AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Følger dere samme råd som i Norge? Eller er det noe dere er ekstra forsiktig med? Anonymkode: 7c9fc...b5f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Unngår egg som ikke er gjennomkokt/ stekt pga salmonellafare. Anonymkode: d7490...9b1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #3 Skrevet 9. mai 2022 Hadde vært ekstra forsiktig med grønnsaker og frukt som ikke er varmebehandlet også. Ikke sikkert det er godt nok vasket, eller at vannet et rent nok. Hadde lest med litt opp på hvordan man unngår matforgiftning i utlandet. En del tips der man sikkert bør være litt mer nøye på om man er gravid 😊 Anonymkode: 32046...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #4 Skrevet 9. mai 2022 Nei, norske anbefalinger er tilpasset norske forhold, matsikkerhet, og risikovurderinger. Så ville vært forsiktig med ting som går greit i Norge men ikke anbefales i andre land, f.eks rå egg, sushi o.l. Anonymkode: a309e...c78 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #5 Skrevet 9. mai 2022 Nå kommer det an på hva du mener med "utlandet". Man har jo land som Japan som på mange måte har mye bedre mathygiene enn i Norge. Så her er jeg mer avslappet til rå mat enn i Norge. Men selvfølgelig like forsiktig når det gjelder tungmetaller i fisk, og slikt. Men i land med mye salmonella ville jeg vært ekstra forsiktig med egg, og kylling på beinet. I land med springvann som ikke kan drikkes ville jeg ikke spist rå salat og annet som blir skyldt i vann. For eksempel er drikkevannet i London fullt drikkelig, bare usmakelig på grunn av klor, og da er jo ikke salat og slikt noen større risiko enn i Norge. I det hele tatt handler det om to ting 1) å vite hva risikoen er, det vil si hvorfor enkelte typer mat er farlig. 2) forstå risikobildet i det landet du reiser til. Anonymkode: e20b0...770 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #6 Skrevet 9. mai 2022 Ja og nei. Jeg følger norske råd og reiseråd og itillegg en avveining. Og om jeg er ekstra nøye sjekker jeg landets råd. Men generelt prøver jeg vel å være strengere i utlandet. Mange steder er f.eks sushi frarådet, så det spiser jeg nok kun i Norge. Anonymkode: f09a8...754
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #7 Skrevet 9. mai 2022 Enig med personen som påpeker at det kommer an på hva du mener med utlandet. Generelt ville jeg vært obs på salmonella, men også frukt og grønt som ikke blir varmebehandlet (det er vel en av de vanligste årsakene til matforgiftning her hjemme også, men fort gjort å glemme) og vasket i vann som ikke kan drikkes. Anonymkode: 68786...33c
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #8 Skrevet 9. mai 2022 Det står egne råd for dette på helsenorge: https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#kostrad-pa-reise-utenlands Anonymkode: 12920...f8a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #9 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står egne råd for dette på helsenorge: https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#kostrad-pa-reise-utenlands Anonymkode: 12920...f8a Og her på matportalen, under gravide: https://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/syk_av_maten/mat_paa_reise_utenlands Anonymkode: 12920...f8a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #10 Skrevet 9. mai 2022 Hva tenker dersom røkelaks da? Den er jo stort sett eksportert fra Norge. Anonymkode: 7c9fc...b5f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #11 Skrevet 9. mai 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker dersom røkelaks da? Den er jo stort sett eksportert fra Norge. Anonymkode: 7c9fc...b5f Hvilket land? Hvordan er den oppbevart og hvor lenge åpnet? Jeg ville ungått det sør for Tyskland. Men det er sikkert bare meg Anonymkode: f09a8...754
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #12 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dersom røkelaks da? Den er jo stort sett eksportert fra Norge. Anonymkode: 7c9fc...b5f For å svare pedagogisk: Hva er risikoen ved røkelaks? Og i hvilke land og situasjoner kan denne risikoen være forhøyet? Slik må du som gravid tenke rundt ulike matvarer. Anonymkode: e20b0...770 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 Jeg spiste ikke iskremkuler på ferie under graviditeten, kun pakket is. utrolig bakterieyngel. Unngikk salater, og sitron og isbiter i vann. Anonymkode: d40ed...641
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå