørg bare for at den er bred nok og har lagt nok drag så den blir enklere å manøvrere ved rygging. Er evt ikke noe krise å måtte koble fra henger heller når den er liten for å snu og vende på den der det er uoversiktlig. Anonymkode: 9f9c3...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Del Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, vekt blir selvfølgelig sjekket, så vi er innenfor. Jeg mener også at en enakslet skal være tilstrekkelig, og ser ikke helt hvordan det skal være problematisk med en mindre henger! Det er selvfølgelig en stor fordel at den blir synlig bak, jeg ser problemet med å manøvrere en henger man ikke ser. Jeg er ikke ukjent med å kjøre med henger, men vi er flere som skal være med på kjøringa, som ikke er like vant med det enda. Anonymkode: 6e8d2...ea6 Da høres det ikke ut som alle som skal kjøre har førerkortklasse BE, så da blir alternativene for henger ganske begrenset og det blir bare mulig å kjøre en liten henger. Anonymkode: 00a13...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Del Skrevet 9. mai 2022 Hvor jævlig mye bagasje skal dere ha med dere når dere vurderer boggi? Anonymkode: 12d60...74d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 10. mai 2022 #9 Del Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 12.14): Skal kjøre stor bil (typ caravelle) på ferie i sommer, og har behov for en tilhenger for å få med all bagasje. Har da havna inn i en diskusjon angående hvilken type henger man kan/bør velge til en sånn bil. Er det nødvendig med boggi? Er det mulig å kjøre en enkel liten henger, f.eks Gaupen B0720, med ett hjulsett? Er det ikke bedre med en liten henger på stor bil, enn en stor henger på liten bil, eller er jeg helt på bærtur? Anonymkode: 6e8d2...ea6 B720 har vel 570 KG nyttelast og holder vel i massevis slik sett. Men en slik singelakslet henger har ofte dårlig fjæring og en tendens til å sprette litt ved hver minste lille hump, selv i relativt lav hastighet. For best komfort ville jeg gått for en boggihenger. De er gjerne lettere å manøvrere med rygging da boggien gir god retningsstabilitet. De har gjerne god fjæring også. Og ikke minst er den større den dagen du trenger en større henger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
911 Skrevet 11. mai 2022 #10 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 12.24): Først og fremst bør du finne ut hvor stor tilhenger du har mulighet til å kjøre med basert på førerkort. Deretter bør du velge en henger etter behov og pris. Selv synes jeg en boggi-henger er mest praktisk, men en enakslet er enklere å håndtere. Til ditt bruk bør en enakslet være med enn nok. Anonymkode: d5bdf...709 Helt enig i alt du skriver 👍. I tillegg ville jeg valgt en henger som var 2,5 m lang for å kunne frakte f.eks. veggplater og annet byggemateriale, men det blir kanskje for stort til å ha med på ferie. Har dere vurdert takboks til å frakte de letteste tingene om dere bare skal ha litt ekstra plass til ferien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Del Skrevet 11. mai 2022 Vi skal ikke kjøpe henger, vi skal leie! Så fremtidig bruk er ikke noe å tenke på, kun for denne turen. Og det var ikke plassen som gjorde at boggi kom inn i bildet, det var fordi noen mente at med så stor vil så måtte vi ha det i stedet for en liten en! Det jeg hovedsakelig lurer på er om det går fint å kjøre med liten henger på stor bil, eller om det kan være problematisk, f.eks i forhold til det PetterKanin nevner. Takboks har vi allerede. Men vi trenger mer plass likevel. Anonymkode: 6e8d2...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. mai 2022 #12 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi skal ikke kjøpe henger, vi skal leie! Så fremtidig bruk er ikke noe å tenke på, kun for denne turen. Og det var ikke plassen som gjorde at boggi kom inn i bildet, det var fordi noen mente at med så stor vil så måtte vi ha det i stedet for en liten en! Det jeg hovedsakelig lurer på er om det går fint å kjøre med liten henger på stor bil, eller om det kan være problematisk, f.eks i forhold til det PetterKanin nevner. Takboks har vi allerede. Men vi trenger mer plass likevel. Anonymkode: 6e8d2...ea6 Størrelsen på bilen betyr ikke så veldig mye, annet enn at en liten henger er litt vanskeligere å se bak en større bil. De "problemene" jeg ellers nevner vil være de samme med en liten bil. Endret 11. mai 2022 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå