Gå til innhold

Skal flytte fra toroms til ettroms for å spare penger, er ufør. Har masse gjenstander og rot hjemme. Vil kvitte meg med alt - hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan selges leiligheten min og kjøpe en liten leilighet. Har sett masse opprydningprogram og det motiverer meg. Jeg har bodd alene i 10 år og eid toroms, trenger ikke den plassen. Kan sikkert selge leiligheten for kanskje 3.5 millioner.

Jeg har mange hobbyer, men noen skal jeg kutte ut. Jeg vil klare meg med det mest nødvendigste. Hva burde jeg kun ha i leiligheten? Ser på leiligheter på ca 20 kvm, bor i 35 i dag.

Jeg liker å strikke, bake, trene.

Har også sett på smarte møbler som sofa som blir seng, bord som kan klappes igjen osv. Hvis jeg kun skulle hatt det mest nødvendige i leiligheten, hva ville det vært? 

Anonymkode: 36e1c...573

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en tur til IKEA for å se på utstillingene der. De innreder små leiligheter man kan gå inn i for inspirasjon, komplett med seng, møbler, bad, kjøkken og litt pynt her og der.

Anonymkode: 654d6...560

• Liker 3
Skrevet

Et tips er å ha hobbysaker i forskjellige bokser, som du kan lagre på soverommet eller boden.

Tenk oppbevaring i møbler (kiste til stuebord).
Finn ut hva som er viktig for deg. Kjøkkenutstyr trenger man ikke masse forskjellig. Ikke ta med det du ikke har brukt siste året.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sparer du på å flytte? Siden du kanskje har gode og mindre gode dager vil jeg anbefale deg å beholde toromsen. For det krever litt å holde det hyggelig på en ettroms. Det er fint å kunne bare lukke døra på dager du ikke har energi til å re opp…

Anonymkode: 0837d...1f3

• Liker 5
Skrevet

Som nevnt ovenfor; gå på ikea og se der. De har utstilt ferdig innredede modeller av hybler og steder med lite plass. Mye inspirasjon å hente der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg også skulle hente møbler gratis fra finn og følger med litt hva som gis bort der

Skrevet

Er du noe/mye sosial? Har besøk hjemme? Isåfall ville jeg gått for seng som kan dras ut/inn av et skap feks. Eller en bedre sovesofa med god overmadrass, så kan overmadrassen rulles sammen og legges i en bod eller noe når du skal ha besøk. 

Ville ellers hatt et lite kjøkkenbord, et par kjøkkenstoler. Sofa/sovesofa og salongbord. Tv og tvbenk/noe under TV-en (gjerne ikke så dypt siden det tar plass, men at en kan oppbevare noe der). Ellers noe praktisk oppbevaring til klær.

Lurt å kjøpe ettroms en plass som har bod utenom. Og at boden har grei plass. Da kan du ha hobbyting der og evt utstyr/klær du ikke bruker like ofte. 

Skrevet

Dyrt og flytte også. 

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)

Om jeg skulle bodd på ettroms igjen så ville jeg hatt det sånn at jeg kunne ha en skikkelig seng og sofa for de fleste sovesofaer er kjipe uansett hvor gode de liksom skal være og det er styr med å re opp hver eneste dag.

Ellers hadde nok jeg ønsket et lite kjøkkenbord med et par stoler. Noe til å ha tv på. Klesskap og gjerne en kommode. Bokhylle hadde jeg også ønsket. Bod hadde nok vært et must for min del. Da kan man oppbevare en god del der.

Av erfaring så er de kjøkkenene som er på ettromsleiligheter veldig små og med lite skapplass, men man kan prøve å se etter de som har litt større kjøkken. Jeg liker selv å lage mat så jeg hadde nok ønsket å ha plass til kjøkkenmaskin og litt forskjellig kjøkkenutstyr.

Egentlig ville jeg ha beholdt tomromsen eller sett etter ettroms med alkove, men her snakker jeg bare utfra de erfaringene jeg har gjort meg.

Endret av AprilRyan
AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte til en annen bydel? Ville ikke bodd på 20 kvm uten stor bod og tilgang til veranda eller hage. I Oslo er lagerprisene det mangedobbelte av eks i Bergen. 

Anonymkode: 40c3e...74b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (46 minutter siden):

Er du noe/mye sosial? Har besøk hjemme? Isåfall ville jeg gått for seng som kan dras ut/inn av et skap feks. Eller en bedre sovesofa med god overmadrass, så kan overmadrassen rulles sammen og legges i en bod eller noe når du skal ha besøk. 

Ville ellers hatt et lite kjøkkenbord, et par kjøkkenstoler. Sofa/sovesofa og salongbord. Tv og tvbenk/noe under TV-en (gjerne ikke så dypt siden det tar plass, men at en kan oppbevare noe der). Ellers noe praktisk oppbevaring til klær.

Lurt å kjøpe ettroms en plass som har bod utenom. Og at boden har grei plass. Da kan du ha hobbyting der og evt utstyr/klær du ikke bruker like ofte. 

Takk for gode tips, skal se meg litt rundt om. Men vil ikke kjøpe så mye nytt, prøve å finne noe gratis på Finn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for gode tips, skal se meg litt rundt om. Men vil ikke kjøpe så mye nytt, prøve å finne noe gratis på Finn.

Finn kan du jo fint bruke! Du kan også evt vurdere en bedre seng og en vanlig sofa om det er lettere/bedre. Ville da hatt 75-90cm seng så det ikke tar for mye plass. Større funker selvsagt dersom du ikke pleier å ha gjester eller tenker det bør være plass til to :) 

Et kjøkkenbord med klaffer er sikkert praktisk hvis du driver en del med hobby og baking da kjøkkenet trolig er lite med lite benkeplass. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vil angre om noen år

Anonymkode: 77f71...622

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vil angre om noen år

Anonymkode: 77f71...622

Hvorfor vil jeg det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kan du flytte til en annen bydel? Ville ikke bodd på 20 kvm uten stor bod og tilgang til veranda eller hage. I Oslo er lagerprisene det mangedobbelte av eks i Bergen. 

Anonymkode: 40c3e...74b

Du ville ikke nei, men dette er mitt liv og jeg vil

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange inspirerende bilder i denne filmsnutten.

For de som bor smått men liker større senger.

Anonymkode: 78359...16c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å gi bort eller selge billig på finn.no har fungerte for meg. Litt gøy også å drive småskala "business" slik. Lær noen triks for å ta attraktive bilder, da forsvinner tingene fortere, bra lys med minst mulig skygger i dagslys.

Anonymkode: 78359...16c

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å leie ut leiligheten og leie en billig ettroms? Det vil vel garantert spare penger hvis du finner en billig nok leilighet. Dessuten får du større prisøkning på leiligheten du har nå😊

Anonymkode: 39852...249

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan selge 35kvm for 3,5 mill så regner jeg med at du bor i et veldig attraktivt område. Hva med å kjøpe en like stor (liten) leilighet som du har nå i et mindre attraktivt område for lavere beløp og sånn sett spare penger. 35kvm er en fryktelig liten leilighet og 20 er mikroskopisk. Har du tenkt over hvor lite 20 kvm egentlig er? Gjennomsnittlige hotellrom er større liksom. Og der skal du faktisk bo i kanskje mange år fremover. Hvis det kommer en ny pandemi så du må holde deg innendørs i et par år til, hvordan går det?? Tåler kroppen din å sove i en "nødseng", som disse gjestesengene og sofasengene faktisk er, i år etter år?? Slike spm bør du ta med i betraktningen. 

Anonymkode: 8f706...7f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig seng er viktig for meg, ikke noe sovesofa greier. Men 20 kvm er utrolig lite da, så med et lite kjøkken og en seng så er det jo egentlig fult.

Anonymkode: 900d9...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...