Gå til innhold

SOS-hjelp til en irritert og allergisk kattenabo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sån utenom allt annet folk har nevnt over. Å selv om jeg blir litt irritert over at du "hater katter" Ville heller sakt "hater kattepels å annet som følger katt" selv jeg blir irritert på pelsdotter i møblene hjemme etter katten xD

Har du snakket med lege om å få allergi vaksiner osv? Kan jo gjøre selve allergien lettere får deg å leve med. 

Endret av Karma91
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. ring fastlegen din. 
2. vent på time

3. få henvisning til vaksinasjon

4. vent på et nytt og bedre liv

Dette er ikke 1990. Ingen trenger leve med allergi som går utpver livskvaliteten i voldsom grad. Så ikke lev med den.

For kattene? Har du noen du kjenner med hund? Lån den en stund og få den til å markere rundt forbi. Naboen min hadde hund før, og ikke en katt satte sin fot på vår felles oppgang. Nå har han ikke hund mer, og kattene er tilbake.

Anonymkode: 2c28c...fe9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karma91 skrev (2 minutter siden):

Sån utenom allt annet folk har nevnt over. Å selv om jeg blir litt irritert over at du "hater katter" Ville heller sakt "hater kattepels å annet som følger katt" selv jeg blir irritert på pelsdotter i møblene hjemme etter katten xD

Har du snakket med lege om å få allergi vaksiner osv? Kan jo gjøre selve allergien lettere får deg å leve med. 

Ja, det er et godt poeng. Det er jo faktisk kattepelsen jeg hater, kattene har ikke gjort noe galt. Men det var godt å skrive med sterke ord når putene til tusenvis av kroner er blitt (midlertidig håper jeg) ubrukelig for meg. 

Jeg synes fremdeles kattehold er et plagsomt dyrehold når jeg ikke kan få ha utemøblene mine i fred, men jeg har jo ikke tenkt å gå til politikken for å forby kattehold. I følge opinionen i denne tråden ville jeg nok ikke fått flertall for det heller. 🙂 Er derfor takknemlig for alle tips og råd.

Vaksine er et godt tips. Har vurdert vaksine mot katt faktisk, men resten av livet mitt er jeg ikke plaget av allergien; jeg oppsøker aldri katter, og de har til nå sjeldent oppsøkt meg. Bare jeg får hagen min tilbake så skal vi nok fortsette å leve i harmoni. 

Ts

Anonymkode: c4099...7c1

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at det hjelper å strø pepper i blomsterbed o.l. Det skal visstnok holde kattene borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du kanskje vurdere noe sånt?

https://www.skadedyrshop.no/produkt/jet-spray-vannsprutende-hagebeskytter-med-bevegelsessensor/

Jet-Spray vannsprutende hagebeskytter med bevegelsessensor

kr 489.00inkl.mva

Jet-Spray dyrejager er en bevegelses sensor aktivert sprinkler som spruter vann og er utmerket til å holde dyr som hunder, katter, rådyr, rev, hjort o.l. borte fra der du ikke ønsker besøk. 

Anonymkode: d9614...989

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker katter, men skjønner godt at ts blir lei kattehår i møblene. Sånn vannsprut med bevegelsessensor har jeg hørt at snal funke bra, og ikke skader det kattene heller så det kan jo være noe å prøve. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg forstår det. Og jeg aksepterer at det er slik verden er, og ber derfor om råd som jeg selv kan gjennomføre for å unngå at kattene kommer i mine møbler. Jeg har fått flere gode råd også, satser på at de løser problemet mitt. Så kan jeg og kattene leve i sus og dus på avstand. 

Men det ER jo faktum at katter er fint for de som eier dem, men lager trøbbel for enkelte av naboene sine. Kattenaboene her på feltet opplever katter i hagemøblene som både røyter og bæsjer (..) og dermed ødelegger dyrt møblement. Bæsj i sandkassa og blomsterbed er jo også en klassiker for mange. Så andres kjæledyr ødelegger mine og mine naboers ting og eiendeler. 

Ja, en nabo sa til meg at min katt hadde bæsjet i hennes bed. Jeg sa til katten at det må du jo ikke gjøre. Men merkelig nok forstod ikke dyret hva jeg mente. 🤪 Så jeg har prøvd å oppdra han, men han er et dyr, som vil avgi sine spor slik at andre katter forstår at han er der. Jeg har sånn spray selv, så jeg kan dra å spraye i hagen hennes om hun ønsker. 

Ellers opplever jeg jo at dådyr spiser blader i hagen, og at fugler bæsjer der de vil. Jeg har tilogmed noen frekke maur som har bosatt seg i terrassen. Jeg har nå brukt maurmiddel, og kjeftet, men de flyttet i stedet inn i krukken som jeg har noen planter i. De vil ikke oppdras eller lytte til fornuft. Vi får se. 🤷‍♀️

Kansje du kan sette opp en port og spray med antikatt spray?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. Det er jo faktisk kattepelsen jeg hater, kattene har ikke gjort noe galt. Men det var godt å skrive med sterke ord når putene til tusenvis av kroner er blitt (midlertidig håper jeg) ubrukelig for meg. 

Jeg synes fremdeles kattehold er et plagsomt dyrehold når jeg ikke kan få ha utemøblene mine i fred, men jeg har jo ikke tenkt å gå til politikken for å forby kattehold. I følge opinionen i denne tråden ville jeg nok ikke fått flertall for det heller. 🙂 Er derfor takknemlig for alle tips og råd.

Vaksine er et godt tips. Har vurdert vaksine mot katt faktisk, men resten av livet mitt er jeg ikke plaget av allergien; jeg oppsøker aldri katter, og de har til nå sjeldent oppsøkt meg. Bare jeg får hagen min tilbake så skal vi nok fortsette å leve i harmoni. 

Ts

Men du skriver jo som om dyrene burde holde seg unna fordi du holder deg unna dem? 🤪 Det skinner gjennom en sånn rar og urealistisk logikk i det du skriver. Dette er jo på deg. ikke andre. Du velger enebolig, du velger å ikke vaksinere, du velger dyre puter, du velger å ikke spraye / dekke over. Du må jo ta vare på tingene dine. 

Det er jo ikke dyrene sin feil dette. Jeg har også dyre hagemøbler, men tar jo inn putene om dagen, eller dekker over når det ikke brukes. ellers dekkes de jo av støv fra veien og pollen og dritt når folk koster. Kommer SYKT mye skitt om det regner litt og. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Katter er jo dyr, de gjør som de vil» -Hilsen typisk uansvarlig katteeier.

Det er faktisk ingen nyhet at katter ikke naturlig hører til i norsk fauna, og at de er her fordi DERE katteeiere skaffer dere de. Men å ta ansvar for det faktum at kattene driter ned naboenes blomsterbed, lekeplasser og sandkasser, samt gjør folk syke, det driter dere i. 🙄 «For det er jo bare dyr». 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 8f035...2eb

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (14 minutter siden):

Men du skriver jo som om dyrene burde holde seg unna fordi du holder deg unna dem? 🤪 Det skinner gjennom en sånn rar og urealistisk logikk i det du skriver. Dette er jo på deg. ikke andre. Du velger enebolig, du velger å ikke vaksinere, du velger dyre puter, du velger å ikke spraye / dekke over. Du må jo ta vare på tingene dine. 

Det er jo ikke dyrene sin feil dette. Jeg har også dyre hagemøbler, men tar jo inn putene om dagen, eller dekker over når det ikke brukes. ellers dekkes de jo av støv fra veien og pollen og dritt når folk koster. Kommer SYKT mye skitt om det regner litt og. 

Ja, jeg bor i enebolig. Kan man ikke det, når man ikke tåler katt? 

Ja, jeg velger å ikke vaksinere meg; det er unntaksvis de som ikke kan holde seg unna katter pga skole og jobb som får innvilget vaksinasjonen og i tillegg er det bedre for min kropp og statens lommebok at jeg lar være (behandlingen koster masse, masse penger over flere år, og det er ikke 100% suksessrate). 

Ja, jeg velger puter som hører til hagemøblene - hagemøbler er kjempedyrt. Er ikke akkurat Gucci ute på verandaen min. 

Nei, jeg har faktisk dekket det hele til, med trekk. Og syntes dermed jeg hadde gjort mitt. Men kattene har lagt seg under trekket. Jeg må innrømme at de er smarte. 

Og jeg er helt enig med deg; det er ikke dyrene sin feil. Det er jo eierne. Og jeg likte veldig godt innlegget ditt over, det var kostelig å se for seg at du kjeftet litt på katten, og maurene. Porten var en god ide, skal sette opp et bilde av meg selv med en sånn anti-katt-sprayflaske på og nedovermunn. Det gjør sikkert susen. 😁

Ts

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sterk tørket chili fra innvandrer butikkene. Og generelt chili her og der. 

Anonymkode: 7a48b...437

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du kanskje vurdere noe sånt?

https://www.skadedyrshop.no/produkt/jet-spray-vannsprutende-hagebeskytter-med-bevegelsessensor/

Jet-Spray vannsprutende hagebeskytter med bevegelsessensor

kr 489.00inkl.mva

Jet-Spray dyrejager er en bevegelses sensor aktivert sprinkler som spruter vann og er utmerket til å holde dyr som hunder, katter, rådyr, rev, hjort o.l. borte fra der du ikke ønsker besøk. 

Anonymkode: d9614...989

Dette er veldig lurt. Evt ha en sprayflaske med vann (eller hageslange men pass på trykket så du ikke skader katten) og spray på de hvis du fersker de i akten, selvfølgelig kun på dager det er pluss grader, katter er ørkendyr så de fryser hvis man sprayer de om vinteren og de ikke får mulighet til å gå inn å varme seg. Det høres kanskje ikke så dyrevennlig ut (og man skal IKKE gjøre det med egne katter pga relasjonen) men når det ikke er din egen katt og du gjør det på en forsvarlig måte så lærer de seg der fort og du slipper å gjøre det så mye før de har skjønt tegningen. 

Ellers er pepper, get off spray fra dyrebutikk, aluminiumsfolie, peppermynte, appelsinskall, kanel osv ting katter typisk ikke liker. 

Anonymkode: 936ce...d83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er egentlig helt enig med deg TS. Mange katteeiere er uansvarlige og tar null ansvar for sin egen katt. Virker som de driter i hva som skjer med katten og andre folk fordi det «er bare sånn det er» Det ER irriterende. Katter hører ikke naturlig til i vårt klima og de tåler faktisk ikke kulden her heller (joda de kan gå ute men hjemløse katter sliter på vinteren) og de dreper ekstremt nye fugler som påvirker fuglelivet veldig negativt. 

Jeg har selv katter og de har stoooor kattegård rundt hele hagen, blir aktivisert og lekt med mye og får gå seg en tur i sele her og der. De har det kjempe fint og studier viser at utekatter som går fritt faktisk trives bedre med kattegård fordi det er tryggere. Hadde det vært opp til meg hadde det vært standaren for de fleste katteeiere. 

Er du sikker på at kattene har eiere? Jeg ville prøvd å funnet ut om noen av de muligens kan være hjemløse og ta kontakt med dyrebeskyttelsen. Da tar dem de inn og sjekker chip, hvis ikke de er chippet så tar jo db de og da forsvinner kattene fra din hage. 

I tillegg til de rådene jeg skrev i det forrige innlegget så kan du hvis du har litt stor hage prøve å lage et område som tiltrekker kattene enda mer, slik at du får ha ditt område i fred og de får et område som de liker bedre og holder seg til. Men dette er bare verdt å prøve som en aller siste løsning. Jeg vil anta at om du setter opp en slik vannløsning med bevegelsessensor så tar det bare et par ganger og så ser du aldri noen katter igjen.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er heller ikke så glad i folk som sier de hater katter, det høster liksom ikke særlig med sympati og da blir jeg er «dritteier» tilbake. Men jeg skjønner på tråden at du egt ikke hater katter i seg selv. 
for meg er det helt åpenbart at du må til legen for å få noe som kan hjelpe mot den ekstreme allergien du har - på samme måte som folk som er allergisk mot pollen må. I tillegg støtter jeg forslaget om slike vannsprute-sensorer - det skader ikke katten, men det gjør det ubehagelig nok til at de ikke oppsøker et område hvor de blir sprutet vann på.

Anonymkode: 8aedf...5b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skrives flere ganger her at katten ikke hører til i norsk natur. Men hvor lenge må et dyr være tilstede i et land, før man regner dem som en del av naturen? Katter ble bragt til Skandinavia på 800 tallet. Og jeg ser for meg at katter gjorde som de gjør nå, de formerte seg ute i naturen. De har altså vært i Norsk natur i litt over 1000 år, men fortsatt er de ikke en del av norsk natur? 🤔

Anonymkode: 86bbb...94f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, lillevill said:

Ja, en nabo sa til meg at min katt hadde bæsjet i hennes bed. Jeg sa til katten at det må du jo ikke gjøre. Men merkelig nok forstod ikke dyret hva jeg mente. 🤪 Så jeg har prøvd å oppdra han, men han er et dyr, som vil avgi sine spor slik at andre katter forstår at han er der. Jeg har sånn spray selv, så jeg kan dra å spraye i hagen hennes om hun ønsker. 

Ellers opplever jeg jo at dådyr spiser blader i hagen, og at fugler bæsjer der de vil. Jeg har tilogmed noen frekke maur som har bosatt seg i terrassen. Jeg har nå brukt maurmiddel, og kjeftet, men de flyttet i stedet inn i krukken som jeg har noen planter i. De vil ikke oppdras eller lytte til fornuft. Vi får se. 🤷‍♀️

Kansje du kan sette opp en port og spray med antikatt spray?

Vet du, du gjør ingen katteeiere noen tjeneste ved å oppføre deg sånn i en tråd hvor noen spør pent om råd. Jeg har katt selv, og hadde en nabo kommet til meg og sagt at katten min bæsjet i bedet hennes hadde jeg unnskyld meg og tilbudt meg å komme og plukke opp hver gang det skjer. For det er sånn at det å ha utekatt kan skape små og problemer for naboer. Som katteeier kan man ikke bare avvise det kontant og gjøre narr av dem i tillegg 🙄 Da kan enkelte finne på å ty til drastiske tiltak også, dessverre.

Anonymkode: 4f160...6dc

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skrives flere ganger her at katten ikke hører til i norsk natur. Men hvor lenge må et dyr være tilstede i et land, før man regner dem som en del av naturen? Katter ble bragt til Skandinavia på 800 tallet. Og jeg ser for meg at katter gjorde som de gjør nå, de formerte seg ute i naturen. De har altså vært i Norsk natur i litt over 1000 år, men fortsatt er de ikke en del av norsk natur? 🤔

Katten er et husdyr og blir ikke en del av norsk fauna. Hund har jo vært her like lenge, den er ikke en del av faunaen den heller. 

Katter tåler heller ikke klimaet her, de får frostskader på vinteren. De er ikke tilpassa å leve i norsk natur, de er tilpassa å leve med hjelp av mennesker. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gliffy skrev (13 minutter siden):

Katten er et husdyr og blir ikke en del av norsk fauna. Hund har jo vært her like lenge, den er ikke en del av faunaen den heller. 

Katter tåler heller ikke klimaet her, de får frostskader på vinteren. De er ikke tilpassa å leve i norsk natur, de er tilpassa å leve med hjelp av mennesker. 

Dette. Katter som er hjemløse sulter i hjel, fryser ihjel, flere katter taes inn hvert eneste år med frostskader og ører der øretuppen har knekt rett av fordi den er fryst (til og med eide katter får frostskader pga eiere som ikke skjønner at katter ikke kan være ute en hel dag i -15), de sliter ekstremt med sykdommer, infeksjoner, flott, orm osv. 

Det er en grunn til at vi har dyrebeskyttelse for katter og ikke for gauper. Gaupene, som er tilpasset vårt klima klarer seg ute, det gjør IKKE kattene. De er enda ikke tilpasset seg her. 

Jeg skjønner ikke at man mener at katter MÅ gå fritt ute, når man fint klarer å ha hunden i bånd og i hundegård, det kan man fint med katter også og hunder har jo et enda større behov for aktivisering og utemuligheter. 

I tillegg utrydder de fuglelivet og skaper store ødeleggelser på miljøet så vi er nok ikke helt der enda at vi kan si at de hører naturlig til her.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vet du, du gjør ingen katteeiere noen tjeneste ved å oppføre deg sånn i en tråd hvor noen spør pent om råd. Jeg har katt selv, og hadde en nabo kommet til meg og sagt at katten min bæsjet i bedet hennes hadde jeg unnskyld meg og tilbudt meg å komme og plukke opp hver gang det skjer. For det er sånn at det å ha utekatt kan skape små og problemer for naboer. Som katteeier kan man ikke bare avvise det kontant og gjøre narr av dem i tillegg 🙄 Da kan enkelte finne på å ty til drastiske tiltak også, dessverre.

Anonymkode: 4f160...6dc

Huff da, har jeg oppført meg ille og avvist noen? 

TS snakket om oppdragelse av dyrene, og jeg tenkte det var litt morsomt. Jeg snakker jo med katten min hele tiden.  Det jeg sa til naboen, var at jeg kunne kjøpe dette middelet, og spraye i hagen hennes og jeg sa så klart unnskyld, tenkte ikke at jeg måtte beskrive det her. Hun sa at hun hadde katotelort fra mange katter der, og hun mente jeg ikke kunne gå å grave på hennes tomt etter lort fra alle dyrene i området. er du uenig?

Naboen har en stor tomt, og mange store bedd, og dessverre har jeg ikke nok spray til å spraye all jord som de har der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du er så allergisk ville jeg investert noen ekstra kroner for å være sikker på å bli kvitt problemet. Bygg inn verandaen din i tynn netting, men får dem så tynne og finmaskede at man fint ser gjennom. Da er du 100% sikker på å unngå at kattene kommer inn til møblene dine. Bare husk på å henge opp noe form for avledning for fugler så de ikke flyr inn i nettingen😊 

Eventuelt lysthus, med mye vinduer så blir det som å sitte ute. 

Noe herk med allergi, men akkurat det med katt er jo fryktelig vanskelig å unngå dersom naboene har katt 😅

Anonymkode: cb44a...85c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...