Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Jeg er en kvinne på 22 år. Jeg har samboer som har full jobb mens jeg er hjemmeværende. Vi har problemer med å få hjula til å gå rundt og han må ta opp lån på sitt mastercard for å få råd til å dekke regningene. Jeg ser meg nødt til å ta turen til Sosialkontoret og be om hjelp for første gang i mitt liv. Men jeg gruer meg veldig for jeg har sosial angst og er redd jeg bare får kjeft og de ber meg komme meg ut i jobb istedet. Er redd jeg kommer til å begynne å gråte mens jeg sitter der... Ufff. Men det jeg lurer på er om noen av dere kan fortelle meg om deres erfaringer med Sosialkontoret. Hva skjer der? Er det bare å møte opp å be om å få snakke med noen? Må jeg ha med noe papirer? Håper dere kan komme med litt informasjon og oppmuntringer så jeg klarer dette her... Har nervøs mage hver dag og gruer meg til å dra ut dit... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Du må ha med dokumentasjon om inntekter og utgifter.

Skrevet

Kopi av alle regninger? Det er greit. Men inntekter? Jeg har ingen inntekter. Får kontoutskrift hver måned men jeg fikk den forrige uke og den har jeg kastet, jeg gjør alltid det. Må jeg vente med å gå til Sosialkontoret helt til jeg får ny kontoutskrift neste måned?

Skrevet
Hallo. Jeg er en kvinne på 22 år. Jeg har samboer som har full jobb mens jeg er hjemmeværende. Vi har problemer med å få hjula til å gå rundt og han må ta opp lån på sitt mastercard for å få råd til å dekke regningene. Jeg ser meg nødt til å ta turen til Sosialkontoret og be om hjelp for første gang i mitt liv. Men jeg gruer meg veldig for jeg har sosial angst og er redd jeg bare får kjeft og de ber meg komme meg ut i jobb istedet. Er redd jeg kommer til å begynne å gråte mens jeg sitter der... Ufff. Men det jeg lurer på er om noen av dere kan fortelle meg om deres erfaringer med Sosialkontoret. Hva skjer der? Er det bare å møte opp å be om å få snakke med noen? Må jeg ha med noe papirer? Håper dere kan komme med litt informasjon og oppmuntringer så jeg klarer dette her... Har nervøs mage hver dag og gruer meg til å dra ut dit...  :tristbla:

Ja hvorfor skulle ikke du kunne jobbe ? Antar dere ikke har småbarn hjemme, og da ser jeg ingen grunn for at sosialkontoret skal betale deg for å gå hjemme når dere tydligvis bruker mere enn det dere tjener. Jeg er ikke videre intersssert i at mine skattepenger skal sponse deg fordi du velger å ikke jobbe :fy_fy:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Kopi av alle regninger? Det er greit. Men inntekter? Jeg har ingen inntekter. Får kontoutskrift hver måned men jeg fikk den forrige uke og den har jeg kastet, jeg gjør alltid det. Må jeg vente med å gå til Sosialkontoret helt til jeg får ny kontoutskrift neste måned?

Kopi av samboeren din sine inntekter.

Skrevet

Det er bare å gå i banken å be dem skrive ut en ny kontoutskrift

Skrevet
Ja hvorfor skulle ikke du kunne jobbe ? Antar dere ikke har småbarn hjemme, og da ser jeg ingen grunn for at sosialkontoret skal betale deg for å gå hjemme når dere tydligvis bruker mere enn det dere tjener. Jeg er ikke videre intersssert i at mine skattepenger skal sponse deg fordi du velger å ikke jobbe :fy_fy:

Jeg har ikke barn... Og jeg går hjemme fordi jeg har visse problemer....

Takk for støtten!

Skrevet

Hvis du har formue, så får du ikke hjelp av Sosialkontoret.

Møt opp, få et møte med en saksbehandler, forklar situasjonen. Så forteller de deg hva du trenger av dokumentasjon.

Tenk på at det verste du kan få er nei, tror ikke de kjefter på voksne mennesker.

Skrevet
Jeg har ikke barn... Og jeg går hjemme fordi jeg har visse problemer....

Takk for støtten!

Om du har visse problemer har du da vel krav på attføring vel?

Det nytter ikke å komme på sosialkontoret å si man har visse problemer uten å kunne dokumentere disse problemene.

Skrevet
Og jeg går hjemme fordi jeg har visse problemer....

Mulig du har krav på hjelp fra Trygdekontoret? Hvis jeg var deg, ville jeg tatt turen innom dem også.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har søkt attføringsstøtte. Var hos legen min og fortalte ham mine problemer. Han sa bare jeg måtte gå på sosialen og trygdekontoret.

Skrevet
Jeg har søkt attføringsstøtte. Var hos legen min og fortalte ham mine problemer. Han sa bare jeg måtte gå på sosialen og trygdekontoret.

Nå er jo bare sosialstøtte ment midlertidig, så jeg ville bedt om en time hos trygdekontoret også. Der kan du få en mer varig løsning.

Skrevet

Du går til sosialkontoret og der får du "time" hos en saksbehandler. Ofte er det noen dagers ventetid. De kan evt prioritere deg hvis du kan dokumentere at situasjonen er akutt, men det høres det jo ikke ut til at den er i dette tilfellet.

Da får du også vite hva slags dokumentasjon du må ta med. Dette inkluderer oversikt over de utgiftene sosialkontoret dekker, hovedsakelig husleie og strømregning. Mat, klær og livsopphold er det standardsatser for. Du må også ta med dokumentasjon på inntektene deres, dine og mannens. Dette inkluderer den siste likningen, lønsslippen til mannen din og kontoutskrifter. Bekreftelse fra Aetat på at du er meldt arbeidsledig. Du kan be banken om ny kontoutskrift hvis du har kastet den gamle. Husk på at det er ikke mye mannen din skal tjene før din rett til sosialstønad faller bort.

Jeg opplevde ellers mitt (korte) møte med sosialkontoret som mer positivt enn ventet. Saksbehandlerne var forsåvidt hyggelige, og profesjonelle. Men selvsagt er det noe med følelsen av å måtte gå dit for å tigge penger.

Skrevet

Men gikk legen god for at du har krav på attføring da? trygdekontoret er jo avhengig av at leger dokumenterer at kriteriene for attføring faktisk er oppfylt.

Skrevet

Og du må ikke bekymre deg for om du begynner å gråte! Du er nok ikke den første som gråter på sosialkontoret. De er nok vant til "litt av hvert".

Benytt deg av rettighetene du har. :-) Lykke til :blomst::klem:

Hva med å prøve å komme med på et eller annet "tiltak" via Aetat?

Skrevet

Du kan ringe kommunen og bestille en time på sosialkontoret. Ogn det går godt an å ha med samboeren din viss du ønsker det. Og det er riktig som Fighter sier at du/dere må legge frem dok på all inntekt/utgift (også samboer sin).

Jeg jobber ikke på sosialkontor men i tett samarbeid med dem. Og tro meg; det er ikke flaut eller uvanlig å gråte på sosialkontoret. Så det trenger du være redd for det. Stort sett er det vel greie folk som jobber derog som forstår og ikke kjefter!!

Lykke til

:klem:

Skrevet

Ta deg sammen og kom deg for søren ut i jobb isteden. Ærlig talt...

Skrevet
Hallo. Jeg er en kvinne på 22 år. Jeg har samboer som har full jobb mens jeg er hjemmeværende. Vi har problemer med å få hjula til å gå rundt og han må ta opp lån på sitt mastercard for å få råd til å dekke regningene. Jeg ser meg nødt til å ta turen til Sosialkontoret og be om hjelp for første gang i mitt liv. Men jeg gruer meg veldig for jeg har sosial angst og er redd jeg bare får kjeft og de ber meg komme meg ut i jobb istedet. Er redd jeg kommer til å begynne å gråte mens jeg sitter der... Ufff. Men det jeg lurer på er om noen av dere kan fortelle meg om deres erfaringer med Sosialkontoret. Hva skjer der? Er det bare å møte opp å be om å få snakke med noen? Må jeg ha med noe papirer? Håper dere kan komme med litt informasjon og oppmuntringer så jeg klarer dette her... Har nervøs mage hver dag og gruer meg til å dra ut dit...  :tristbla:

Hvordan saksgangen er og hvor fort du får time avhenger hvor i landet / kommunen du bor i. Du må ikke ha med all den dokumentasjon når du tar kontakt, men du vil nok bli bedt om å levere den etter hvert dersom du leverer inn en søknad. Du skal få det skriftlig i form av en "Forvaltnings melding". Du vil få informasjon om hva du trenger å levere på sosialkontoret ( dok. på alle inntekter og utgifter, på deg og samboer, antakeligvis kontoutskrifter for siste 3 mnd for begge). Videre vil du bli spurt om hva annet du har prøvd av mulighet til å klare deg selv, før du har tatt kontakt med sos.kontoret. Det heter seg at alle andre muligheter skal være prøvd før du har krav på sosialhjelp. Dersom du er syk er det viktig å dokumentere det med sykemelding, evt. bekreftelse på at du har søkt attføringspenger. Dersom du har gjeld, enten privat eller annet, vil du ikke ha krav på å få den dekket med sosialhjelp. Sosialhjelp skal ikke tilgodese kreditorer og dekkes derfor ikke. Dersom du velger å betale ned gjeld fremfor å ha penger til mat, vil du ikke nødvendigvis ha krav på sosialhjelp. Det er forskjell i saksbehandlingstiden på søknader og noen steder er den 4 uker, derfor bør du levere en søknad snarest mulig.

Lykke til!

Skrevet
Ta deg sammen og kom deg for søren ut i jobb isteden. Ærlig talt...

Ikke bry deg om denne! :sur:

Ellers:

Sosialkontoret kan veilede deg i om du bør ta deg en tur på trygdekontoret i forhold til attføringssaken din. Mulig du kan få noe sosialhjelp i påvente av et evt. attføringsvedtak.

Skrevet

Har dere undersøkt om samboeren din kan få skattefradrag siden dere bare har en inntekt? Jeg vet at dette gjelder når man er gift, men er usikker på hvordan det er når man er samboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...