Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det alltid gjør når mennesker uten kompetanse, erfaring og forståelse får oppgaver de ikke har forutsetninger for, gikk det fryktelig galt i det Grete Faremo-styrte FN-organet UNOPS. Hun var direktør (sikkert "valgt" etter en lang rekke enorme donasjoner fra norske skattebetalere) i organet som nå har blitt avslørt i å kaste penger etter svindlere. Faremo har trukket seg selvsagt, men det skjedde først etter at avsløringene ble offentliggjort. Inntil da hadde hun nok en intensjon om å klamre seg fast til hesten. For FN må avsløres for å lette litt på sløret pm de mange katastrofene i eget hus, aller helst holder de det bak lukkede dører.

Småpenger er det ikke, UNOPS anklages for å misligholdt 25 millioner dollar, eller 220 millioner kroner. Penger er delt ut på fest til svært tvilsomme karakterer og noen familiemedlemmer av disse. Blant annet for å lage en sang om havet (!). Resten av pengene har bare blitt borte i prosjekter uten noen form for kontroll.

Burde vi ikke snart lære å la være å sende våre egne ut i verden for å redde den? De tråkker i salaten på første forsøk. Hver gang.

Finnes det et eksempel på en nordmann fra norsk offentlig sektor som lykkes med noe som helst ute i verden?

Er det god forvaltning av norske skattebetaleres penger å kjøpe stillinger til avdankede noksagter vi ikke engang trenger selv?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en veldig spekulativ fremstilling av saken.

Jeg er enig at det var rett å gå av, men ingenting av det som fremkommer av artikkelen er spesielt grovt. 

Det ser veldig rart ut fra Norge som er et gjennomregulert samfunn, men dette er normal utfordring så nært som i Storbritannia (valgt med vilje nettopp for mangler av reguleringer). 

Kommer du til utviklingsland, som dette er ment for, er det uproblematisk og normalt.

Skrevet
On 5/8/2022 at 10:46 PM, A-hunter said:

Finnes det et eksempel på en nordmann fra norsk offentlig sektor som lykkes med noe som helst ute i verden?

Er det god forvaltning av norske skattebetaleres penger å kjøpe stillinger til avdankede noksagter vi ikke engang trenger selv?

Ingen eksempler du ville godtatt antar jeg.

Jeg kjenner ikke denne saken og vet ikke nok om Faremo. Men generelt sett kan det av og til være god pengebruk hvis de som spores over i nye jobber blir mindre skadelig dit de kommer enn der de kommer fra.

Skrevet
Druid skrev (7 timer siden):

Jeg er enig at det var rett å gå av, men ingenting av det som fremkommer av artikkelen er spesielt grovt. 

På hvilken måte er det ikke grovt? Skal helt ekstremt mye til å få sparken fra FN-systemet. 

Å kaste bort 200 millioner er jo det en ordinær politiker i Norge klarer før frokost, men ute i verden er det helt uhørt og skandaløst.

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (9 timer siden):

Faremo fikk sparken av Guterres, hun gikk ikke av. Trolig kjenner du ikke til annet enn norsk dekning av saken. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Barbalala skrev (1 time siden):

På hvilken måte er det ikke grovt? Skal helt ekstremt mye til å få sparken fra FN-systemet. 

Å kaste bort 200 millioner er jo det en ordinær politiker i Norge klarer før frokost, men ute i verden er det helt uhørt og skandaløst.

Det er ikke kastet bort 200 millioner. Problemet er at man har tilsidesatt kvalitetskravene for denne tildeling på en måte som har økt risikoen.  

FN anser ikke pengene som tapt, men en offentlig aktør, som FN finansielt er, siden de er finansiert av stater, må forholde seg til strengere økonomiske protokollkrav enn andre. Så det har ingen betydning. 

Dette er uansett skuespill. FN har gjordt noe som de ellers får 3.part langt ned i pipelinen til å gjøre. 

Altså :

"UNOPS’ hovedoppdrag er å bidra med å bygge infrastruktur i utviklingsland. Slikt sett var pengene øremerket mennesker i nød."

(Disse to setningene henger ikke sammen btw, folk i nød trenger ikke primært infrastruktur. de trenger nødhjelp, så hvis ikke UNOP driver å lager midlertidige flystriper og chartrer nødhjelpsdropp, så tror jeg heller vi skal snakke om planlegging og finansiering av brønn og kloakk bygging og skole og helsebygg. Typisk utviklingshjelp. I dette tilfellet handlet om et husprosjekt som handlet om 1 mill+ billige komponenthus. )

Det som var kritikkverdig var:

"De to ansatte i fondet skal blant annet ha lånt ut 22 millioner dollar til en britisk forretningsmann som skal ha en historie med finansielt mislighold.

...

I en pressemelding 17. april opplyser UNOPS at lederen for et av investeringsprogrammene deres, S3i, er under etterforskning for mislighold av fondet. 

...

FN-kontoret opplyser også at pengene enda ikke betegnes som «tapte», selv om de står i fare."

Altså, problemet er ikke at pengene er borte, men at investeringene har hatt for høy risiko profil, og to ansatte har villedet kontrollorganet.

Men ALL investering i utviklingsland har høy risiko. Korrupsjon er noe vi har problemer med, og vi setter høye etiske krav til finansieringsprosesser, i utviklingsland er korrupsjon umulig å unngå, og finansiell etikk finnes ikke: der er mennesker som kan få ting gjort , også er det folk som har nettverk til å forvalte penger.  Det er omentrent ingenting av det FN driver med, utenfor fredsbevarende styrker, som ikke har høy økonomisk risiko og innbefatter shady personer. Det er bokstavelig talt derfor vi har FN. 

Men normalt sett ville problemet dukket opp et annet sted i Afrika, der ingen hadde hverken sett eller hørt noe og det ikke var noen papirer på det. Dette kom litt for nærme den utviklede verden og trengte å bli tatt tak i.

Og FN jobber er uansett midlertidige. Hun går av 6 måneder før tiden, for å dekke over feilen, jeg kan ikke tenke meg dette representerer noe problem for Faremo.

Endret av Druid
Skrevet (endret)
Donglebæret skrev (18 minutter siden):

Faremo fikk sparken av Guterres, hun gikk ikke av. Trolig kjenner du ikke til annet enn norsk dekning av saken. 

Det tror jeg ikke noe på. Det ville sett VELDIG dårlig ut :

Sitat

The same year, U.N. Secretary-General António Guterres appointed Vanshelboim as assistant secretary-general and chief executive of S3i. Current and former UNOPS staff who Devex spoke to credited Vanshelboim, a senior leader within UNOPS for more than 15 years, with turning the procurement agency into a multifaceted U.N. organization.

From fixing sewers in Yemen and supplying office furniture in Yangon to capacity building for Nepalese police and climate change initiatives in the Caribbean, UNOPS went through a major transformation in the time since Vanshelboim joined. Its revenue boomed from near-bankruptcy in 2004 to operating 1,000 contracts worth over $3.4 billion in 2021. Vanshelboim did not respond to Devex’s requests for comment.

Vanshelboim der, er en av de som var ansvarlig for å gi lånet og som nå er under etterforskning.

Guterres har nok bedt Faremo ta fallet på hans vegne, siden hun allerede hade varslet at hun gikk av. 
(BTW; En ting jeg ikke visste og som endrer en del på bildet: UNOP er selvfinansierende)

Endret av Druid
Skrevet
Druid skrev (27 minutter siden):

Og FN jobber er uansett midlertidige. Hun går av 6 måneder før tiden, for å dekke over feilen, jeg kan ikke tenke meg dette representerer noe problem for Faremo.

Selvfølgelig representerer det ikke noe problem. 

Systemet beskytter sine egne. Det finnes ikke grenser for hvor udugelig og inkompetent en toppolitiker kan være, så lenge han/hun ikke er illojal mot systemet man er en del av. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det var det som ble samme rykte og artikkel som gjorde at Faremo gikk ut og poengterte at hun hadde sagt opp selv. De prøver å kontrollere situasjonen.

Hvis det faktisk hadde vært offisielt at hun ble sparket, ville Guterres måtte gå av, for da ville det i praksis si at han sparket Faremo, for en ansettelse og en prosess han hadde godkjent. Som du så av det jeg siterte fra Devex, har det ikke vært tvil om at UNOP har jobbet med markant høyere risiko enn det man kan akseptere.

Endret av Elaine Marley
Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

Det var det som ble samme rykte og artikkel som gjorde at Faremo gikk ut og poengterte at hun hadde sagt opp selv. De prøver å kontrollere situasjonen.

Hvis det faktisk hadde vært offisielt at hun ble sparket, ville Guterres måtte gå av, for da ville det i praksis si at han sparket Faremo, for en ansettelse og en prosess han hadde godkjent. Som du så av det jeg siterte fra Devex, har det ikke vært tvil om at UNOP har jobbet med markant høyere risiko enn det man kan akseptere.

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan du tenker eller resonnerer. Sikkert jeg som er enkel. Du skriver mye, men de evt. poengene dine drukner i tekst og sidespor.

Skrevet
Druid skrev (10 timer siden):

Det ser veldig rart ut fra Norge som er et gjennomregulert samfunn, men dette er normal utfordring så nært som i Storbritannia (valgt med vilje nettopp for mangler av reguleringer). 

Kommer du til utviklingsland, som dette er ment for, er det uproblematisk og normalt.

Til og med VG kaller dette en "skandale", men for deg er det ingenting?

Å dele ut 220 millioner kroner for å bygge billige hus, mens resultatet er at pengene er borte og ikke et eneste hus er bygget. "Ikke spesialt grovt". Akkurat.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Altså, problemet er ikke at pengene er borte, men at investeringene har hatt for høy risiko profil, og to ansatte har villedet kontrollorganet.

Er det ikke et problem at pengene er borte, at det mangler 220 millioner og at ikke et, eneste hus er bygget???

Det er jo nettopp det som er hele problemet! Hadde husene blitt bygget hadde det jo ikke vært en sak. Saken nå er at det verken finnes penger eller hus. Alt man har er en sang om havet(!), fremført av Faremo selv med et band flydd inn for anledningen... Det syns nok de husløse er helt uproblematisk, tror du ikke? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Donglebæret skrev (1 time siden):

Jeg forstår rett og slett ikke hvordan du tenker eller resonnerer. Sikkert jeg som er enkel. Du skriver mye, men de evt. poengene dine drukner i tekst og sidespor.

• Vanhelboim er den skyldige
  • Faremo er  Vanhelboim sin ansvarlige sjef
  • Vanhelboim er ansatt av Guterres 
  • Han er også Guterres nestkommanderende
  • Vanhelboim har økt verdien av UNOPS forvaltningkapital enormt over 15 år
  • Det er ikke mulig hvis man ikke bryter økonomireglementet for FN
  • Guterres må ha visst dette, det er ikke slik at økonomien i FN er god, alt som kom ut i svart må ha stått ut.
  • Ledere klager ikke på økonomisk gevinst
  • Hvis Guterres sier opp Faremo, blir det satt spørsmål til hva HAN skulle gjort og hva HAN visste. Og siden dette allerede er relativt offentlig, ville det bety at han måte trekke seg.
  • Siden Faremo trekker seg, ender alt opp på henne.  (Og Vanhelboim), Guterres blir sittende.
  • Derfor er det viktig for Faremo og Guterres å gå ut mot enhver påstand om at Faremo ble sparket ; i FN´s pressemelding om saken går de faktisk ut å kaller det ryktespredning.

litt lengre tekst

Vanshelboim er en av mennene  som godkjente et lån til en Engelskmann som ha en del selskaper i Singapor, blant annet et som lager bygningsplate egnet til husbygging. Det ble invester 22 mill Dollar i et prosjekt som skulle føre til bygging av over en million billige og bærekraftige hus. (litt viktig poeng : av lånets størrelse, kan vi konkludere med at det aldri var meningen at det skulle betale for husene; kun for infrastrukturen for å sette dem opp. ) Og det er dette lånet som det settes spørsmål til. På tross av at løpende renter og omkostninger er betalt.

La oss komme tilbake til den delen av problemet senere. (det problematiseres også en 3 mill anskaffelse, som gikk til dattera av denne engelskmannen, men dette hadde gått på anbud, og er bare tatt med for å diskreditere systemet. Det  er så langt ikke funnet noe problematisk i den prosessen. )

Vanhelboim ble ansatt av Guterres. Man kunne hevdet han han kun signerte ansettelsen, hvis han ikke i tillegg til stillingen som sjef i avdelingen som nå er under undersøkelser, også ble ansatt som Guterres nestkommanderende. 

Under Vanhelboim har UNOPS over 15 år gått fra nærmest konkurs, til å forvalte 3,4 milliarder dollar. Det er ikke økonomisk mulig om du ikke tar omfattende risiko. Grunnlaget for undersøkelsene av blant annet dette lånet, kom direkte ut av varsling på at UNOPS i stor grad hadde blitt en pengemaskin, og at man kontinuerlig fokuserte på inntjening og kortsluttet FN sine kontrollorganer.

Det er ingen mulighet for at Guterres ikke har vært klar over situasjonen med sin nestkommanderende.

Så hvis Guterres faktisk offisielt hadde sparket Faremo, hadde det sett ut som han prøvde å distansere seg fra sin nestleder og fra sin oppgave som ansvarlig for FNs regnskap. Sånn som det er nå, så stopper problemet på Faremo.

Hvis Faremo faktisk ikke hadde vært positiv til å ta smellen og dekke over sin sjef, hadde Guterres også kommet i søkelyset.

Prosjektet til SHS, selskapet som fikk lånet, var å bygge billige selvstendige hus med solcellepanel og tilhørende infrastruktur. Prosjektet startet i 2018. Det finnes INGEN mulighet i det hele tatt for et sånt prosjekt til å følge prosjektplan i perioden med Covid. Dette er et prosjekt som er 100 % avhengig av overskudd i markedet av alle typer komponenter og råvarer, og infrastruktur for transport. Så med dagens geopolitiske situasjon vil det ta tid før det faktisk ER mulig. Men akkurat den virkelige verden har ingen plass i et årlig budsjett.

For flere av områdene som det var ment å sette opp disse husene har det også vært reguleringsproblemer. Det er ikke bare i Norge kommuner ødelegger for nasjonale interesser.  

Endret av Druid
Skrevet
A-hunter skrev (53 minutter siden):

Til og med VG kaller dette en "skandale", men for deg er det ingenting?

Det kalles kildekritikk. At VG skriver at noe er skandale, betyr kun at de vil selge aviser. Så nei, akkurat det betyr ingenting for meg. 

Det kreves totalt ubetydelig lesekunnskaper og evne til å google for å finne ulike kilder som kommer med nok fakta til at sluttbildet kommer klart ut som noe annet enn pressen presenterer det som.

Det er fordelen med kildekritikk; uansett hvilken spinn eller preferanse mediet har, så lenge fakta rapporteres, kommer fakta frem. 

Dette ser ut som en dritt-pakke, og Pressen ELSKER dritt-pakker!!! 

Skrevet

Hvor er kildene dine for alt dette? Jeg har lest en drøss med artikler fra en innsider, der også flere tidligere og nåværende ansatte i UNOPS kommenterer, og ingen nevner Guterres. Og disse er åpenbart ikke redde for å si hva de mener når man leser dem. Det er først og fremst Faremo og hennes lojale medarbeidere som får så hatten passer.

Skrevet
6 hours ago, Barbalala said:

Og helt amatørmessig å kaste bort så lite.
Equinor/Statoil-fyren som var leder kastet jo bort 200 MILLIARDER og fikk en belønning på minst 100 mill for å gå av. Mye mer elegant opplegg.

Skrevet (endret)
Donglebæret skrev (5 timer siden):

Hvor er kildene dine for alt dette? Jeg har lest en drøss med artikler fra en innsider, der også flere tidligere og nåværende ansatte i UNOPS kommenterer, og ingen nevner Guterres. Og disse er åpenbart ikke redde for å si hva de mener når man leser dem. Det er først og fremst Faremo og hennes lojale medarbeidere som får så hatten passer.

https://www.devex.com/news/what-went-wrong-with-unops-ambitious-impact-investing-initiative-103051

https://www.unops.org/news-and-stories/news/statement-on-unops-sustainable-infrastructure-investments-and-innovation-s3i-initiative-and-related-matters

Endret av Druid
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

A senior U.N. official told Devex that U.N. leadership asked Faremo to resign. She will stay in her role until September.

Hvordan tolker du dette? Å bli bedt om å fratre er jo det samme som å bli sagt opp. Mye mulig Guterres og Co. ofrer Faremo for å redee seg selv, men uansett fikk hun fyken, slik jeg tolker dette.

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (11 timer siden):

"UNOPS’ hovedoppdrag er å bidra med å bygge infrastruktur i utviklingsland. Slikt sett var pengene øremerket mennesker i nød."

(Disse to setningene henger ikke sammen btw, folk i nød trenger ikke primært infrastruktur. de trenger nødhjelp, så hvis ikke UNOP driver å lager midlertidige flystriper og chartrer nødhjelpsdropp, så tror jeg heller vi skal snakke om planlegging og finansiering av brønn og kloakk bygging og skole og helsebygg. Typisk utviklingshjelp. I dette tilfellet handlet om et husprosjekt som handlet om 1 mill+ billige komponenthus. )

Jeg synes det høres ut som en dårlig oversettelse fra engelsk. "In need" betyr som kjent ikke det samme som "i nød". På engelsk passer det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tidligere FN-ansatt professor Mukesh Kapila, som mistet jobben etter å ha varslet om FNs manglende handling i Darfur, har en informativ blogg om saken.

https://mukeshkapilablog.org/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...