AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #1 Skrevet 9. mai 2022 Vi ei jente på 6 år som begynner på skolen i år. Etter nyttår har hun plutselig hatt en del atferdsendringer. Fra å være en en som er trygg og selvstendig og elsker barnehagen så har hun blitt urolig og har en del separasjonsangst så fort vi gjør noe som ikke hører til hverdagen. Klager på vondter både her og der fordi hun ikke vil i barnehagen. Vi har vært hos legen og alle blodprøver ser bra ut, vi venter bare på en tid hos øre, nese, hals spesialist så vi kan utelukke at det noe fysisk feil med henne. Hun vil sove med oss hver eneste natt, om vi natter henne i egen seng så kommer hun alltid inn tidlig på natten til oss. Hun sier at det er en gutt i barnehagen som er slem, har selvsagt pratet med barnehagen om dette og de har ikke observert noe mobbing fra denne gutten utenom det vanlige. Småkrangler her og der men det er helt normalt blant alle barna. når jeg var like gammel som henne så fortalte jeg endelig mine foreldre hva som skjedde med meg, at jeg ble misbrukt. Jeg hadde ikke ordene til å forklare hva jeg ble utsatt for så jeg sa nøyaktig det samme som min datter - at det var en slem gutt i barnehagen, selvom det ikke engang skjedde i barnehagen. Dette gjør selvsagt at jeg går rundt med en litt ekstra stor klump i magen og jeg urolig for å stille feil spørsmål og presse henne i feil retning med ledende spørsmål. Samtidig husker jeg så godt at jeg ønsket at noen skulle grave og mase litt ekstra når jeg var på hennes alder sånn at noen kunne sette ord på det som skjedde med meg. jeg er redd for å kontakte barnevernet, vil dette bli en bekymringsmelding? Eller har noen vært i en lignende situasjon og har noen råd å komme med? Anonymkode: 8bfb8...aae
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #2 Skrevet 9. mai 2022 Henvisning til bup? Anonymkode: 5a5b4...ffa 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Ville bedt fastlege om henvisning til BUP Anonymkode: bc56a...18b 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henvisning til bup? Anonymkode: 5a5b4...ffa Spurte om dette men legen ville vente litt til. Datteren har språkvansker og får hjelp av ppt men med tanke på språket så tenkte legen at hun ikke ville ha så stort utbytte av det. Jeg er ikke helt enig og sa dette men legen ville ikke sende henvisning enda. Anonymkode: 8bfb8...aae 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Hva sier helsestasjon/Helsesøster. Kan det liksom "bare" være ombyggingen i hjernen som inntrer ved 6årsalderen som er grunnen? Anonymkode: f46bc...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Kontakt bup, IKKE barnevern! Mest sannsynlig er det noe i bhg som plager henne. Det finner bup ut av. Barnevernet hadde beskylt dere som foreldre for omsorgsvikt. Hold deg unna barnevernet! Anonymkode: b7680...b65 3 3
Kaneel Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi ei jente på 6 år som begynner på skolen i år. Etter nyttår har hun plutselig hatt en del atferdsendringer. Fra å være en en som er trygg og selvstendig og elsker barnehagen så har hun blitt urolig og har en del separasjonsangst så fort vi gjør noe som ikke hører til hverdagen. Klager på vondter både her og der fordi hun ikke vil i barnehagen. Vi har vært hos legen og alle blodprøver ser bra ut, vi venter bare på en tid hos øre, nese, hals spesialist så vi kan utelukke at det noe fysisk feil med henne. Hun vil sove med oss hver eneste natt, om vi natter henne i egen seng så kommer hun alltid inn tidlig på natten til oss. Hun sier at det er en gutt i barnehagen som er slem, har selvsagt pratet med barnehagen om dette og de har ikke observert noe mobbing fra denne gutten utenom det vanlige. Småkrangler her og der men det er helt normalt blant alle barna. når jeg var like gammel som henne så fortalte jeg endelig mine foreldre hva som skjedde med meg, at jeg ble misbrukt. Jeg hadde ikke ordene til å forklare hva jeg ble utsatt for så jeg sa nøyaktig det samme som min datter - at det var en slem gutt i barnehagen, selvom det ikke engang skjedde i barnehagen. Dette gjør selvsagt at jeg går rundt med en litt ekstra stor klump i magen og jeg urolig for å stille feil spørsmål og presse henne i feil retning med ledende spørsmål. Samtidig husker jeg så godt at jeg ønsket at noen skulle grave og mase litt ekstra når jeg var på hennes alder sånn at noen kunne sette ord på det som skjedde med meg. jeg er redd for å kontakte barnevernet, vil dette bli en bekymringsmelding? Eller har noen vært i en lignende situasjon og har noen råd å komme med? Anonymkode: 8bfb8...aae Dette er ikke noe for Bv! Bup og ppt rett instanse. Ta helst kontak med en privat barne psykolog. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kontakt bup, IKKE barnevern! Mest sannsynlig er det noe i bhg som plager henne. Det finner bup ut av. Barnevernet hadde beskylt dere som foreldre for omsorgsvikt. Hold deg unna barnevernet! Anonymkode: b7680...b65 Herregud, det er så mange gærne konspirasjonsfolk på KG! Nei, barnevernet driver ikke og tar ungene fra oppegående mennesker. Men enig med de fleste over her, dette er en sak for BUP/PPT, ikke barnevernet. Bytt fastlege om du må. Anonymkode: 6ac8b...947 23 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Eli Rygg har skrevet barnebøker om seksuell misbruk. Sjekk de ut, se om hun reagerer på den? Bruk et dukkehus eller figurer. Lek med henne. Ofte vil barn leke ut det som er vondt. Vise henne denne? Anonymkode: f89d7...afe 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 Min sønn som er 7 år har slitt endel etter korona, da han i lang tid bare var sammens med oss foreldre og søster. Plutselig ble omverden stor og skummel-den gutten vi hadde i fjor er ikke den samme som i år. I fjor var han utrygg,rastløs, mye vondt i magen og knakk sammen annenhver dag. Helt forferdelig! det tok et år-nå er han tilbake-glad og lykkelig. Dog, jeg visste at ingen var slemme mot han,det var allikevel et sjokk å se en «slik» side. Mye jobb, mye tolmodighet, de har gått seg til. Min eldste, som nå er voksen sleit veldig en periode. Jeg kontaktet bv, ba om hjelp da de er jo der for å hjelpe barn som har det vondt. Min hadde det vondt og de hjalp. De tok oss inn på samtale og hu ene greide å komme under skallet når de var alene. Han var da 12. Han gikk til samtale med henne i 7 måneder og ingen tok gutten fra meg;) Anonymkode: 814db...887 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 Jeg jobber i barnevernet, og ut fra det du beskriver er det foreløpig ikke en barnevernssak. Du skriver at legen vil vente litt med henvisning til BUP. Det kan jeg skjønne, for BUP er ganske strenge på inntak. Men henviste eller tipset fastlegen dere om lavterskeltilbud i din kommune? Om ikke ville jeg tatt kontakt med helsesykepleieren til ditt barn, og forklart dine bekymringer, og bedt om hjelp. Anonymkode: a755e...a3c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Jeg hadde krevd henvisning til barnepsykolog og BUP. Hun viser tegn på at noe er på avveie her. Få uttalelse fra barnehagen om at de støtter en utredning/henvisning. Anonymkode: d1100...54d 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 Vel, før man setter i gang karusell med Bup osv; husk at engstelige foreldre kan skape engstelige barn. Foreldre må tørre å stå stødig i sin egen foreldrerolle, uten å skynde seg til såkalte fagfolk. Er det rart det hoper seg opp med henvisninger. Ingenting av det du beskriver er direkte bekymringsverdig. Vær en rolig og trygg mor du. Og vis at du tåler fint barnets uro og engstelse, det vil være til god hjelp bare det. Anonymkode: 76c24...9ee 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spurte om dette men legen ville vente litt til. Datteren har språkvansker og får hjelp av ppt men med tanke på språket så tenkte legen at hun ikke ville ha så stort utbytte av det. Jeg er ikke helt enig og sa dette men legen ville ikke sende henvisning enda. Anonymkode: 8bfb8...aae Da kan du kontakte et privat legesenter, Volvat eller Aleris. De sender henvisningene du ønsker deg. Ville definitivt ikke anbefalt BV. Da får du bare mer problemer. Ta dette via lege og BUP. Du vil få forfesjonell behandling. Anonymkode: f2cd3...f52 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi ei jente på 6 år som begynner på skolen i år. Etter nyttår har hun plutselig hatt en del atferdsendringer. Fra å være en en som er trygg og selvstendig og elsker barnehagen så har hun blitt urolig og har en del separasjonsangst så fort vi gjør noe som ikke hører til hverdagen. Klager på vondter både her og der fordi hun ikke vil i barnehagen. Vi har vært hos legen og alle blodprøver ser bra ut, vi venter bare på en tid hos øre, nese, hals spesialist så vi kan utelukke at det noe fysisk feil med henne. Hun vil sove med oss hver eneste natt, om vi natter henne i egen seng så kommer hun alltid inn tidlig på natten til oss. Hun sier at det er en gutt i barnehagen som er slem, har selvsagt pratet med barnehagen om dette og de har ikke observert noe mobbing fra denne gutten utenom det vanlige. Småkrangler her og der men det er helt normalt blant alle barna. når jeg var like gammel som henne så fortalte jeg endelig mine foreldre hva som skjedde med meg, at jeg ble misbrukt. Jeg hadde ikke ordene til å forklare hva jeg ble utsatt for så jeg sa nøyaktig det samme som min datter - at det var en slem gutt i barnehagen, selvom det ikke engang skjedde i barnehagen. Dette gjør selvsagt at jeg går rundt med en litt ekstra stor klump i magen og jeg urolig for å stille feil spørsmål og presse henne i feil retning med ledende spørsmål. Samtidig husker jeg så godt at jeg ønsket at noen skulle grave og mase litt ekstra når jeg var på hennes alder sånn at noen kunne sette ord på det som skjedde med meg. jeg er redd for å kontakte barnevernet, vil dette bli en bekymringsmelding? Eller har noen vært i en lignende situasjon og har noen råd å komme med? Anonymkode: 8bfb8...aae Bup eller helsesøster vil hjelpe dere videre om legen ikke klarer det. Misbrukt i bhg eller hos andre nære? Trenger ikke være det men med plutselig så stor forandring og ikke vil i bhg ville jeg trodd det lå noe i bhg.. Frykt . Redsel. Mer enn bare mobbing i den alderen ved så stor forandring! Anonymkode: d73fc...b84 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 Min gutt begynte å oppføre seg sånn, og klaget på magevondt og slitenhet når han skulle i barnehagen. Fikk han ikke fra garderoben og inn noen dager. Tok blodprøver og alt var fint. En tid senere åpnet han seg opp til farfar om at det var en gutt i barnehagen som pleide å være slem med han (ute av synet til de voksne) og han pleide å true han sånn at han ikke skulle si noe. Ikke seksuelle overgrep, men vold. Anonymkode: 6425a...a93 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #18 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min gutt begynte å oppføre seg sånn, og klaget på magevondt og slitenhet når han skulle i barnehagen. Fikk han ikke fra garderoben og inn noen dager. Tok blodprøver og alt var fint. En tid senere åpnet han seg opp til farfar om at det var en gutt i barnehagen som pleide å være slem med han (ute av synet til de voksne) og han pleide å true han sånn at han ikke skulle si noe. Ikke seksuelle overgrep, men vold. Anonymkode: 6425a...a93 Men uff, kjenner at jeg får en nesten like stor klump i magen over dette 😰 stakkars lille! Skal ta en ekstra prat med barnehagen Anonymkode: 8bfb8...aae
Kaneel Skrevet 9. mai 2022 #19 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, før man setter i gang karusell med Bup osv; husk at engstelige foreldre kan skape engstelige barn. Foreldre må tørre å stå stødig i sin egen foreldrerolle, uten å skynde seg til såkalte fagfolk. Er det rart det hoper seg opp med henvisninger. Ingenting av det du beskriver er direkte bekymringsverdig. Vær en rolig og trygg mor du. Og vis at du tåler fint barnets uro og engstelse, det vil være til god hjelp bare det. Anonymkode: 76c24...9ee Dette!!!👏👏👏❤️
charlotte0 Skrevet 9. mai 2022 #20 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kontakt bup, IKKE barnevern! Mest sannsynlig er det noe i bhg som plager henne. Det finner bup ut av. Barnevernet hadde beskylt dere som foreldre for omsorgsvikt. Hold deg unna barnevernet! Anonymkode: b7680...b65 Herregud det ville de jo ikke ha gjort. Hvis TS føler at hun vil snakke med barnevernet så er det fullt mulig å ringe og få snakket med de anonymt! 💖 De kan gi tips og råd om veien videre, feks om man bør kontakte helsesykepleier som jo skal være et lavterskeltilbud eller om andre tiltak, som at barnehagen må følge opp bedre, henvise til bup osv 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå