AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #21 Skrevet 9. mai 2022 Zoey skrev (14 timer siden): Kondolerer. I denne situasjonen er vel dialekten datteren din bruker, langt ned på lista over bekymringer? Uansett, jeg er innflytter på Østlandet med dialekt og har to barn her. Barna snakker stort sett dialekten til stedet her de bor, men de rasker til seg noe uttale og uttrykk fra min dialekt. Disse var mer fremtredende når de var helt unge, men forsvant etter få år på barneskolen. Så de følger stedet/skolens dialekt mer enn foreldrenes dialekt. Barn som har lærere med tydelig dialekt følger heller ikke læreren sin. Samme her. Mine barn har dratt sammen "jeg kommer" og "E kjøm" til "jeg kjømmer". Vi bor i Oslo, men 9-åring spør av og til om "skilling" fordi om. 😄 Anonymkode: e37f5...503
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #22 Skrevet 9. mai 2022 Jeg er sørlandsk og barna mine snakker østlandsk. Min mor er vestlending og min far er rogalending, mine besteforeldre er fra en annen plass på Sørlandet, Danmark, island og usa, og snakker dermed ulikt fra meg hele gjengen. I tillegg er mine søsken oppvokst på ulike steder i landet og snakker forskjellige dialekter. Har aldri tenkt over problemstillingen din. Anonymkode: 45630...3d6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #23 Skrevet 9. mai 2022 Eva_lang skrev (15 timer siden): Jeg bor i oslo og har en datter som bor i Bergen. Jeg snakker østlandsk og hun bergensk. Jeg syns dette er veldig vansklig og jeg føler nesten at jeg ikke er hennes far. Jeg vet dette er bare idiotisk av meg. Men det er ett eller annet som plager meg med dette. Har noen andre erfaringer med dette? At dere har en dialekt mens barnet deres har en annen? I min familie har alle ulike dialekter. Både mor, far og barn! Anonymkode: 44140...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå