Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer leier leilighet. Ønsker etter hvert å kjøpe, så sparer til det. Nå sier han at han ønsker at vi låner penger av foreldrene hans til å kjøpe bolig, i stedet for å låne fra banken. Og da betaler tilbake månedlig til foreldrene hans i stedet for banken. For da får vi kjøpt oss hus nå, i stedet for å vente til ferdig oppstart egenkapital. Jeg har spart opp 300 000 allerede, så er på god vei. 

Men jeg er usikker på om dette er en god løsning. Jeg har lite kunnskap om dette. Hvilke fallgruver er det? Tenk hvis det skulle bli slutt mellom oss. Vi låner jo fra hans far, og er da redd han står på flere rettigheter enn meg. 

Anonymkode: 860a7...fde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig denne ble postet på feil plass, beklager hvis det er tilfelle. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge halvparten/den delen av boligen du betaler for er tinglyst på deg så mister du i utgangspunktet ingen rettigheter. Har samboeren din egenkapital? Hvis ikke bør han hefte for en tilsvarende større andel av lånet, evt. bør du eie en større andel av boligen.

Sørg for å ha papirarbeidet i orden; Altså at boligen tinglyses på dere begge og dere lager en formell avtale om lånebetingelsene, signert av dere og to uavhengige vitner. 

Anonymkode: 5abef...e4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Han har ingen egenkapital. Jeg er mye flinkere til å spare enn han 😅 Så han tenker å låne hele summen fra foreldrene sine. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er ukomfortabel med å låne fra hans foreldre kan du jo låne i bank og han hos foreldrene.

Generelt vil jeg si at det er generøs av hans foreldre å låne dere penger, tipper dere får greiere betingelser og. Skriftlig kontrakt med alle nedbetalingsdetaljer må til såklart.

Anonymkode: b5d8f...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...