Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.klikk.no/korona/fordeler-og-ulemper-med-hjemmekontor-6905797

https://www.simployer.no/blogg/hjemmekontor-for-eller-mot/

Under pandemien vart det utstrakt bruk av hjemmekontor, og digitale løysninger av omsyn til smittespredning  av covid -19 viruset. Mange har innsett  de praktiske  fordelene med hjemmekontor, og videreført ordningen med hjemmekontor etter at pandemien nå er iferd med å avta.

Eit familiemedlem. har hatt mye hjemmekontor under pandemien,  men   noen faste dager også på jobben. Arbeidsrommet hjemme har  knapt dagslystilgang,  og elendig ventilasjon, belysning, og arbeidstilsynet nok  aldri godkjent dette rommet som ein permanent arbeidsplass.

Digitale løysninger har  synt seg  å bli ein velsignelse under pandemien.

Spørsmålet  er om vår digitale verden har  bidrar til å  skape noen psykososiale helseutfordringer. ?   Selv har eg hatt mitt oppmøte på mange arbeidsplass i mange år -også før mobilen blei alle manns eige, og fysisk tilstedeverelse har verr den  vanligste formen for kommunikasjon. Etterhvert blei det vanleg at de ansatte  som hadde tilgang på data kommuniserte digitalt (e-poster), men dette blei etterhvert innskjerpet på bedriften.    

Anonymkode: ec490...b62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i åpent kontorlandskap, og for min del har hjemmekontor være en ren velsignelse. Får konsentrert meg mye bedre hjemme enn med mas fra kollegaer rundt meg. Vi har kommunisert via Teams når vi alle har vært hjemme og det har fungert fint. Jeg har også fått hverdagslogistikken til å fungere bedre da jeg hadde hjemmekontor fordi jeg brukte flere timer mindre på transport og kunne hente tidligere i barnehagen enn vanlig. Dermed fikk vi mer tid sammen før leggetid og barnet fikk bedre søvn. Så slt i alt har hjemmekontor vært helt perfekt for meg.

Anonymkode: 1d2ff...e7b

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hater å være fysisk på jobb nå. Bare mas og uro, får ikke konsentrert meg i åpent landskap og alt for få rom til å ha møter i o.l. 

Vi skal se det an til sommeren, om vi ikke da får velge hjemmekontor kommer jeg til å finne en ny jobb.

Anonymkode: 79754...9ef

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer, og er veldig glad for at undervisningen er lagt over fire dager, og at jeg kan ha hjemmekontor én hel dag i uka. Jeg får jobbet effektivt uten stadige avbrytelser, og slipper i tillegg reisevei. Jeg er fortsatt tilgjengelig på Teams.

En positiv side ved pandemien er at ledelsen endelig skjønner at digitale møter kan være bra. Før var alle møter fysisk. Nå er mye digitalt, og det er langt mer effektivt og bedre bruk av tid.

Anonymkode: 2f9ea...cb3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i åpent kontorlandskap, og for min del har hjemmekontor være en ren velsignelse. Får konsentrert meg mye bedre hjemme enn med mas fra kollegaer rundt meg. Vi har kommunisert via Teams når vi alle har vært hjemme og det har fungert fint. Jeg har også fått hverdagslogistikken til å fungere bedre da jeg hadde hjemmekontor fordi jeg brukte flere timer mindre på transport og kunne hente tidligere i barnehagen enn vanlig. Dermed fikk vi mer tid sammen før leggetid og barnet fikk bedre søvn. Så slt i alt har hjemmekontor vært helt perfekt for meg.

Anonymkode: 1d2ff...e7b

Du er blandt dem som har hatt hjemmekontor, og  ser heilt klart  bare positive fordeler med det, og ingenting negativt.  Det finnes utvilsamt mange positive fordeler med hjemmekontor, men er bekymra for at det på sikte kan skape noen utfordringer for den enkelte.  Din livsituasjon tilseier at det er perfekt  med hjemmekontor idag, men   kompetanse,  samarbeid m.m  utveksles også i stor grad internt  innenfor eit arbeidsmiljø.  

Mange bedrifter har åpne landskap, og dette synte seg å skape noen utfordringer med hensyn til smittefare under pandemien, og løysningen blei hjemmekontor.  

AnonymBruker
Skrevet

Noen har jobber som kan tilrettelegges for hjemmearbeid, men de aller fleste yrkesaktive i Norge  har en jobb der det handler om teamarbeide, og de ikkje kan ta med jobben hjem.

Mange har ein såkalt "sjølvkontrollerande jobb" der de sjølv planlegger, men er ansvarleg for å levere.  Vi lever i eit samfunn med raske omstilinger, og det som var fordelaktig idag er ikkje sikkert er like fordelaktig om noen år.  Det å ha oppmøte på ein arbeidsplass, og innenfor eit arbeidsmiljø handler også om en viss  tilpassning overfor  andre mennesker rundt seg. 

Langt ifra alle har muligheter for  hjemmekontor, og de som  da  ikkje har  muligheten for hjemmekontor har  mange av de samme utfordringer i forhold til kjøring til / fra jobb, barnehager, og mange av dem har også mye mas, og hektiske arbeidsdager.  Blir ein arbeidskolega på jobben  syk så kan ein stille spørsmål hvem blir stedfortreder når de fleste sitter på hjemmekontor ?.  Hvem er det som fører tilsyn med arbeidsmijøet m.m  ved heimekontor ?  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en arbeidsplass der de aller fleste har hatt mulighet til hjemmekontor og vi fortsatt har en fleksibel ordning. Mine arbeidsoppgaver gjør at jeg stort sett må være her. Kan forstå at det er praktisk med hjemmekontor i forhold til pendling og konsentrasjon for noen, men det skaper helt klart dårligere arbeidsmiljø og samarbeid at enkelte nesten aldri møter opp på kontoret. Umulig å få tak i folk og mange sitter i møter med hylende barn i bakgrunnen.

Anonymkode: 69c0d...388

AnonymBruker
Skrevet

For min del er hjemmekontor udelt positivt. Mange betydelige fordeler og ingen ulemper. Det oppleves absurd å måtte betale penger for den ulempen det er å dra til kontoret.

Anonymkode: 92a3c...b52

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del var det kun plusser og ingen minuser med hjemmekontor. Nå er det slutt på det, og min arbeidsgiver er ikke fleksibel på det. Noe som gjør at jeg merker veldig godt på kroppen hvor mye bedre alt var med hjemmekontor.

Mange opplagte grunner som slippe å reise til/fra og lettere å være på jobb ved mild sykdom.

Men den største gevinsten for min del er hvor mye bedre hjemmekontor er psykososialt sett. Slipper å forholde meg til; kollegaer i forhold til small talk, sure kollegaer, frustrerte kollegaer, tidstyver, møter som strekkes ut i tid, støy og bråk. Merker godt at min psykososiale hverdag var mye bedre med hjemmekontor; mindre stress, i bedre humør, mer kreativ og mer effektiv arbeidshverdag. 

Anonymkode: 8a7bc...db5

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter psykisk noe som forsterkes av å jobbe i åpent landskap. Jeg har fortalt litt av mine problemer til sjefen så foreløpig er jeg fortsatt 100% på hjemmekontor.

Det kan bli noe ensomt, men ellers er det KUN fordeler med hjemmekontor ❤ Lett å konsentrere seg, slippe overflødig pjatt fra kolleger, slippe å stresse om morgenen for å komme seg på jobb, slippe å bruke penger på buss/sitte fast i trafikken osv. Elsker hjemmekontor!

Anonymkode: 2976d...37d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

For meg er kombinasjonen absolutt best.

Jeg er hjemme 3 dager. På kontoret 2 dager. 

Hjemmedag starter jeg tidlig og jobber veldig konsentrert og effektivt. Trener midt på dagen (akkurat ferdig nå), spiser en lang lunsj. Og tar mange telefoner, da det er godt å være i egen stue/hage når man uansett bare går å prater, tar også gjerne unna litt husarbeid. 

Kontordager booker jeg mest mulig møter. Sitter i sosial sone i landskapet, snakker med så mange som mulig, bruker tid på lunsj og kaffepause med kollegaer. 

Har lyst og fint kontor hjemme, vindu, store skjermer, videoutstyr, og alt. Jeg er nok introvert/ekstrovert. Om jeg bare er på kontoret blir det for mye, og jeg blir sliten. Er jeg bare hjemme blir jeg etterhvert flat, generelt litt tristere, og det å være sosial sitter lengre inne. 

Anonymkode: 593ee...e17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjemmekontor fire dager i uken og på kontoret en dag. Det er helt perfekt. Jeg merker hvor utrolig sliten jeg blir den dagen jeg er på kontoret, det er så mye lyd. Jeg gjør ikke halvparten så mye arbeid den dagen jeg er på kontoret, jeg klarer ikke å konsentrere meg nok. Det er stadig avbrytelser.

Jeg elsker hjemmekontor. Det er null problem å få kontakt med kolleger på Teams. Det fungerer så fint. Og jeg får gjort så mye mer arbeid hjemme. Jeg har ikke noe problem med å skille jobb og privatliv selv om jeg har hjemmekontor. Jeg åpner ikke pc'en etter arbeidstid. 

Anonymkode: 1f059...07d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utelukkende positiv til hjemmekontor. Hjemme får jeg gjort mer, konsentrert meg bedre, slipper å nistresse på morgenen, får bedre tid til alt det andre jeg vanligvis sto opp mye tidligere og jobbet hardt for å rekke før jobb (trening, dusjing, tur med hund). På kontoret, i åpent landskap, hører jeg etter på hva alt alle sier hele tiden, klarer ikke sone det ut. Blir forstyrret mye oftere, og det tar tid å reise dit, med bytte av transportmiddel.

Eneste jeg savner med jobben er den digge kantina, men å være der 1 gang i uka eller noe fungerer fint. Blir egentlig bare sliten av det sosiale.

Anonymkode: 12c56...f58

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber på en arbeidsplass der de aller fleste har hatt mulighet til hjemmekontor og vi fortsatt har en fleksibel ordning. Mine arbeidsoppgaver gjør at jeg stort sett må være her. Kan forstå at det er praktisk med hjemmekontor i forhold til pendling og konsentrasjon for noen, men det skaper helt klart dårligere arbeidsmiljø og samarbeid at enkelte nesten aldri møter opp på kontoret. Umulig å få tak i folk og mange sitter i møter med hylende barn i bakgrunnen.

Anonymkode: 69c0d...388

Den siste delen der er direkte feil, eller veldig individuell. Man kan samarbeide like bra hvis man er villig til det. Vi har fortsatt hjemmekontor for de som vil og det er ikke noe vanskeligere å få tak i dem på slack som det ville vært på kontoret. Vi ringes når vi vil si mye fort, deler skjerm, setter opp gruppe møter. Det er helt uproblematisk. Bare folk på 50+ som «vil se folk i person» som sliter med det her. Har ikke opplevd noen skrikende barn heller, de fleste setter seg i et rolig rom når de har møte. Faktisk mest bråk fra de på kontoret som ikke fikk satt seg i et møterom for alle var opptatte og de i bakgrunnen drev med «festligheter». 

Anonymkode: 8478c...0ef

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

2 dager i uken på kontoret er fint som variasjon, resten tar jeg hjemme. Har et eget rom til dette, viktig å slå av jobben selv om den er hjemme. Slår av alt kl 16, jobbtlf også.

Anonymkode: b175e...297

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange faktorer spiller inn. Hvis en kontoransatt har et dedikert stille rom med ok standard på utstyr, skjerm, pult, stol, lys og luft. Der de fleste møter like bra kan tas digitalt, eller til og med bedre fordi man enklere kan praktisere skjermdeling. Og den ansatte ellers ville hatt en strabasiøs jobbreise (mange har ikke råd til å bo nær jobben slik Norge har blitt) som tapper både tid og energi som man ellers kunne bruke i jobben. Og samtidig bidrar til mindre trafikkork i rushtiden. Og hvis man ellers måtte dele felleskontor med fem andre der noen alltid babler i telefonen eller må dele usaklig info fra privatlivet med kolleger. Da vil jeg si at hjemmekontor er best for alle parter.

Anonymkode: 41aea...47f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for at de ansatte skal kunne velge selv. 

Anonymkode: 72853...ec9

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker hjemmekontor best, da kan jeg være på KG i løpet av arbeidsdagen. Slikt gjør jeg aldri på kontoret, da er det alltid jobbrelaterte ting oppe på skjermene.

Anonymkode: 6cf93...683

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hundre prosent positivt med hjemmekontor her også. Merker veldig godt de dagene man er på kontoret hvor mye mindre man får gjort med forstyrrelser stadig vekk. Og kompetansedeling fungerer også bedre digitalt, på jobben blir det stort sett sosialt samvær. Greit nok det, altså, men arbeidsoppgavene får jeg gjort mer av hjemme. Og hjemmekontoret er 100 ganger bedre enn å sitte i åpent landskap med støy på alle kanter. Arbeidstilsynet ville godkjent hjemmekontoret mitt, men neppe min andre arbeidsplass om de ble invitert.

Anonymkode: 037d0...613

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På min arb. plass med flere hundre ansatte blei det for noen år sidan arangert stressmestringskurs. Pussigt nok vart det  de  som satt på kontorene som hevet røysta sin høyest, og hevdet at de var stresset, og de kunna ha behov for hjemmekontor som 

Selv jobbet eg  innenfor lager / logistikk, og konstant mas fra tidleg morgen, og 2-3 dager med overtid til kl. 19.30 + lørdager.  De fleste kontorene på bedrifta  var mørklagde kl.16, og de  ansatte forlot kontoret, og de som  jobbet  der hadde helgafri. 

De fleste ansatte som jobber på "gølvet" har ikkje muligheten for å ta med jobben hjem  i bagasjen hjem selv om de aller fleste  der opplever stress, og  tidspress.m.m. Bedrifta har vert overadministrert i mange år, og  mange  kontorer er nå blitt mørklagde, de ansatte  har etterhvert måtte forlate jobbene sin. Hjemmekontorer er det første ledd i å kvitte seg med ansatte i  en overadministerert bedrift. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...