Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i oslo og har en datter som bor i Bergen. Jeg snakker østlandsk og hun bergensk. Jeg syns dette er veldig vansklig og jeg føler nesten at jeg ikke er hennes far. Jeg vet dette er bare idiotisk av meg. Men det er ett eller annet som plager meg med dette.

Har noen andre erfaringer med dette? At dere har en dialekt mens barnet deres har en annen? 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Min svoger har barn som snakker 3 forskjellige dialekter, selv snakker han en blanding av dialektene til de to yngste. «Barna» er nå 30, 32 og 36, og det har gått bra så langt (noen av barnebarna hans snakker en 4. dialekt, men ingen har problemer med å forstå hverandre).

Anonymkode: bad9d...83b

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Alle innflytteres barn snakker den lokale dialekten selv om innflytteren snakker sin opprinnelige dialekt, så det er mange foreldre med barn som snakker annen dialekt. Jeg er selv innflytter med barn som snakker dialekten der de vokser opp. Tenkte du at datteren din burde ha snakket annerledes enn de andre barna i gata/på skolen?  Man må være fra Oslo for å lage innlegg som dette.

Anonymkode: 0f722...bf9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Seriøst? Alle innflytteres barn snakker den lokale dialekten selv om innflytteren snakker sin opprinnelige dialekt, så det er mange foreldre med barn som snakker annen dialekt. Jeg er selv innflytter med barn som snakker dialekten der de vokser opp. Tenkte du at datteren din burde ha snakket annerledes enn de andre barna i gata/på skolen?  Man må være fra Oslo for å lage innlegg som dette.

ja men føler ikke du da at barna dine og du har mistet en sånn conection? jeg føler liksom at vi kommer fra to forskjellige land. At hun er fra ett land og jeg fra ett annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordlending med bergenske barn. Ja, det er litt rart at de snakker bergensk når jeg tenker over det. Men om de høres ut som bergensere så har de nordnorsk attitude, og det veier opp 🤣

Anonymkode: a4cba...424

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kondolerer. I denne situasjonen er vel dialekten datteren din bruker, langt ned på lista over bekymringer? 

Uansett, jeg er innflytter på Østlandet med dialekt og har to barn her. Barna snakker stort sett dialekten til stedet her de bor, men de rasker til seg noe uttale og uttrykk fra min dialekt. Disse var mer fremtredende når de var helt unge, men forsvant etter få år på barneskolen. Så de følger stedet/skolens dialekt mer enn foreldrenes dialekt. 

Barn som har lærere med tydelig dialekt følger heller ikke læreren sin. 

• Liker 4
Skrevet
Zoey skrev (2 minutter siden):

Kondolerer. I denne situasjonen er vel dialekten datteren din bruker, langt ned på lista over bekymringer? 

Uansett, jeg er innflytter på Østlandet med dialekt og har to barn her. Barna snakker stort sett dialekten til stedet her de bor, men de rasker til seg noe uttale og uttrykk fra min dialekt. Disse var mer fremtredende når de var helt unge, men forsvant etter få år på barneskolen. Så de følger stedet/skolens dialekt mer enn foreldrenes dialekt. 

Barn som har lærere med tydelig dialekt følger heller ikke læreren sin. 

Tusen takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Troll.

Anonymkode: e1e5d...c3b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det, men Bergensk er jo fint da, med mindre hun snakker sånn Gatebergensk. Da kan du kanskje ta det opp med henne, og kreve at hun legger over til et litt penere Bergensk. Hør mye P2 og sånn når dere er hos henne. Der er det mange bergensere som snakker korrekt.

Anonymkode: e5b5c...efe

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. En forferdelig dialekt.

Anonymkode: ec92a...feb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså… Du har bodd på andre siden av Norge av barnet ditt gjennom hele oppveksten. Nå er mor visstnok død, så barnet blir revet opp av alt som er velkjent rundt henne, og skal flytte til deg.

Din bekymring rundt dette er i hovedsak… dialekten hennes?

Anonymkode: 0584c...580

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnets mor er død, hvorfor er hun alene i Bergen da?????? 

Anonymkode: 30c9d...14b

Skrevet

Jeg snakker norsk med aksent, 3 barn snakker østlandsk dialekt og 2 trøndersk på norsk.. ikke noe stress for vår del.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår tankegangen din ts.

Dette er jo vanlig når man kommer fra et sted i Norge og flytter til et annet sted og slår rot og får barn.

Barnet snakker den dialekten det vokste opp med i de fleste tilfeller.

Jeg er fra Nord Norge men bor i Bergen, og mine barn snakker bergensk.

Jeg hadde engang en kjæreste her i Bergen som snakket østlandsk fordi han hadde bodd på Tveita fra han var 4 til 9 år, så flyttet foreldrene til Trøndelag og der ble hans bror født og de årene de bodde der begynte broren å snakke trøndersk, etter det flyttet familien til Sogn og Fjordane og der ble lillesøsteren født og der bor familien fremdeles.

I den familien snakker de tre barna tre forskjellige dialekter, og faren snakker nordlending mens moren snakker den lokale dialekten.🙈

Anonymkode: 75081...304

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og det er foreldrene mine også. Men jeg snakker likevel Tromsø-dialekt fordi det var det jeg lærte i barnehagen. Tre av de voksne på avdelingen var fra Tromsø. Jeg klarer ikke å legge det av meg. Skjønner godt at folk stusser, da.😊

Anonymkode: c1eee...2ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går greit, så lenge det ikke er snakk om trøndersk.

Anonymkode: 5761c...cb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er nordlending med bergenske barn. Ja, det er litt rart at de snakker bergensk når jeg tenker over det. Men om de høres ut som bergensere så har de nordnorsk attitude, og det veier opp 🤣

Anonymkode: a4cba...424

Å kjære tid. ;)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Stemmer. Tragedie at barnet snakker noe annet enn Oslodialekt for det er jo ikke Norsk. Jeg ville også følt at barnet ikke var mitt eget i så tilfelle 😂

Anonymkode: 471e8...0ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...