Gå til innhold

Skal 14- åringen styre pengene selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har fått sommerjobb, noe som er fint. Han eier imidlertid ikke økonomiske ferdigheter, så pengene (20.000 kr) vil skli ut av hendene hans. 

Først og fremst til tull i matbutikk, noen klær (det er jo greit)  Pengene vil mest sannsynlig være «brent opp» i løpet av en uke.

Forstår jo at det er hans penger, men er det noe smart jeg kan gjøre for å få han til å for eksempel få han til å spare noe? Han forstår ikke poenget med det. Eventuelt kjøpe noe han kan ha nytte av? 

Brødrene hans har alltid vært flink med penger. Han her er jeg redd kommer til å havne i luksusfellen om noen år..

Anonymkode: 1504f...752

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når han er så ung og har fått seg sommerjobb så er jo det lommepenger tenker jeg. La han styre det som han vil så lærer han av det. Men eks. konfirmasjonspenger osv. det ville jeg «låst» til han skulle bruke det til noe nyttig, førerkort, bolig osv. men syntes ikke du kan styre ekstra penger som han går ut og tjener selv, da fjerner du nok motivasjonen hans til å jobbe. Du kan heller ha en samtale om hvor viktig det er å spare så mye man kan nå.

Anonymkode: aace6...c29

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min 14-åring ville IKKE fått lov til å bruke pengene på tull og fjas og godteri.  Har bare en 12-åring ennå, men hun må, når hun tjener penger på barnevaktoppdrag, sette halvparten inn på sparekonto, og halvparten kan hun få som lommepenger (som blir borte på null og niks).

Hvis 14-åringen sparer til noe spesielt, gaming-PC eller dyr sykkel el.l., ville det vært greit å bruke alt. Men ellers ville jeg sat at han måtte sette inn halvparten på sparekonto.

Anonymkode: 61b0f...e54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville oppfordret til å finne seg et "sparemål" som en del av pengene kunne gå til. Og dermed lære barnet verdien av sparing. 
Så kan resten av pengene "sløses bort". Det er jo læring i å tjene egne penger og kunne bruke dem til hva man vil også. 

Anonymkode: b85aa...329

Skrevet

Si han må betale husleie på si 1000kr i mnd. Så setter du de på sparekonto for han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (2 minutter siden):

Si han må betale husleie på si 1000kr i mnd. Så setter du de på sparekonto for han. 

Det er ikke lov å ta husleie av en 14 åring

Anonymkode: e5e08...dca

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er han heldig som får sjansen til å lære om penger allerede som 14-åring. Hvis han brenner av alt nå så lærer han? Noen får en dyrekjøpt lærepenge først som 24-25-åringer når de får første ordentlige lønn og tror at nå eier de verden og blir skadelidende i årevis etterpå. Hva med å tvinge ham til å kun bruke kun kontanter, ikke kort, vipps o.l. Kontanter er mer synlige. Psykologer sier det gjør mer "vondt" å betale med kontanter, underbevisstheten oppfatter bedre at noe blir borte. At penger ikke bare er uvirkelige tall i en fjern nettbank. Undersøkelser har vist at folk brukte 12% mer til unødvendig forbruk når de byttet fra kontanter til kort.

Anonymkode: 19479...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men hvordan i all verden klarer en fjorten-åring egentlig å bruke opp hele 20 000 kroner i løpet av bare en ukes tid?? dette var i alle fall mitt første spørsmål.      

og hvis ungdommen  faktisk velger å "sløse vekk" alle disse pengene, så har man forhåpentligvis lært seg en ordentlig lekse. Penger fra senere sommerjobber (eller gjennom deltidsjobber etter skolen) havner da kanskje på spare-kontoen eller noe. Men dersom man ALDRI hadde fått tilgang til disse pengene (for eksempel "låst" på en eller annen måte, frem til man fyller atten år) så lærer man vel absolutt null og niks av dette. Ungdommen ender kanskje bare opp med å bli temmelig  irritert på sine foreldre, fordi man ikke får "lov til" å bruke fra sine egne penger før flere år seinere. 

Anonymkode: 63399...01e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er så ille om en 14-åring bruker opp 20 000 fra sommerjobb. Sommerjobben er vel først og fremst for å få arbeidserfaring og lære ansvar, ikke for å tjene penger. Det er selvfølgelig bra og flott å bygge opp sparekontoen, men her har jo ungdommen mulighet til å få en skikkelig økonomisk erfaring som er verdt mer enn "mamma sier at jeg må sette halvparten av inntekten inn på sparekonto".

Er jo også noe å se tilbake på og le litt av dersom han faktisk bruker 20 000 på tull på bare noen uker :) 

Anonymkode: fe358...afb

• Liker 3
Skrevet

Her får 14-åringen bruke pengene fra jobbene som hun selv vil, men vi snakker mye med henne om sparing, å ha penger senere når hun vil trenge dem osv. Hun tjente rundt 60 000 i fjor, og vil fortsette med det om hun ikke selv velger å slutte, og setter halvparten på BSU-konto. Av den andre halvparten bruker hun rundt en tusenlapp i måneden på "tull og vas" og en del på ferieshopping etc.

Men jeg ville ikke tvunget henne til å spare noe. Det er penger hun tjener på sin egen fritid, så de er hennes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han har fått sommerjobb, noe som er fint. Han eier imidlertid ikke økonomiske ferdigheter, så pengene (20.000 kr) vil skli ut av hendene hans. 

Først og fremst til tull i matbutikk, noen klær (det er jo greit)  Pengene vil mest sannsynlig være «brent opp» i løpet av en uke.

Forstår jo at det er hans penger, men er det noe smart jeg kan gjøre for å få han til å for eksempel få han til å spare noe? Han forstår ikke poenget med det. Eventuelt kjøpe noe han kan ha nytte av? 

Brødrene hans har alltid vært flink med penger. Han her er jeg redd kommer til å havne i luksusfellen om noen år..

Anonymkode: 1504f...752

Hvilken jobb får en 14 åring? 

Anonymkode: efc8b...e50

AnonymBruker
Skrevet

Synes dette er litt vanskelig. På den ene siden er det hans penger, og han har rett til å bruke de på fjas og tull om han vil. På den annen side så er det selvsagt veldig fornuftig å sette av noe til sparing.

Men spørsmålet blir hvor mye han lærere av å spare "bare" fordi mor og far sier at han skal. Spesielt hvis ikke han har noe å spare til. Så skal han spare, må han ha et mål.

På den annen side er det også læring i det å gjøre en innsats for pengene, bli glad for å ha de, føle seg rik og så oppdage at de forsvinner utrolig fort om man ikke tenker etter og bare bruker for å bruke. Det kan jo være at dere skal på ferie, og så oppdager han at brødrene har satt av noe av sine penger til lommepenger, mens han har svidd av alt i forkant? Da vil han kanskje tenke at det var kjipt, og neste gang kan du minne han på at det er kjekt å ha litt til overs.

Anonymkode: 9810e...3a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får ikke ungene bruke pengene som de vil. Har heldigvis greid å lære de å spare, så når eldste på 17 får lønn, så ber hun om at vi overfører så og så mye til sparekontoen som hun ikke har tilgang til. Hun er glad i å bruke penger, men trenger ikke å bruke alt på klær og sminke.

Anonymkode: a0ed8...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Juridisk har du lov til å bestemme over pengene frem til han blir 15. Men tror ikke du lærer han noe ved å bare bestemme at hva han skal bruke pengene på. Og om under ett år så har han jo uansett jurisisk rett til å bruke pengene på hva han vil. 

Anonymkode: 320d4...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Motivasjonen for å ha sommerjobb er jo å tjene penger. Dumt hvis han skal jobbe så mye og ikke få mer enn litt av de. 
Gi han gode råd, han kommer til å gå på en smell og bruke opp, men det er slik de lærer. Så mye jobbing for så å feie bort alt. Min 14 åring er lik. Bruker opp alt han har. Så blir han sår når broren har spart sitt. Det er slik de lærer når de ikke tar i mot råd. Han er blitt litt bedre etter noen smeller. 
flink som har sommerjobb 🤩

Anonymkode: 40b41...fab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...