Gå til innhold

Sterke smerter - cyste eggstokk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden fikk jeg sterke smerter nederst i magen jeg aldri hadde kjent. Var ca 25 år. Har aldri hatt noe særlig mensensmerter, kun murringer og disse smertene kom fra samme sted som murringene. 

smertene ble verre hver gang jeg måtte på do. Føltes ut som jeg måtte veldig tisse, men kom bare litt. Noen ganger hjelper det å bare sitte på doen og presse. Disse anfallene varer 10-15 minutter hver gang og kommer 6-10 ganger om dagen/natta. 

var på ultralyd forrige gang det skjedde og de fant en cyste på eggstokken som var 5 cm. Det er vel ikke såå stort? Leser på nett at cyster ikke pleier å gi symptomer, men at man kan få store smerter når en sprekker eller om den vrir seg rundt eggstokken. Jeg har jo vondt flere ganger om dagen i over 1 uke? Får ikke symptomene til å stemme med det jeg opplever. 

Har ikke dratt til legen denne gangen for forrige gang så de bare på den og sa at jeg skulle komme tilbake om 3 mnd for å se. Virket ikke som om det jeg beskrev angående smerter ble hørt siden de mente det var ok at jeg skulle lide i 3 mnd. Heldigvis ble smertene borte noen dager etter. 

Men nå er smertene her igjen og jeg sitter bare å gråter når det skjer. Ekstreme smerter fra korsryggen og nederst i magen. Er det ingenting jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 70249...ac7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå tilbake til legen og få skikkelig smertestillende, eller be om å få fjernet cysten. Slik skal du ikke ha det. Vi kvinner finner oss i for mye. Den som ikke ber om noe, får ikke noe.

Jeg hadde det jeg nå i ettertid ser må ha vært en cyste som sprakk. Fikk tunnelsyn av smerte. Men det var jo bare den ene gangen, ikke en uke i strekk, som du snakker om.

Kanskje kan du spørre legen din om symptomene er forenlig med endometriose også? ( men det vil du ikke ha. ikke at jeg kjenner noe særlig til det). Men, når det nå er kjent at du har den cysten så er det nok helst den som er problemet. jeg synes 5 cm høres svært ut! Stakkars eggstokken og egglederen er jo ikke såå stor.

Anonymkode: 57413...9b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Gå tilbake til legen og få skikkelig smertestillende, eller be om å få fjernet cysten. Slik skal du ikke ha det. Vi kvinner finner oss i for mye. Den som ikke ber om noe, får ikke noe.

Jeg hadde det jeg nå i ettertid ser må ha vært en cyste som sprakk. Fikk tunnelsyn av smerte. Men det var jo bare den ene gangen, ikke en uke i strekk, som du snakker om.

Kanskje kan du spørre legen din om symptomene er forenlig med endometriose også? ( men det vil du ikke ha. ikke at jeg kjenner noe særlig til det). Men, når det nå er kjent at du har den cysten så er det nok helst den som er problemet. jeg synes 5 cm høres svært ut! Stakkars eggstokken og egglederen er jo ikke såå stor.

Anonymkode: 57413...9b2

Forrige gang fikk jeg ett brett med paralgin forte, altså bare 10 stk. disse hjalp ikke i det hele tatt, men ga meg vondt også øverst imagen 😅 

den på 5 cm var den jeg hadde forrige gang da jeg ble sendt hjem og bedt om å komme tilbake om 3 mnd. Er kun derfor jeg føler det ikke er noe poeng i å dra til legen nå. Får jo beskjed om at den må «følges med på».. men ingenting som hjelper der og da. Legen mener også at siden smertene varer bare 10-15 min så er det ikke vits eller noen medisin som hjelper.. 😕 

Tviler på at jeg har endometriose da jeg aldri/veldig sjeldent har mensensmerter. Gynekologen mente cystene kom av at jeg har p stav og har mistet mensen nesten helt. Ja det høres stort ut, men de sa at den ikke var så stor at de ville operere. Jeg vil heller ikke gjennom en gynekologisk undersøkelse igjen da min første og siste opplevelse var veldig ydmykende.. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å gå til en privat gynekolog? Da kan du selv plukke ut hvilken gynekolog du vil til, kan være du får en bedre opplevelse da.

For å vite hva som forårsaker smerten så må du nok gjennom en ny gu. Jeg hater også det, men med riktig gynekolog så går det greit. Jeg betaler derfor mye heller litt over 1000 kr for en god opplevelse. 

Cyster kan absolutt være vondt, hvis de presser på "riktig" sted. Og det er også veldig vondt når de sprekker. 

Anonymkode: 41d0b...a66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du mulighet til å gå til en privat gynekolog? Da kan du selv plukke ut hvilken gynekolog du vil til, kan være du får en bedre opplevelse da.

For å vite hva som forårsaker smerten så må du nok gjennom en ny gu. Jeg hater også det, men med riktig gynekolog så går det greit. Jeg betaler derfor mye heller litt over 1000 kr for en god opplevelse. 

Cyster kan absolutt være vondt, hvis de presser på "riktig" sted. Og det er også veldig vondt når de sprekker. 

Anonymkode: 41d0b...a66

Vil nok gå privat om jeg absolutt må denne gangen ja.. men føler ikke det er noe vits når de kun sier at den skal holdes under oppsyn, altså ny time om 3 mnd. Det gjør jo ingenting med smertene mine. Våknet igjen av det idag, men da hjalp det heldigvis å bare tisse, måtte ikke sitte over doen i lang tid som jeg pleier. 

Kan det være at cysta «sprekker» litt hver dag og at det er det jeg kjenner? Er så rart at smertene kommer i anfall 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forrige gang fikk jeg ett brett med paralgin forte, altså bare 10 stk. disse hjalp ikke i det hele tatt, men ga meg vondt også øverst imagen 😅 

den på 5 cm var den jeg hadde forrige gang da jeg ble sendt hjem og bedt om å komme tilbake om 3 mnd. Er kun derfor jeg føler det ikke er noe poeng i å dra til legen nå. Får jo beskjed om at den må «følges med på».. men ingenting som hjelper der og da. Legen mener også at siden smertene varer bare 10-15 min så er det ikke vits eller noen medisin som hjelper.. 😕 

Tviler på at jeg har endometriose da jeg aldri/veldig sjeldent har mensensmerter. Gynekologen mente cystene kom av at jeg har p stav og har mistet mensen nesten helt. Ja det høres stort ut, men de sa at den ikke var så stor at de ville operere. Jeg vil heller ikke gjennom en gynekologisk undersøkelse igjen da min første og siste opplevelse var veldig ydmykende.. 

Jeg hadde heller ikke menssmerter, men strevde med å bli gravid.

Fikk slike smerter som deg, og det var cyste. 

Den skulle opereres ut, og det viste seg at jeg hadde nest verste grad endometriose som klistret sammen organer og var svært betent. 

Så: krev henvisning til lapraskopi. Om legen sier nei, gå privat. 
Få resept på Voltaren enn så lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...