Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Omkretsen var 34 cm ved fødsel, han er 5 uker nå, synes ikke det har vokst til "normal" størrelse, skal snart på 6 ukers kontroll og gruer meg😞

Anonymkode: c5493...bc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du er normal størrelse da? Ganske vanskelig å se at hodet vokser synes jeg, men når jeg ser på kurvene ser det ut til at hodeomkretsen skal vokse kanskje 2.5 cm på seks uker. Det er ikke så mye, og ettersom du ser babyen hver dag er det vanskelig å se den forskjellen. Jeg regner med at babyen din har det bra og vokser som den skal - og gjør den ikke det så er det jo fantastisk bra om det blir avdekket allerede ved seks uker så helsevesenet kan følge dere opp. Jeg ville uansett ikke brukt energi på å grue meg, for du får ikke gjort noe fra eller til med hodeomkretsen. Bare husk at kontrollene er der for babyens beste og at du er en supermamma! ❤️

Anonymkode: bcb12...acf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva tenker du er normal størrelse da? Ganske vanskelig å se at hodet vokser synes jeg, men når jeg ser på kurvene ser det ut til at hodeomkretsen skal vokse kanskje 2.5 cm på seks uker. Det er ikke så mye, og ettersom du ser babyen hver dag er det vanskelig å se den forskjellen. Jeg regner med at babyen din har det bra og vokser som den skal - og gjør den ikke det så er det jo fantastisk bra om det blir avdekket allerede ved seks uker så helsevesenet kan følge dere opp. Jeg ville uansett ikke brukt energi på å grue meg, for du får ikke gjort noe fra eller til med hodeomkretsen. Bare husk at kontrollene er der for babyens beste og at du er en supermamma! ❤️

Ok takk, men er 34 cm ved fødsel lite? Babyen er født en uke før termin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok takk, men er 34 cm ved fødsel lite? Babyen er født en uke før termin.

Jeg tror faktisk det er gjennomsnittet, så like perfekt som resten av babyen ❤️❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk akkurat inn i uke 37 når jeg fødte min og hodet var 35 cm, hadde jo vært rart om hodet var gigantisk og så var han litt under 3 kg? 😄 Hodet henger jo sammen med resten, dette er jo ikke noe å bekymre seg for, så lenge hele barnet vokser jevnt og trutt så er jo alt som det skal være. Kontrollene er der for å passe på at alt er i orden, så da slipper du å tenke på det. Kjenner dessuten flere som har måttet til undersøkelse for hodet har uvanlig vokst for raskt og vært uvanlig stort , bare så det er sagt og, alt var normalt med de og. :) 

Anonymkode: ef05d...544

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge helsestasjonen ikke reagerer er det nok hekt greit. Og rent estetisk sett: Bedre med litt lite hode enn disse kjempehodene som jeg ser endel babyer har. 

Anonymkode: 7f8b5...50f

AnonymBruker
Skrevet

Minste var 35 cm rundt hodet, født fem dager etter termin. Eldste var omtrent det samme, etter 6 uker hadde hodet hans vokst enormt. Kurven gikk seriøst rett opp :fnise: Fikk bare beskjed om at det går litt i rykk og napp. 

Anonymkode: ebf27...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så lenge helsestasjonen ikke reagerer er det nok hekt greit. Og rent estetisk sett: Bedre med litt lite hode enn disse kjempehodene som jeg ser endel babyer har. 

Anonymkode: 7f8b5...50f

Det er neppe estetikk som er det vesentlige her. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi var 33 cm rundt hodet født i uke 38+3. Aldri tenkt på at det er lite og heller ikke hørt det fra helsepersonell🤷🏻‍♀️ På 6 ukerskontrollen var hun 36 cm og ble fortalt at alt var akkurat som det skulle med henne😊

Anonymkode: 11bab...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Jente født 1 uke før termin med 33 cm i hodeomkrets. Ble målt av helsesøster i dag 14 dager etter fødsel og er nå 34,5. Jeg greier ikke å se forskjell. Var 49 cm og 3100 g ved fødsel. 
helt normalt med 33 cm mao

Anonymkode: ddb86...e7d

AnonymBruker
Skrevet

34 cm ved fødsel er helt vanlig :) Min eldste, født til termin, hadde også det. Senere har hun hatt litt større hode enn snittet, og helsestasjonen satte opp en ekstra kontroll fordi det vokste raskt (men det var ikke noe galt). Søsteren, som hadde hodeomkrets på 35 cm ved fødsel, har fulgt gjennomsnittskurven. 

Anonymkode: ff6eb...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du er normal størrelse? 34cm er vel gjennomsnittet? Var babyen generelt stor i kroppen med «lite» hode ved fødsel? 
Min var født med hodeomkrets på 39cm og var 41.9cm ved seks ukers kontroll. Altså 2,9cm større. 

Anonymkode: 3c703...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...