AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Begynte i arbeid kommunalt ifjor (1 september)... Og jobbet som vikar, jobber nå som fast vikar 81% fra januar men kun etter vakter ifjor. Litt usikker på dette med feriepenger, sjefen sier jeg ikke har opptjent meg rett til ferie i år. Så jeg kan ikke ta ut ferie. Men får jeg noe feriepenger for opptjent i fjor? Og evt når? Anonymkode: 3a901...fc2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Feriepengegrunnlaget ditt skal fremkomme på sammenstillingsoppgaven som du mottok i januar. Anonymkode: 53a76...674 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Feriepengegrunnlaget ditt skal fremkomme på sammenstillingsoppgaven som du mottok i januar. Anonymkode: 53a76...674 Lønnsslippen mener du? Har ikke mottat noe sammenstilling oppgave..eller hvor finner man det? Anonymkode: 3a901...fc2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Feriepengegrunnlaget ditt skal fremkomme på sammenstillingsoppgaven som du mottok i januar. Anonymkode: 53a76...674 Jeg sjekket lønnsslipp fra desember sto 30 dager ferie til gode? Anonymkode: 3a901...fc2
Illuminatum Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Du har krav på ferie men du får bare feriepenger fra 1. september. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Man må ikke blande sammen ferie og feriepenger. Ferie har du krav på. Siden du begynte 1. september i fjor hadde du krav på full ferie i 2021 og du har krav på full ferie nå i 2022. Ferie er ikke betalt. Arbeidstaker trekkes for ferien som avvikles. Feriepenger dekker over inntektstapet ved ferie og opptjenes året før man avvikler ferien. Så, i år har du krav på full ferie, men du har kun opptjent deg feriepenger fra september-desember i fjor. Du plikter ikke å avvikle mer ferie enn du har opptjent feriepenger for. Du skal ha fått en årsoppgave for 2021 - der står det opptjente feriepenger. Ellers kan du helt sikkert se det på lønnsslippen for desember også. Anonymkode: 4ca8e...44a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sjekket lønnsslipp fra desember sto 30 dager ferie til gode? Anonymkode: 3a901...fc2 Du tok vel ikke ut noe ferie i fjor siden du kun jobbet som vikar og bare tok enkeltvakter? Og da hadde du i systemet alle feriedager fortsatt til gode. Dette var for i fjor. Du har krav på ferie som fast ansatt, men hvor mye feriepenger du får kommer an på hvor mye du jobbet i fjor. Så om du jobbet lite i fjor får du lite i feriepenger. Anonymkode: d88b4...292
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Just now, AnonymBruker said: Du tok vel ikke ut noe ferie i fjor siden du kun jobbet som vikar og bare tok enkeltvakter? Og da hadde du i systemet alle feriedager fortsatt til gode. Dette var for i fjor. Du har krav på ferie som fast ansatt, men hvor mye feriepenger du får kommer an på hvor mye du jobbet i fjor. Så om du jobbet lite i fjor får du lite i feriepenger. Anonymkode: d88b4...292 Jeg jobbet over 100% ifjor. Tok ikke noe fri. Så på lønnsslipp nå i april at det står 30 dager fri til gode Anonymkode: 3a901...fc2
Kelsier Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 1) Du har rett på fem uker ferie i år. 2) Du har rett på feriepenger, men du har ikke opptjent full feriepengeutbetaling siden du bare jobbet fra 1. september. På årssammenstillingen fra jobben din finner du feriepengegrunnlaget, og så kan du benytte f.eks. denne kalkulatoren for å beregne hvor mye du får utbetalt etter fratrekk for ferieukene. Det er mulig at du har rett til å ikke ta ut fem uker ferie, men det avhenger av din situasjon. For min del begynte jeg i ny jobb 1. august i fjor, og får utbetalt omtrent 66% av en vanlig lønn etter fratrekk for fem uker ferie.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 2 minutter siden, Kelsier said: 1) Du har rett på fem uker ferie i år. 2) Du har rett på feriepenger, men du har ikke opptjent full feriepengeutbetaling siden du bare jobbet fra 1. september. På årssammenstillingen fra jobben din finner du feriepengegrunnlaget, og så kan du benytte f.eks. denne kalkulatoren for å beregne hvor mye du får utbetalt etter fratrekk for ferieukene. Det er mulig at du har rett til å ikke ta ut fem uker ferie, men det avhenger av din situasjon. For min del begynte jeg i ny jobb 1. august i fjor, og får utbetalt omtrent 66% av en vanlig lønn etter fratrekk for fem uker ferie. Takk for svar.om jeg ikke tar ut ferie, får jeg utbetalt feriepenger likevel? Anonymkode: 3a901...fc2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Du får feriepenger på det du tjente i fjor, antagelig 12,5%. Om du har råd til å trekke 25 dager på lønninga di og leve på det lille du får i feriepenger er jo en annen sak. Anonymkode: 8e8d0...a87
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar.om jeg ikke tar ut ferie, får jeg utbetalt feriepenger likevel? Anonymkode: 3a901...fc2 Ja, på juni eller juli utbetalingen. Anonymkode: 8e8d0...a87
Kelsier Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for svar.om jeg ikke tar ut ferie, får jeg utbetalt feriepenger likevel? Anonymkode: 3a901...fc2 Som utgangspunkt har du plikt til å ta ut ferie, men ettersom du ikke har tjent opp fulle feriepengerettigheter, kan du nekte å ta ut mer ferie enn det som feriepengene dekker. Du jobbet 4/12 måneder i fjor, så nekte å ta ut mer enn 4/12 (eller 1/3) av fem uker, som altså tilsvarer litt over åtte dager ferie eller ca. 1,5 uke. Feriepengene får du uansett utbetalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå