AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Nå har vi vært prøvere i over 1 år (14 pp) uten noe som helst tegn til en positiv test.. Begge har blitt utredet, alt ser bra ut og de finner ingen grunn til hvorfor vi ikke har blitt gravide enda. Jeg er 29 år, samboer 36. Jeg har regelmessig syklus, mellom 28-31 dager. 11 dager lutealfase. Neste steg er IVF (henvisning er sendt), men jeg håper jo så klart at det klaffer før det. Jeg har vært skeptisk til alle "alternative" tips her på kvinneguiden og andre forum. I løpet av året som har gått har jeg hatt fokus på å ha en sunn livsstil og kosthold, samtidig som at jeg ellers har prøvd å leve så normalt som mulig. Da jeg leste om alle disse alternative midlene for å bli gravid for 1 år siden rista jeg bare på hodet og ble oppgitt over hvor mange aktører som ønsker å profilere seg for å tjene penger på oss prøvere. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg nå begynner å bli temmelig lei av å være prøver og at jeg i den forbindelse "plutselig" har blitt mer og mer åpen for å test ut noe alternativt.. Motvillig spør jeg derfor - er det noe jeg bør teste? Det er jo en hel jungel der ute. Wild Yam? Vitex? Bidronninggele? Grapefruktkjerneekstrakt? Pre-seed? Babyklister? Fertilitetste? Eller bør jeg unngå det? Det kanskje bare klusser til en i utgangspunktet stabil syklus. Jeg hører gjerne fra dere som har prøvd i over 1 år. Anonymkode: ce45d...b33
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Jeg hadde lutealfase på rundt 10-11 dager, prøvde deretter vitamin b12-tilskudd og fikk lutealfasen forlenget til 12-13 dager, ble da gravid. Sannsynligvis tilfeldig, men sitter her i uke 22 nå, var langtidsprøver. Anonymkode: f386a...899 1
Sofakona Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Spør om iui før ivf...der koster mindre og tar mindre på kroppen:) 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Vi prøvde i 1,5 år, tok bidronninggele og da satt det på første forsøk. Kan selvsagt ha vært helt tilfeldig men… Anonymkode: 5c84f...3da 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi prøvde i 1,5 år, tok bidronninggele og da satt det på første forsøk. Kan selvsagt ha vært helt tilfeldig men… Anonymkode: 5c84f...3da har bidronninggele noen bieffekter på syklus? Anonymkode: 93b72...c46
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Sofakona skrev (1 time siden): Spør om iui før ivf...der koster mindre og tar mindre på kroppen:) Takk for tips! Vet du om man får prøve det det dersom man ber om det (i det offentlige)? Og vet du om det da blir istedefor IVF? Altså at man får færre sjanser på IVF dersom man ønsker å prøve IUI først? Anonymkode: ce45d...b33
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde lutealfase på rundt 10-11 dager, prøvde deretter vitamin b12-tilskudd og fikk lutealfasen forlenget til 12-13 dager, ble da gravid. Sannsynligvis tilfeldig, men sitter her i uke 22 nå, var langtidsprøver. Anonymkode: f386a...899 Takk for tips! B12 tar jeg fra før av, men for alt jeg vet så kan det jo hende at jeg hadde hatt kortere lutealfase om jeg ikke hadde gjort det. Gratulerer så mye med en liten en i magen etter lang tid som prøver ❤️ Anonymkode: ce45d...b33
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi prøvde i 1,5 år, tok bidronninggele og da satt det på første forsøk. Kan selvsagt ha vært helt tilfeldig men… Anonymkode: 5c84f...3da Så spennende! Jo, sant det vet man jo aldri.. men jo lengre man har vært prøver jo mer har jeg trua på at det kanskje var det lille som skulle til.. Kanskje verdt å sjekke ut Anonymkode: ce45d...b33
Sofakona Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for tips! Vet du om man får prøve det det dersom man ber om det (i det offentlige)? Og vet du om det da blir istedefor IVF? Altså at man får færre sjanser på IVF dersom man ønsker å prøve IUI først? Anonymkode: ce45d...b33 Jeg har pcos og vi prøvde i nesten 1 år med letzerol etc før vi fikk henvisning til Rikshospitalet og iui. Der ble bli gravid på 1 forsøke:) vet mange har prøvd iui flere runder før de går til ivf. Tror vi betalte ca 3000-4000 for alt med iui. Snakk med legen din:) 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Vi prøvde alt du sa, den måneden vi ikke prøvde noe ble vi gravide (pcos, prøver i et år). Ikke ta imot råd her angående vitamiker og lutealfase, det må du gjøre hos lege. Ikke-vannbaserte vitaminer er faktisk farlig å få for mye i seg, så man skal ikke ta vitaminer med mindre man må, hilsen en som blir nøye fulgt opp med vitaminer hver andre måned. Med det sagt, måtte jeg prøve alt for samvittighetens skyld. Jeg leste også dette med at «hvis det faktisk hjalp hadde markedet tjent seg rik på dette» og det er jo sant, men jeg klarte ikke å la være å prøve selv. Men det er faktisk bare bortkastede penger. OM du sliter med b-vitaminet (sjekk med lege!!!!) og du har pcos, kan du potensielt prøve myo+d-chiro inositol fra urtesenteret, men kun dersom du har historikk med b vitamin minus OG pcos, det vil ikke funke på deg om du ikke har pcos Anonymkode: c5ec0...e93 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips! B12 tar jeg fra før av, men for alt jeg vet så kan det jo hende at jeg hadde hatt kortere lutealfase om jeg ikke hadde gjort det. Gratulerer så mye med en liten en i magen etter lang tid som prøver ❤️ Anonymkode: ce45d...b33 Etter å ha tatt en titt i baderomsskapet, så ser jeg at det var B6 jeg tok, ikke B12 🙂 https://www.med24.no/kosttilskudd/vitaminer/b-vitamin/b6-vitamin-pyridoxin/natur-drogeriet-b6-vitamin-22-mg-100-tabl denne jeg brukte. Anonymkode: f386a...899 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 Hadde det virket ville legemiddelselskapene og apotek tjent milliarder på egne varianter av dette. I stedet for er mye forbudt å selge i Norge, da forskning aldri har bevist noen som helst effekt. Anonymkode: 3fc0f...927 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi prøvde alt du sa, den måneden vi ikke prøvde noe ble vi gravide (pcos, prøver i et år). Ikke ta imot råd her angående vitamiker og lutealfase, det må du gjøre hos lege. Ikke-vannbaserte vitaminer er faktisk farlig å få for mye i seg, så man skal ikke ta vitaminer med mindre man må, hilsen en som blir nøye fulgt opp med vitaminer hver andre måned. Med det sagt, måtte jeg prøve alt for samvittighetens skyld. Jeg leste også dette med at «hvis det faktisk hjalp hadde markedet tjent seg rik på dette» og det er jo sant, men jeg klarte ikke å la være å prøve selv. Men det er faktisk bare bortkastede penger. OM du sliter med b-vitaminet (sjekk med lege!!!!) og du har pcos, kan du potensielt prøve myo+d-chiro inositol fra urtesenteret, men kun dersom du har historikk med b vitamin minus OG pcos, det vil ikke funke på deg om du ikke har pcos Anonymkode: c5ec0...e93 Takk for gode innspill! Kjenner meg igjen, det er ikke så lett å la være. Men er helt enig, veldig viktig å sjekke sånt med legen. Jeg har ikke PCOS. Anonymkode: ce45d...b33
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Etter å ha tatt en titt i baderomsskapet, så ser jeg at det var B6 jeg tok, ikke B12 🙂 https://www.med24.no/kosttilskudd/vitaminer/b-vitamin/b6-vitamin-pyridoxin/natur-drogeriet-b6-vitamin-22-mg-100-tabl denne jeg brukte. Anonymkode: f386a...899 Takk for tips! Sjekka du med lege på forhånd før du tok de vitaminene? Anonymkode: ce45d...b33
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde det virket ville legemiddelselskapene og apotek tjent milliarder på egne varianter av dette. I stedet for er mye forbudt å selge i Norge, da forskning aldri har bevist noen som helst effekt. Anonymkode: 3fc0f...927 Takk for bra innspill! Det er sant, er nok bra å påminne seg selv om akkurat det. Anonymkode: ce45d...b33
Laura80 Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det virket ville legemiddelselskapene og apotek tjent milliarder på egne varianter av dette. I stedet for er mye forbudt å selge i Norge, da forskning aldri har bevist noen som helst effekt. Anonymkode: 3fc0f...927 Det er mye legemidler i naturpreparater og gjerne har de vært brukt i århundrer forut. Men så lenge det ikke er fremstilt syntetisk og er en medisin så vil ingen lege anbefale det. Men at mye virker, jo absolutt ingen tvil. Forbudt i Norge - det forbys ikke fordi det ikke har effekt, tvert imot. Virker det veldig godt forbys det ofte i Norge fordi det skal tjenes penger på og dermed vil kategoriseres som medisin. Som feks vitex. Nå er vitex lovlig igjen men det var lenge forbudt i Norge fordi det hadde virkemiddelegenskap som medisin.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi prøvde i 1,5 år, tok bidronninggele og da satt det på første forsøk. Kan selvsagt ha vært helt tilfeldig men… Anonymkode: 5c84f...3da Hvilken brukte du?😊 Anonymkode: dae2a...c55
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har vært der du er nå, og gikk fra å ikke skulle prøve noe jeg mente (og mener) fort blir ekstrautgifter og styr i en allerede slitsom prosess. Og etter å ha passert 1 år med prøving, var vi vel etter hvert innom alt du har ramset opp der 😅 Jeg tenker det er svært stor sannsynlighet for at de er tilfeldig. Men vi var uforklarlig infertile, og jeg brukte i hvert fall q10 og bidronning-gele den syklusen eldste barn ble unnfanget etter to års prøving. inkl. IVF. Jeg tror jeg hadde brukt q10 noen sykluser, husker ikke detaljene mer. Og det samme da yngste ble unnfanget på andre forsøk. En del slikt er dyrt, så en kan ende med å bruke mye på noe som ikke har noe som helst innvirkning. Men jeg tror på placeboeffekt og den gode følelsen av å gjøre noe med det en kan påvirke lite også. Anonymkode: d8641...5e4
Laura80 Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært der du er nå, og gikk fra å ikke skulle prøve noe jeg mente (og mener) fort blir ekstrautgifter og styr i en allerede slitsom prosess. Og etter å ha passert 1 år med prøving, var vi vel etter hvert innom alt du har ramset opp der 😅 Jeg tenker det er svært stor sannsynlighet for at de er tilfeldig. Men vi var uforklarlig infertile, og jeg brukte i hvert fall q10 og bidronning-gele den syklusen eldste barn ble unnfanget etter to års prøving. inkl. IVF. Jeg tror jeg hadde brukt q10 noen sykluser, husker ikke detaljene mer. Og det samme da yngste ble unnfanget på andre forsøk. En del slikt er dyrt, så en kan ende med å bruke mye på noe som ikke har noe som helst innvirkning. Men jeg tror på placeboeffekt og den gode følelsen av å gjøre noe med det en kan påvirke lite også. Anonymkode: d8641...5e4 Ja q10 er jo kjent for å være veldig bra, spesielt på egg. Undersøkelser viser jo at lav eggkvalitet høynes av å bruke q10, og spesielt om man begynner bli «godt voksen» og eggene begynner bli av dårligere kvalitet. Q10 er bra for mannen og. Vi tar q10 nå hvertfall men bør brukes en stund for å virke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå